Performancing Metrics

فضاسازی سازمان همکاریهای اسلامی بدلیل دست برتر ایران درمنطقه است | اتاق خبر
کد خبر: 334862
تاریخ انتشار: 31 فروردین 1395 - 09:48
یک کارشناس مسائل بین‌المللی حضور ایران در اجلاس استانبول را ضروری دانست و گفت: فضاسازی اخیر در اجلاس اخیر سازمان همکاری‌های اسلامی به دلیل تاثیرگذاری ایران در منطقه و دست برتر آن بوده است.

اتاق خبر: سیدرسول موسوی کارشناس مسائل بین‌الملل، در واکنش به بیانیه ضد ایرانی اجلاس اخیر سازمان همکاری‌های اسلامی اظهار داشت: کسانی که روند کار را دنبال کرده باشند، می دانند که آنچه اتفاق افتاد قابل پیش بینی بود.

سفیر سابق ایران در فنلاند در توضیح این نکته گفت: این مسئله به اجلاس کارشناسان ارشد سازمان همکاری های اسلامی در بهمن ماه سال گذشته در جده و نیز به نشست وزیران امور خارجه برمی گردد و آنچه در استانبول تصویب شد، بیش از دو ماه پیش در جده تصویب شده بود.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به وقایعی که برای سفارت عربستان سعودی در تهران پیش آمد، ادامه داد: بعد از آن اتفاقات نشست فوق العاده ای برگزار شد و با توجه به فضای سنگین آن زمان و حوادث آن مقطع، مفاد بیانیه ای که دو روز پیش در استانبول تصویب شد، در آن زمان مورد توافق قرار گرفت.

موسوی اظهار داشت: اگر به مصوبات شورای همکاری خلیج فارس و اجلاسیه اتحادیه عرب نگاه کنیم، همه آنها یک خط واحد را دنبال می کنند و بیانیه استانبول نیز در همان چارچوب است.

وی در ادامه با طرح این سوال که وقتی می دانستیم احتمال صدور چنین بیانیه ای وجود دارد، چرا حضور یافتیم، ادامه داد: عده ای معتقدند که نباید شرکت می کردیم چون می دانستیم که قرار است علیه ما بیانیه صادر کنند و عده ای نیز معتقد هستند که باید شرکت می کردیم و من نیز اعتقاد دارم حضور یافتن ما بهتر بود و ضروری بود؛ به این دلیل که با قهر کردن در صحنه بین المللی چیزی عاید ما نمی شود و تریبونی برای بیان مواضع و اعلام حسن نیت ما فراهم شده است که باید از آن استفاده کنیم.

سفیر سابق ایران در فنلاند با اشاره به تشکیل نشست کارشناسان ارشد سازمان همکاری های اسلامی در بهمن ماه سال گذشته بدون حضور ایران، اظهار داشت: چون عربستان سعودی در آن زمان به هیات ایرانی ویزا نداد، در غیاب ما آن مصوبات را پخت و پز کردند و البته می توان گفت که شدت بیانیه نشست کارشناسان ارشد، در نشست اخیر استانبول تا حدودی کاهش یافت.

موسوی تاکید کرد: متاسفانه سازمان همکاری های اسلامی که فلسفه وجودی آن برای همکاری و تفاهم است به مسیری می رود که با اساسانامه آن در تعارض است و یک طرف بحث به خود سازمان و طرف دیگر آن به تحولات بین المللی و نقش ایران در منطقه برمی گردد.

مدیرکل سابق دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت امور خارجه با اشاره به حاکمیت دیدگاه های عربستان بر سازمان همکاری های اسلامی گفت: کشوری با ده ها مسئله منفی تنها به دلیل سرمایه مالی می تواند مسیر سازمان را به کج راهه ببرد؛ به همین جهت باید در یک برنامه بلند مدت این روند مورد بررسی قرار گیرد، چراکه سازمانی که پولش را از جای خاصی می گیرد تحت تاثیر همان جا است.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به بعد منطقه ای تحولات مربوط به اجلاس اخیر سازمان همکاری های اسلامی توضیح داد: جمهوری اسلامی در صف منطقه دست برتر را دارد و فضاسازی اخیر برای تاثیرگذاری بر این دست برتر بوده است و این شرایط یک مقدار حوصله می خواهد تا ما یافته های عینی خود را به پیروزی تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: بر این اساس باید با یک نوع ائتلاف سازی و تبیین و اصرار بر مواضع به حق خود در رابطه با اوضاع منطقه از جمله سوریه، عراق، لبنان و یمن شرایط را به نفع خود هموار کنیم.

موسوی با تاکید بر اینکه در گذشته نیز شرایطی مانند اجلاس اخیر سازمان همکاری های اسلامی اتفاق افتاده است، گفت: نشست اخیر و بیانیه ضد ایرانی آن بدون حضور ایران نیز می توانست تصویب شود، اما به جهت اهمیت رابطه دو جانبه ما با ترکیه، تصمیم گرفته شد که در این نشست حضور یابیم.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید