Performancing Metrics

همكاری لجستیكی هند و امریكا برای مقابله با قدرت نمایی چین در منطقه | اتاق خبر
کد خبر: 332843
تاریخ انتشار: 25 فروردین 1395 - 01:47
«اشتون كارتر» و «مانوهر پایكار » وزاری دفاع امریكا و هند روز سه شنبه بر استفاده لجستیكی از پایگاههای نظامی یكدیگر برای مقابله با قدرت نمایی چین در منطقه به توافق رسیدند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، پیش نویس این توافق به دنبال گفت وگوهای فشرده وزیر دفاع امریكا كه از روز یكشنبه در دهلی نو بسر می برد با همتای هندی اش بدست آمد،هرچند كه این توافق تاكنون نهایی نشده است.

هند و آمریكا از چند سال پیش با یكدیگر بر سر امضای قراردادی برای تضمین دسترسی نیروهای 2 كشور به پایگاههای زمینی، هوایی و دریایی یكدیگر برای تامین تجهیزات، تعمیر و استراحت مذاكره می كنند ولی هند تاكنون از امضای این قرارداد به خاطر نگرانی های لجستیكی و اجبارهای سیاسی خودداری كرده است.

«اشتون كارتر» و «منوهان پاریكار» وزیران دفاع هند و امریكا روز سه شنبه درپایان گفت وگوهای خود با صدور بیانیه مشتركی اعلام كردند دو كشور به طور اصولی در خصوص یادداشت قرارداد تبادل لجستیكی به توافق رسیدند.

این توافق مهم همچنین به هند امكان می دهد كه از پایگاههای نظامی آمریكا به همین منظور استفاده كند.

با این حال، آمریكا قادر به استفاده از پایگاههای نظامی هند در زمان جنگ نخواهد بود.

وزیر دفاع امریكا بعد از این دیدار درگفت وگو با خبرنگاران گفت:ما به طور اصولی برای استفاده لجستیكی از پایگاههای یكدیگر توافق كرده ایم و اكنون لازم است كه پیش نویس قرارداد را نهایی كنیم .

دهلی نو تاكنون به این دلیل كه امضای چنین قراردادی ، هند را به سوی یك ائتلاف نظامی با امریكا سوق می دهد از امضای چنین قراردادی با این كشور خودداری كرده بود.

دهلی نو از گسترش روزافزون حضور چین در اقیانوس هند به شدت نگران است و روابط نظامی نزدیك با آمریكا به هند امكان خواهد داد كه به فناوری آمریكایی دسترسی بیشتر داشته باشد.

هند بطور سنتی سعی می كند كه از نزدیكی نظامی زیاد با كشورها خودداری كند.

وزیر دفاع آمریكا گفت: واشنگتن و دهلی نو به دنبال مقابله با رشد قدرت دریایی چین در منطقه هستند و از این رو توافق كردند تا در زمینه لجستیك و به اشتراك گذاشتن تاسیسات و اماكن نظامی با یكدیگر همكاری كنند.

وی افزود: دو طرف به دنبال حل مسائل و اختلافات هستند و ما به نهایی كردن پیش نویس این توافق نامه نظامی نیاز داریم.

دهلی نو مشتاق است با دستیابی به فناوری آمریكا، طرح ساخت پایگاه صنعتی- دفاعی در هند را اجرا و واردات پرهزینه اسلحه را كاهش دهد.

دهلی نو و واشنگتن سال گذشته میلادی نیز قرارداد سه میلیارد دلاری فروش تجهیزات نظامی آمریكایی به هند را امضا كردند.

دریاسالار جوزف پی. اوكوین (Joseph P Aucoin)فرمانده هفتم ناوگان نیروی دریایی آمریكا روز دوشنبه، در گفت وگو با خبرنگاران درجنوب هند گفت كه آمریكا درصدد است كه خطوط ارتباطی دریایی را باز نگه دارد و بر فعالیت های كره شمالی نظارت بیشتری داشته باشد.

وی تصریح كرد واشنگتن در نظر دارد كه 60 درصد از كشتی های جنگی خود را در دو سال آینده به منطقه هند-آسیا-پاسفیك برای همین منظور منتقل كند.

این مقام ارشد نیروی دریایی آمریكا افزود: تقریبا 60 درصد از زیردریایی های آمریكا در حال حاضر در منطقه هند-آسیا-پاسفیك مستقر هستند و 60 درصد از كشتی های جنگی این كشور نیز در طول چند سال آینده به این منطقه منتقل خواهند شد.

كارشناسان امور راهبردی هند معتقدند كه حضور روزافزون چین در اقیانوس هند و تحركات پكن در دریای جنوب چین از دلایل توافق لجستیكی امریكا با هند است .

انتهای پیام/
کد: 94108
نظرات
ADS
ADS
پربازدید