Performancing Metrics

دولت و قوه قضائیه در پیگیری فاجعه منا کوتاهی کرده‌اند | اتاق خبر
کد خبر: 332800
تاریخ انتشار: 24 فروردین 1395 - 23:13
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با انتقاد از عدم پیگیری جدی فاجعه منا و اصرار بر اعزام مجدد حجاج در سال جدید، گفت: دولت و قوه قضائیه ما در پیگیری فاجعه منا کوتاهی‌ کرده‌اند.

محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کارشکنی‌های سعودی‌ها در مسیر برگزاری حج تمتع ۹۵ و نیز با یادآوری فجایع سال گذشته در منا و مسجدالحرام، اظهار داشت: همانطور که بارها تاکنون با صراحت گفته‌ایم، متاسفانه دولت و قوه قضائیه ما در پیگیری فاجعه منا بسیار کوتاهی کرده‌اند.

وی افزود: نباید فراموش کنیم که یک جرمی اتفاق افتاده و هر چند ممکن است در عرصه بین‌المللی این فاجعه به عنوان یک جرم تلقی نشود، اما از حیث قوانین ما جرم است و حتی اگر بخواهیم بدون ذهنیت به این حادثه نگاه کنیم، باز هم نباید آن را به این راحتی کنار گذاشت.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: شواهد و قرائن موجود در اطراف حادثه آنقدر کافی است که نشان می‌دهد این حادثه عمدی بوده، اما متاسفانه هیچ اقدامی برای پیگیری آن صورت نگرفته و دولت عربستان نیز هرگز مسئولیت آن را نپذیرفته است و هیچ‌گاه در مقام جبران خسارت قدم برنداشته است.

اسفنانی با انتقاد از عدم اقدام جدی دولت ایران و قوه قضائیه، گفت: در دستگاه قضایی، دادستان کل کشور وظیفه داشته است که به این ماجرا ورود کند اما کاری نکرده‌اند و اگر هم کاری انجام داده‌اند، ملموس نبوده است.

وی با اشاره به جلسه تشکیل شده در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس پس از فاجعه منا، گفت: به اعتقاد من توضیحاتی که مسئولان ما در آن جلسه دادند، اصلاً قانع‌کننده نبوده و مطابق با برخی واقعیت‌ها و اطلاعات دریافت شده از منابع دیگر نبوده است؛ در آن زمان تصمیم بر این شد که جلسه‌ای در سازمان حج و زیارت تشکیل شود و اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز در آن حضور یابند، معاونان حقوقی دولت و وزارت امور خارجه نیز در آنجا حضور یابند اما متاسفانه هیچ خبری از آن جلسه‌ای که قرار بود تشکیل شود، نشد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به کارشکنی‌های سعودی‌ها در مسیر پذیرش حجاج برای مناسک حج امسال، عنوان کرد: معتقدم هیچ دلیلی ندارد که در این شرایط ما اصراری برای رفتن به حج داشته باشیم؛ حج یک امر واجب است اما نباید فراموش کنیم که طی سال‌های طولانی، حج برگزار نمی‌شد و دلیل هم داشت و در تاریخ اسلام نیز سالیانی را مشاهده می‌کنیم که خیلی‌ها به حج نرفتند و دلیل هم داشتند.

اسفنانی با تاکید بر اینکه در رابطه با آینده حج، علما و فقها باید اظهارنظر کنند و من فقط نظر حقوقی خودم را اعلام می‌کنم، ادامه داد: معتقدم وقتی که به حیثیت و تمامیت جسمانی حجاج تعرض می‌شود، دیگر دلیلی ندارد که جمهوری اسلامی این‌قدر دست به دامان آنها شود تا به ما اجازه برگزاری حج بدهند.

وی تصریح کرد: حج برای عزت مسلمین است و وقتی در شرایطی عزت ما زیر پا گذاشته می‌شود، آن هم از سوی کسانی که کوچکترین اعتقادی به اسلام ندارند و حتی در ماه حرام نیز حملات خود را به یمن متوقف نکردند و از سوی دیگر داعش و تکفیری‌ها را تقویت می‌کنند و به جان مسلمین می‌اندازند، دلیلی ندارد که بر پذیرش ما از سوی آنها برای حج اصرار داشته باشیم.

منبع: مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید