Performancing Metrics

وزارت خارجه گزارشی از اجرای برجام به مجلس ارائه کند | اتاق خبر
کد خبر: 332038
تاریخ انتشار: 22 فروردین 1395 - 22:42
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسته شدن پرونده پی ام دی و قطعنامه‌هایی همچون 1921 از جمله دستاورهای حاصل از اجرای برجام است گفت که وزارت خارجه باید گزارشی از موضوعات انجام شده در برجام به مجلس ارائه کند.

اتاق خبر: علی لاریجانی در پاسخ به تذکر شفاهی حمید رسایی نماینده تهران در مورد موضوع برجام و تشکیل نشدن جلسات هیات تعیین شده از سوی شورای عالی امنیت ملی برای نظارت بر اجرای برجام در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) گفت: جلسات هیات تشکیل شده است . من نمی‌دانم این گزارش را چه کسی به سمع شما رسانده است.

وی افزود: این نکته‌ای که شما گفتید مبنی بر این که مقام معظم رهبری فرمودند، مواد غنی شده پلکانی داده شود، فلسفه‌اش این نبود که شما گفتید بلکه برای این بود که ممکن است آنها مابه‌ازای آن را ندهند و چون ممکن بود آنها کلک بزنند و اگر ما یک مرتبه همه مواد را بدهیم آنها مابه‌ازا را ندهند بنابراین قرار شد در مقاطع مختلف بدهیم و خوشبختانه وقتی کار جلو رفت آنها قبل از این که ما مواد را بدهیم مواد اولیه طبیعی کیک زرد را دادند و ما بعد از 10 روز مواد غنی شده را دادیم.

این نکته‌ای که شما گفتید مبنی بر این که مقام معظم رهبری فرمودند، مواد غنی شده پلکانی داده شود، فلسفه‌اش این نبود که شما گفتید بلکه برای این بود که ممکن است آنها مابه‌ازای آن را ندهند و چون ممکن بود آنها کلک بزنند و اگر ما یک مرتبه همه مواد را بدهیم آنها مابه‌ازا را ندهند بنابراین قرار شد در مقاطع مختلف بدهیم و خوشبختانه وقتی کار جلو رفت آنها قبل از این که ما مواد را بدهیم مواد اولیه طبیعی کیک زرد را دادند و ما بعد از 10 روز مواد غنی شده را دادیم.

لاریجانی ادامه داد: بر این اساس آنچه در قانون آمده به نحو اکمل انجام شده و خلافی صورت نگرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این که بنده موافق هستم وزارت خارجه گزارش تشریحی از موضوعات انجام شده ارائه دهد گفت:‌ در این موضوع نیز همچون سایر امور نکات مثبت و منفی وجود دارد، پس نباید یک مرتبه همه را سیاه نشان دهیم. یکی از مسائلی که در این قضیه جمهوری اسلامی موفق به حل آن شد بستن پرونده پی ام دی بود که چیز کوچکی نیست.

وی ادامه داد: ممکن است پی ام دی یک لفظ باشد، اما یک پرونده بسیار پر مشکلی بود که به هر حال بسته و تمام شد و مساله‌ی کوچکی نبود.

لاریجانی همچنین گفت: مساله فروش نفت نیز انجام می‌شود؛ طبق آخرین گزارشی که روز گذشته دریافت کردم یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت می‌فروشند که با میعانات گازی به دو میلیون و 300 هزار بشکه می‌رسد. این معلوم است که کاری صورت گرفته چون قبلا چنین موضوعی وجود نداشت.

وی افزود:‌ پیش از این ما یک میلیون بشکه نفت می فروختیم که آنها می‌خواستند این میزان را ظرف 6 ماه به صفر برسانند، اما نه تنها فروش نفت به صفر نرسید بلکه به یک میلیون و 700 هزار بشکه رسید. این ذیقی که اکنون وجود دارد به دلیل آن است که از چاههای نفت در این مدت که تعطیل بوده استفاده نکردم و باید گاز تزریق کنند که انجام شود. از این رو باید به آنها فرصتی داده شود و امسال به حد نصاب ما در اوپک خواهد رسید.

رییس قوه مقننه بسته شدن قطعنامه‌های قبلی همچون 1921 را یک دستاورد خواند و گفت: این که شما می‌فرمایید بعضی‌ها می خواهند به ما کلک بزنند و مشکلاتی را درست کنند درست است؛ یعنی باید حتما حواس‌ها جمع باشد و در مقابل آنها عمل مقابله به مثل انجام شود.

لاریجانی تاکرد کرد:‌ بنده در کل موافق نظر ایشان هستم که باید حتما وزارت خارجه گزارشی به مجلس دهد و در آن نکات مثبت را ارائه کرده و اگر نکات منفی وجود دارد اعلام کند تا بتوان در مقابل آن اقدامی انجام داد.

منبع: ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید