Performancing Metrics

تعرفه واردات فولاد ۵۰۰ درصد افزایش یافت | اتاق خبر
کد خبر: 335053
تاریخ انتشار: 31 فروردین 1395 - 20:51
دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل از افزایش ۵۰۰ درصدی تعرفه واردات فولاد در سال ۹۵ خبرداد و گفت: این افزایش منجر به رشد ۶۵ درصدی قیمت ورق فولادی می‌شود.

به گزارش اتاق خبر به نقل از مهر، امیرحسین کاوه در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران به تغییرات تعرفه‌ای فولاد در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: در انتهای سال گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد در وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده بود که بر این اساس، تعرفه از ۴ به ۲۰ درصد افزایش یافت اما اکنون این افزایش ۵۰۰ درصدی تعرفه تبعاتی را در پی داشته باشد.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی افزود: این افزایش تعرفه منجر به رشد قیمت تمام شده تولید محصولات فولادی خواهد شد، در حالی که افزایش قیمت جهانی فولاد نیز هشدار داده و اعلام شده که زمان مناسبی برای افزایش تعرفه واردات فولاد نیست.

وی تصریح کرد: رشد تعرفه فولاد در کنار افزایش ۱۵۰ دلاری قیمت جهانی فولاد، باعث افزایش ۶۵ درصدی قیمت ورق‌های فولادی شده است. در این میان براساس تفاهمنامه‌ای که با حضور نماینده فولاد مبارکه و سندیکا لوله و پروفیل فولادی منعقد شده، قرار است حداقل نیاز تولیدکنندگان پروفیل در ۶ ماه ابتدایی سال به میزان ۶۰۰ هزار تن ورق فولادی با ضخامت ۲ میلی‌متر و ۲۰۰ هزار تن ورق فولادی با ضخامت کمتر از ۲ میلی‌متر از طرف فولاد مبارکه تامین شود.

کاوه اظهار داشت: براساس این تفاهم‌نامه، قرار شد مواد اولیه با قیمت رقابتی و متعادل به تولید‌کنندگان پروفیل فولادی عرضه شود اما علیرغم تهیه صورت‌جلسه توسط اعضای هیأت مدیره سندیکا، تا این لحظه مدیرعامل فولاد مبارکه حاضر به امضای آن نشده است تا اینکه روز گذشته فولاد مبارکه صورت‌جلسه‌ای برای ما فرستاد و اعلام کرد که آن را قبول دارند.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی گفت: فولاد مبارکه برای تامین ۱۵۰ هزار تن ورق با ضخامت ۲ میلی‌متر اعلام آمادگی کرده که ۵۰ هزار تن کمتر از نیاز تولید است و علاوه بر این جمله مربوط به عرضه مواد اولیه با قیمت متعادل و رقابتی نیز حذف شده است.

وی از صادرات ورق فولادی با قیمت پایین‌تر از نرخ داخلی خبرداد و گفت: سال گذشته فولاد مبارکه ورق تولیدی خود را با قیمت ۲۵۰ دلار صادر کرد در حالی که این قیمت برای فروش در داخل ۴۱۰ دلار بود و در واقع به تولیدکنندگان داخلی پروفیل گرانفروشی صورت می‌گیرد، این در حالی است که نیاز سالانه صنعت لوله و پروفیل به ورق فولادی را سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت:‌در چنین شرایطی تعرفه واردات نیز افزایش پیدا کرده که به ضرر تولیدکنندگان خواهد بود.

به گفته کاوه، افزایش ۶۵ درصدی قیمت ورق ‌های فولادی در کشور در شرایط رکود باعث شده تا نیاز ما به نقدینگی و سرمایه در گردش افزایش یابد، به همین دلیل تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در این مورد به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی شکایت کرده اند.

همچنین احمدی، معاون برنامه‌ریزی شرکت ملی فولاد با بیان اینکه اگر یک بخش پایین‌دستی صنعت فولاد در حال ضرر باشد و بخش دیگر سودهای غیرمعقول ببرند، حتما موضوع با دقت بررسی و مورد تصمیم گیری قرار می گیرد.

وی در پاسخ به انتقادات مطرح شده نسبت به پایین بود قیمت صادراتی محصولات فولاد مبارکه نیز گفت:‌ این شرکت از صادرات برای تمین ارز مورد نیاز خود استفاده می‌کند و ممکن است در کشورهای دیگر به دلیل عدم پرداخت مالیات یا امتیازاتی در جهت توسعه بازار بتوانند محصول خود را ارزان‌تر از قیمت داخل ارائه کنند.

احمدی، افزود:‌ تولیدکنندگان پروفیل فولاد می‌توانند با ورود ورق فولادی می‌توانند نسبت به تولید محصول و صادرات اقدام کنند، این در حالی است که سال گذشته یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن تولید فولاد در دنیا صورت گرفت و در حال حاضر برنامه کاهش ۵۰۰ میلیون تنی تولید فولاد روز میز تولیدکنندگان بزرگ دنیا قرار دارد.

94105

نظرات
ADS
ADS
پربازدید