Performancing Metrics

ممنوعیت وضع مالیات برای صادرات کالاهای مجاز و غیر یارانه‌ای | اتاق خبر
کد خبر: 330060
تاریخ انتشار: 16 فروردین 1395 - 17:08
مجلس، وضع هرگونه مالیات و عوارض برای صادرات كالاهاي مجاز و غيريارانه‌ای و جلوگيری از صادرات هرگونه كالا به‌منظور تنظيم بازار داخل را ممنوع اعلام کرد.

اتاق خبر: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی لایحه «احکام دائمی برنامه های توسعه کشور»، با تصویب مواد ۲۴ و ۲۵ این لایحه، ضوابط برقراری موانع غیرتعرفه ای برای واردات و نیز وضع مالیات برای صادرات کالاهای مجاز را تعیین کردند.

بر اساس ماده ۲۴، برقراری موانع غیرتعرفه‌ای و غیرفنی برای واردات به جز در مواردی که رعایت موازین شرع اقتضاء می‌کند، ممنوع است. موارد استثناء به تصویب هيأت وزیران می‌‌رسد. حقوق ورودي مواد اوليه و كالاهاي واسطه‌اي كه به‌منظور توليد صادراتي به‌ويژه توسط شركت‌هاي دانش‌بنيان وارد كشور مي‌شود، ظرف مدت ۱۵ روز پس از صادرات به آنها مسترد مي‌شود.

همچنین مطابق بند الف ماده ۲۵ که به تصویب نمایندگان رسید، وضع هرگونه ماليات يا عوارض براي صادرات كالاهاي مجاز و غيريارانه‌اي و جلوگيري از صادرات هرگونه كالا به‌منظور تنظيم بازار داخلي ممنوع است و صدور كليه كالاها و خدمات به جز موارد زير مجاز است:

۱- اشيای عتيقه و ميراث فرهنگي به تشخيص سازمان ميراث فرهنگي، صنایع دستی و گردشگری

۲- آن دسته از اقلام خاص دامي، نباتي، خاك زراعي و مرتعي و گونه‏ هايي كه جنبه حفظ ذخاير ژنتيكي و يا حفاظت تنوع زيستی داشته باشند، به تشخيص وزارت جهاد كشاورزي و سازمان حفاظت محيط زيست

تبصره- فهرست كالاهاي غيرمجاز و يارانه‌اي براي صادرات با پيشنهاد دستگاه ذي‌ربط و تصويب شوراي اقتصاد تعيين و سه‌ماه پس از ابلاغ اجراء مي‌شود.

همچنین بر اساس بند ب‌ ماده ۲۵ صادرات كالاهایی كه دولت برای تأمين آنها یارانه مستقیم پرداخت می‌كند، تنها با پیشنهاد دستگاه مربوطه و تصویب شورای اقتصاد مجاز است. در این صورت كلیه صادركنندگان موظفند گواهی مربوط به عودت كلیه یارانه‌های مستقیم پرداختی به كالاهای صادرشده را قبل از خروج، از وزارت امور اقتصادی و دارایی أخذ كنند.

منبع: مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید