Performancing Metrics

بخش خصوصی نگاه اقتصادی به حوزه کشاورزی ندارد | اتاق خبر
کد خبر: 332225
تاریخ انتشار: 23 فروردین 1395 - 13:24
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران در گفت و گو با اتاق خبر
متاسفانه بخش خصوصی همواره در زمینه کشاورزی ضعیف عمل کرده و هیچگاه نگاه اقتصادی و صادراتی به دلیل خرید تضمینی به این حوزه از اقتصاد نداشته است.

اتاق خبر- نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران با بیان اینکه در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی باید 2 نکته اساسی را مدنظر قرار داد؛ اظهار کرد:  در این راستا افزایش بهره وری و توسعه بخش اقتصادی و بازرگانی از جمله موضوعات مهم هستند.

مهدی معصومی اصفهانی در گفت و گو با اتاق خبر افزود: عمدتا در بخش کشاورزی در حوزه بهره وری و اقتصادی بسیار ضعیف عمل می کنیم و حتی با تولید بهترین محصولات نیز امکانی برای صادرات آن ها نداریم.

وی ادامه داد: در زمینه تولید مرغ، تخم مرغ، شیر و ... در حالی با مازاد تولید مواجه هستیم که صادرات آن ها با معضلات زیادی روبرو است. بدین ترتیب در بحث اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی مقوله اقتصاد نیازمند توجه ویژه ای است.

معصومی اصفهانی در رابطه با نقش بخش خصوصی در زمینه کشاورزی در راستای تحقق شعار امسال گفت: متاسفانه بخش خصوصی همواره در زمینه کشاورزی ضعیف عمل کرده و هیچگاه نگاه اقتصادی و صادراتی به دلیل خرید تضمینی به این حوزه از اقتصاد نداشته است.

وی تصریح کرد: لازم است بخش خصوصی شرکت هایی که تخصص و مهارت لازم به منظور تجارت محصولات کشاورزی دارند را تاسیس کند تا این شرکت ها محصولات خاصی من جمله محصولات لبنی و ... را در جهت صادرات آن ها سفارش دهند.

معصومی اصفهانی با بیان اینکه می توان برخی از محصولات کشاورزی را در ایران به صورت گلخانه ای تولید و صادر کرد؛ اظهار کرد: البته شرکت هایی با این هدف فعالیت می کنند اما نکته قابل توجه این است که در آن ها بخش بازرگانی از حوزه کشاورزی قوی تر است.

وی تاکید کرد: لازم است محصولاتی مطابق با نیاز کشور تولید و بعد از آن برای صادرات آن ها برنامه ریزی مناسبی کرد تا محصولات در کشور انبار نشود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در رابطه با نقش بخش دولتی برای حرکت بخش کشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: دولت باید زیرساخت ها و قوانین بلندمدتی تدوین و درمقابل قوانین مزاحم و دست و پاگیر را حذف کند تا مطابق با آن ها تولیدات محصولات کشاورزی صورت گیرد.

وی عنوان کرد: تدوین قوانین بلندمدت منجر به انعقاد قراردادهای درازمدت توسط شرکت های تولیدکننده و بازرگانی خواهد شد. در غیر اینصورت تمامی تلاش هایی که درجهت برندسازی و بازاریابی صورت می گیرد در کوتاه مدت از بین می رود. به منظور ساماندهی امور، دولت باید در جهت تدوین قوانین ثابت و ماندگار تلاش کند.

به گفته معصومی اصفهانی؛ در راستای پیاده سازی اهداف اقتصاد مقاومتی دولت باید زیرساخت های لازم را آماده و بخش خصوصی آن را اجرا کند.

وی به تشکیل دو کمیته «اقتصاد مقاومتی» و «بررسی طرح های نیمه تمام» اشاره کرد و گفت: عمدتا تمام بحث هایی که درخصوص اقتصاد مقاومتی طرح می شود مربوط به بخش خصوصی است و ضرورت تشکیل این کمیته ها در اتاق به شدت احساس می شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با بیان اینکه در تولید تمام محصولات نمی توان خودکفا بود؛ اذعان داشت: به دلیل مشکلاتی چون بحران آب نمی توان انتظار داشت که تمام تولید غلات در کشور انجام شود بلکه در این ارتباط باید کیفیت و بهره وری محصولات بالا رفته و در مقابل هزینه تمام شده آن ها کاهش پیدا کند.

به گفته معصومی اصفهانی؛ متاسفانه بسیاری از محصولات که توانایی تولید آن ها با کیفیت بالا در کشور وجود دارد نیز از کشورهای دیگر وارد می شود که در این خصوص باید چاره ای اندیشیده شود.

94106 ت 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید