Performancing Metrics

نیازی به انتقال آب بین حوضه‌ای نداریم | اتاق خبر
کد خبر: 334529
تاریخ انتشار: 30 فروردین 1395 - 12:20
سعید متصدی گفت: تنها وقتی آب به درستی استفاده شود و راندمان مصرف چه در بخش شرب و چه در بخش کشاورزی به ۹۰ درصد رسید و باز هم آب نداشتیم، می‌توانیم به سراغ انتقال آب برویم.

اتاق خبر: معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست درباره انتقال آب خزر به سمنان و خلیج‌فارس به فلات مرکزی گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست اعتقاد دارد که ما نیازی به انتقال آب بین حوضه‌ای نداریم و صرفا به عنوان آخرین گزینه تامین آب مطرح خواهد بود.

سعید متصدی گفت: وقتی بازچرخانی آب نداریم، تصفیه آب و فاضلاب نداریم، ۲۵ تا ۳۰ درصد آب در شبکه‌های توزیع هدر می‌رود و کشاورزی که ۹۰ درصد آب کشور را مصرف می‌کند، تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد راندمان آبیاری دارد این گزینه‌ها، گزینه تامین آب هستند و نه انتقال آب. چرا باید آب را با هزینه مترمکعبی ۱۰ هزار تومان منتقل کنیم و بعد ۴۰ درصد آن را هدر دهیم.

وی تاکید کرد: تنها وقتی آب به درستی استفاده شود و راندمان مصرف چه در بخش شرب و چه در بخش کشاورزی به ۹۰ درصد رسید و باز هم آب نداشتیم، آن‌گاه می‌توانیم به سراغ انتقال آب برویم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با اعلام اینکه طرح انتقال آب خزر به سمنان و خلیج‌فارس و دریای عمان به فلات مرکزی در سال‌های گذشته از این سازمان مجوز گرفته است، اعلام کرد: امروز استراتژی سازمان تغییر کرده و انتقال آب تنها به عنوان آخرین گزینه مطرح است. چه دلیلی دارد گزینه آخر مطرح شود، وقتی می‌توانیم با مدیریت صحیح و هزینه کمتر آب به دست بیاوریم. چرا باید به انتقال آب دریاها رو بیاوریم؟

متصدی با اعلام اینکه البته این کار در دنیا انجام شده، گفت: شرط اول بهینه‌سازی مصرف در حوزه شرب و کشاورزی است. هر انسان در طول روز به طور متوسط ۳ تا ۸ لیتر آب مصرف می‌کند، اما مصرف ما ۱۰ برابر این میزان است.

وی در پایان گفت: اگر به جای سرمایه‌گذاری برای انتقال آب، برای بهبود سیستم‌های آبیاری در کشاورزی سرمایه‌گذاری کنیم، نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید