Performancing Metrics

وزیر كشاورزی: دستیابی به تراز غذایی صفر درصدی ممكن است | اتاق خبر
کد خبر: 330626
تاریخ انتشار: 18 فروردین 1395 - 04:11
تراز غذایی پارسال؛ منفی سه میلیارد و 200 میلیون دلار
وزیر جهاد كشاورزی تراز غذایی سال 1394 را منفی سه میلیارد و 200 میلیون دلار اعلام كرد گفت: با اقدام های انجام شده، امكان دستیابی به تراز غذایی صفر درصدی در كشور وجود دارد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، «محمود حجتی» در مراسم «تقسیم كار ملی و منطقه ای برای افزایش تولید ملی» درباره تراز غذایی كشور افزود: این رقم در سال 1392 و 1393 به ترتیب منفی هشت میلیارد و منفی پنج میلیارد و 400 میلیون دلار بود.

وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی های انجام شده این تراز در 12 ماهه سال 1394 نیز حدود منفی سه میلیارد و 200 میلیون دلار بود، بنابراین امكان دستیابی به تراز غذایی صفر درصدی وجود دارد.

وزیر جهاد كشاورزی تاكید كرد به دلیل وجود تنوع اقلیمی در تولید محصول باغی و قابل رقابت در سطح بین المللی ظرفیت زیادی داریم و افزود: در بحث تولید در چارچوب اقتصاد مقاومتی 10 طرح محوری را مطرح كردیم و افزایش ضریب خوداتكایی محصولات اساسی (هفت تا هشت محصول راهبردی) در دستور كار است.

حجتی گفت: درچند بند اقتصاد مقاومتی كه از سوی رهبر معظم انقلاب اعلام شده، به موضوع كشاورزی توجه شده است.

امسال به تدبیر رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفته است.

سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی كه بیست و نهم بهمن ماه 1392 از سوی حضرت آیت الله خامنه ای ابلاغ شد، شكوفایی اقتصادی از منظرهای گوناگون را در نظر دارد.

وزیر جهاد كشاورزی تاكید كرد «پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، افزایش سهم تولید، صادرات محصولات، رشد بهره وری، توانمند سازی نیروی كار، افزایش تولید داخلی بویژه در بخش كالاهای اساسی باید در اولویت قرار گیرد».

حجتی گفت: با توجه به بررسی كارشناسان ما در بخش كشاورزی ظرفیت های طبیعی و ملی، توانمندی كشور بیش از آنچه تاكنون دیده شده است، وجود دارد.

به گفته وی، با تاكید رئیس جمهوری در دو سال گذشته بحث ذخایر غذایی، اجرای طرح های توسعه ای بر اساس ظرفیت های موجود بویژه در بخش آب و خاك و افزایش بهره وری در ارتباط با تولید پیگیری شده است.

** خودكفایی ایران در بخش گندم در سال 1395
وزیر جهاد كشاورزی گفت: با وجود كاهش سطح زیر كشت گندم، اینك 200 هزار تا 300 هزار هكتار سطح زیر كشت داریم و پیش بینی می شود بتوانیم در سال 1395 به خودكفایی گندم برسیم؛ در حالی كه تا دو سال گذشته پنج تا 6 میلیون تن واردات داشتیم.

حجتی درباره تولید شكر و نیشكر اعلام كرد: تولید چغندر قند در دو سال گذشته 60 درصد افزایش یافت؛ به گونه ای كه 350 هزار تا 360 هزار تن افزایش تولید شكر متاثر از تولید چغندر بوده است.

به گفته وی، به دلیل كاهش قیمت های جهانی باید تولید برخی محصولات مانند شكر و ذرت مدیریت شود.

حجتی ادامه داد: در بلندمدت با توجه به محدودیت آب در مورد دو تا سه محصول مانند دانه های روغنی نمی توانیم به مرز خودكفایی برسیم.

به گفته وی، درصد خودكفایی دانه های روغنی 6 تا هفت درصد بوده كه برای رساندن آن به 70 درصد برنامه ریزی شده است.

وی درباره طرح كشت فراسرزمینی برخی محصولات گفت: در طرح های اقتصاد مقاومتی بحث هایی مربوط به تجهیز و نوسازی اراضی و ساخت شبكه ها وجود دارد و بنابراین حمایت های لازم در این زمینه انجام می شود.

وزیر كشاورزی اعلام كرد با توجه به مشكل كمبود آب بسیاری از محصولات باید داخل گلخانه تولید شود.

به گفته وی، تركیه با وجود مشكل آبی كمتری نسبت به ایران دارای 57 هزار هكتار گلخانه است اما ایران با وجود محدودیت آبی بیشتر نزدیك به 9 هزار هكتار گلخانه دارد.

حجتی در مورد طرح محوری پرورش آبزیان در قفس گفت: میزان تولید در این بخش تا پارسال كمتر از 100 تن بود؛ در حالی كه در این بخش ظرفیت بالقوه تولید یك میلیون تن را داریم.

انتهای پیام/
کد: 94108
نظرات
ADS
ADS
پربازدید