Performancing Metrics

فرصتی جدید برای نجات صنایع کوچک از رکود | اتاق خبر
کد خبر: 333689
تاریخ انتشار: 28 فروردین 1395 - 00:17
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنایع کوچک ایران پیش از این، بر تامین نیازهای داخلی متمرکز بوده‌اند، اما برای توسعه بخش تولید و صنعت باید به تولید صادرات‌محور و فرصت‌های موجود در بازارهای صادراتی کشورهای اطراف ایران توجه بیشتری کنیم.

اتاق خبر - علي يزداني با اشاره به برگزاري نمايشگاه اختصاصي ايران در مسكو كه 22 تا 24 ارديبهشت‌ماه امسال برگزار مي‌شود، گفت: روسيه بازار بزرگي براي انواع توليدات ما محسوب مي‌شود كه تاكنون نسبت به آن غفلت كرده‌ايم. واحدهاي توليدي و صنعتي كوچك ايراني تاكنون كمتر امكان حضور در نمايشگاه‌هاي بازرگاني خارجي و نشان دادن توانمندي‌هاي توليدي خود را داشته‌اند اما با توجه به شرايط جديدي كه در آن هستيم، بخش دولتي آمادگي دارد حمايت‌هاي لازم را از صاحبان صنايع كوچك در راستاي حضور فعالانه در نمايشگاه‌هاي خارجي داشته باشد و در سال جاري بودجه مناسبي هم به همين منظور در قالب يارانه صادراتي درنظر گرفته شده است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه يكي از دلايل ركود صنايع كوچك اشباع بودن بازار داخلي و افزون بودن ظرفيت توليد بر نياز داخلي است، تصريح كرد: در اين شرايط كه بازار داخل در بسياري از عرصه‌ها اشباع شده، واحدهاي توليدي و صنعتي كوچك بايد نسبت به فرصت‌هاي موجود در بازارهاي صادراتي به‌ويژه كشورهايي همچون روسيه توجه ويژه داشته باشند و براي نجات خود از ركود، از اين فرصت‌ها بهره‌برداري كنند.
علي يزداني با اشاره به ويژگي‌هاي صنايع كوچك ايران افزود: در بررسي‌هايي كه براي عارضه‌يابي جهت رونق‌بخشي به صنايع كوچك كشور داشتيم، مشخص شد كه از 80 هزار واحد توليدي و صنعتي كوچك كشور بيش از نيمي از آنها يعني حدود 40 هزار واحد، توليدي‌هايي با تعداد شاغلان زير 10 نفر هستند و درواقع واحدهاي توليدي بسيار كوچك محسوب مي‌شوند كه توان توليدي بسيار پاييني دارند.
وي ادامه داد: توان صادراتي اين واحدهاي بسيار كوچك نيز بسيار محدود است و پيش از اين آنها عموما بر تامين نيازهاي بازار داخلي كشور متمركز بوده‌اند اما در دنياي امروز توليدي كه صادرات‌محور نباشد، نمي‌تواند خود را در عرصه رقابت حفظ كند و درنتيجه سازمان صنايع كوچك برنامه‌هايي براي صادرات‌محور كردن اين واحدها اجرا خواهد كرد.
مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران در تشريح اين برنامه‌ها اظهار كرد: درسال جاري به دنبال توسعه خوشه‌هاي كسب‌وكار در صنايع كوچك كشور هستيم و يكي از برنامه‌هاي ما در اين مسير تاسيس كنسرسيوم‌هاي صادراتي است. وي تاسيس كنسرسيوم‌هاي صادراتي را راهكار مناسبي براي تحرك‌بخشي به صنايع كوچك برشمرد و افزود: اين كنسرسيوم‌ها نقش منسجم‌كننده صنايع كوچك و هدايت آنها به توليد صادرات‌محور و حمايت از حضور فعالانه آنها در بازارهاي صادراتي را به عهده خواهند داشت.
يزداني برنامه ديگر سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران در راستاي صادرات‌محور كردن توليدات صنايع كوچك را تاسيس شركت‌هاي مديريت صادرات اعلام كرد و گفت: در سال 95 برنامه تاسيس 5 شركت مديريت صادرات را در دستور كار داريم تا اين شركت‌ها تسهيل‌كننده مسير واحدهاي توليدي و صنعتي كوچك به بازارهاي صادراتي باشند، همچنين بنا داريم در قالب برنامه‌هاي آموزشي، 100 هزار نفر از فعالان عرصه توليد در صنايع كوچك را براي توليد بهينه و صادرات‌محور آموزش دهيم. لازم به توضیح است نمایشگاه اختصاصی ایران در مسکو 22 تا 24 اردیبهشت ماه امسال برگزار می‌شود.

94110

خبرآنلاین

نظرات
ADS
ADS
پربازدید