Performancing Metrics

شورای نگهبان مصوبه نمایندگان در مورد حذف یارانه‌ها را رد کند | اتاق خبر
کد خبر: 335451
تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1395 - 20:32
سخنگوی دولت خواستار شد:
دولت یازدهم در بحث حذف یارانه این تعداد از هم‌وطنان با نمایندگان اختلاف‌نظر دارد؛ چراکه قطع یارانه 24 میلیون ایرانی نه عادلانه است و نه شدنی و قابل اجرا.

اتاق خبر- معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به تصمیم مجلس برای حذف یارانه برخی ایرانیان گفت: دولت یازدهم در بحث حذف یارانه این تعداد از هم‌وطنان با نمایندگان اختلاف‌نظر دارد؛ چراکه قطع یارانه 24 میلیون ایرانی نه عادلانه است و نه شدنی و قابل اجرا.

  محمدباقر نوبخت در جمع خبرنگاران در سمنان با اشاره به مصوبه نمایندگان در خصوص حذف یارانه خانوارهای با درآمد بالای سه میلیون تومان، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید انتظار تصویب چنین مصوبه‌ای از نمایندگان مردم در مجلس نهم را نداشته است.

وی با اذعان به این‌که «در دو سال و اندی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد همکاری خوبی با دولت داشته است»، افزود: تصویب این مصوبه به‌هیچ عنوان با این تعامل و همکاری دوسویه مجلس و دولت، هم‌خوانی ندارد.

وی با انتقاد از افزودن یک الحاقیه به قانون بودجه از سوی نمایندگان مردم در تصویب مصوبه حذف یارانه پردرآمدها، خاطرنشان کرد: نمایندگان مردم با این مصوبه وظیفه و بار سنگینی بر دوش دولت گذاشتند که اجراشدنی نیست و لذا انتظار و چشم امید ما به شورای نگهبان است تا این مصوبه نمایندگان را رد کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: متاسفانه در صورت تایید مصوبه در شورای نگهبان، بر اساس این مصوبه، نمایندگان مردم دولت را موظف به حذف یارانه کسر زیادی از ایرانیان که بالغ بر 24 میلیون از هم‌طنان را شامل می‌شود، کرده است. ضمن اینکه با افزودن الحاقیه‌ای به تبصره14 قانون بودجه عدم حذف یارانه این 24 میلیون ایرانی از سوی دولت یازدهم را جرم تلقی کرده‌اند؛ لذا دولت امیدوار است که اعضای محترم شورای نگهبان مانع از این مهم و حذف یارانه این جمعیت 24 میلیونی شوند.

وی با بیان این‌که «دولت نیز با حذف یارانه ثروتمندان جامعه موافق است»، خاطرنشان کرد: از همین رو بود که خود دولت پس از روی کار آمدن تلاش‌هایی در این زمینه انجام و یارانه بیش از سه میلیون را حذف کرد.

وی با بیان این‌که «پرداخت یارانه‌ها فشار زیادی به دولت می‌آورد» گفت: البته نمایندگان نیز با علم به این مشکلات در صدد حذف یارانه بخشی از یارانه‌بگیرها برآمدند اما پرسش ما از این نمایندگان مردم این است که واقعا"آیا کسی که بیش از سه میلیون تومان درآمد دارد، ثروتمند است؟!.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان این‌که «در مقوله حذف یارانه‌ها باید با دقت و حساسیت بیشتری وارد شد» افزود: بدون تردید استناد به این مبلغ از درآمد و مبنا قرار دادن سه میلیون تومان درآمد برای حذف یارانه خانوارها، روش صواب و درستی به نظر نمی‌رسد و از همین‌رو دولت با این مصوبه مخالف است و انتظار دارد که در آن تجدیدنظر شود.

وی به تفاوت هزینه‌های زندگی در شهرهای مختلف و وضعیت خانوارهای ایرانی اشاره کرد و ادامه داد: این که درآمد سه میلیونی را مبنا قرار دهیم و به مواردی همچون زندگی در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ و هزینه زندگی در آن، داشتن دانشجو، تعدد فرزندان، خانه‌دار بودن یا مستاجر بوده و مؤلفه‌هایی از این دست هیچ‌گونه توجهی نکنیم درست به نظر نمی‌رسد و لذا این نگرش از مهمترین ایرادات وارده به مصوبه اخیر مجلس نهم است.

منبع: ایسنا 

94106 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید