Performancing Metrics

دایك مرزی در ۵۰ نقطه درون تالاب هامون برداشته می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 331431
تاریخ انتشار: 21 فروردین 1395 - 06:43
مدیركل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: دایك مرزی درون تالاب هامون در ۵۰ نقطه و با فاصله ۲۵ كیلومتر برداشته می شود.

اتاق خبر:سعید محمودی در نشستی كه با حضور معاون امنیتی - انتظامی وزارت كشور، دبیر كارگروه ویژه مرزی شورای امنیت كشور و معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: برداشته شدن دایك مرزی در ۵۰ نقطه مورد نظر تا فاصله ۲۵ كیلومتر بیانگر نگاه مثبت وزارت كشور و مسئولان دولت در خصوص اهمیت مسائل زیست محیطی به ویژه احیای تالاب هامون و همچنین برقراری نظم و امنیت پایدار است.

وی بیان كرد: با برداشته شدن دایك مرزی موجود در بستر تالاب هامون موانعی كه ممكن است مانع ورود آب به تالاب هامون شود، حذف خواهند شد.

وی ادامه داد: حذف دایك مرزی، تهیه برنامه جامع مدیریت یكپارچه تالاب هامون، ثبت تالاب در سازمان جهانی یونسكو به عنوان ذخیره گاه زیست كره، مطالعات علمی و میدانی، لایروبی مسیرهای منتهی تالاب و دهها برنامه و اقدام دیگر در كنار مدیریت درست منابع آبی موجود در چاه نیمه ها راه را برای احیای تالاب هامون هموار ساخته است.

تالاب هامون از سه دریاچه كوچك به نام های هامون پوزك (میانی)، هامون صابوری (شمالی) و هامون هیرمند تشكیل شده است كه در زمان وفور آب به هم متصل می شوند و دریاچه هامون را تشكیل می دهند.

منطقه حفاظت شده هامون به دلیل قرار گرفتن در مركز مناطق كویری و نیمه كویری كشورهای ایران و افغانستان، تنها مامن زیست پرندگان مهاجر شرق كشور است و تاكنون بیش از ۱۸۳ گونه پرنده در دریاچه هامون مشاهده شده است.

بیش از۱۰۰ گونه جانوری از جمله گراز، گربه وحشی و روباه نیز در حواشی این دریاچه زیست می كردند كه قطع جریان آب هیرمند به مرز ایران، كمبود نزولات آسمانی، خشكیدن هامون و در نهایت بروز خشكسالی و استمرار آن در ۱۸ سال گذشته باعث شد مهاجرت پرندگان و حیات جانوران در این منطقه به مخاطره بیافتد.

هامون بزرگترین دریاچه آب شیرین با مساحتی حدود پنج هزار و ۷۰۰ كیلومترمربع در سراسر فلات ایران محسوب می شود كه در ناحیه كویری و بیابانی شرق كشور، در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است. تقسیم بندی پرندگان در قالب ۵۱ ‎خانواده نشان دهنده تنوع كم نظیر انواع پرندگان در این منطقه است بنابراین از بعد ملی و بین المللی این تالاب از اهمیت قابل توجهی برخوردار و از سوی سازمان بین المللی حیات پرندگان به عنوان زیستگاه با اهمیت پرندگان معرفی شده است.

منبع:پانا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید