Performancing Metrics

دانش جعفری:مدیریت مصرف منابع ارزی اصلاح شود | اتاق خبر
کد خبر: 33552
تاریخ انتشار: 1 آذر 1391 - 12:24

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ریشه بسیاری از مشکلات ارزی کشور را مدیریت مصرف منابع ارزی عنوان کرد.

به گزارش ایسنا دکتر داوود دانش جعفری با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی بحثی شبیه توسعه پایدار است، اظهار کرد: مهمترین مسئله‌ای که در یک توسعه پایدار مورد توجه قرار می‌گیرد مربوط به کشورهای تک محصولی است که اقتصاد آن‌ها با منابع خاصی تامین می شود. از این رو باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که منابع مورد نظر آن‌ها دچار کمبود نشود.

وی که در همایش بازار ارز در اقتصاد مقاومتی در دانشگاه علامه طباطبایی سخن می‌گفت، ادامه داد: اگر کشور نفتی بخواهد اقتصاد پایدار و مداومی داشته باشد باید این را در نظر بگیرد که منابع نفتی همیشه پایدار نبوده و روزی تمام خواهد شد. در این صورت چگونه باید به حیات اقتصادی ادامه دهد؟

این عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام افزود:‌اقتصاد مقاومتی می‌گوید کلیه عوامل اختلال زا در اقتصاد ایران چه ناشی از سیاست‌هایی باشند که خود دراقتصاد بکار می‌بریم و چه ناشی از فشارهای خارجی باید سلسله برنامه‌هایی اجرا شود که ای محدودیت ها قابلیت تسلی بر کل اقتصاد را نداشته و حتی حالت تهاجمی و مقابله با فشار داشته باشد.

دانش جعفری با اشاره به درآمد دائمی به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی اظهار کرد: مصرف باید مبتنی بر درآمد دائمی باشد از این رو این سوال پیش می‌آید که اگر بخواهیم مصرف کشور را براساس درآمدهای نفتی تنظیم کنیم باید دید که درآمدهای دائمی نفتی در چه حدی است و براساس آن مصرف ارزی کشور تنظیم تا یک اقتصاد مقاوم و پایدار به وجود آید.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: اگر بخواهیم وضعیت اقتصادی کشور را در حالت ثبات نگه داریم باید واردات و مصرف ارزی را در همان حدی که درآمد دائمی وجود دارد قرار گیرد نه براساس درآمدی اتفاقی که در یک سال رخ داده است که در این صورت با کسری در تراز پرداخت‌ها مواجه شده و نمی‌توان نیازهای کشور را تامین کرد.

وی با اشاره به این‌که هزینه درآمدهای ارزی که درآمدهای اتفاقی هستند باید به درآمد دائمی تبدیل شوند اما هیچ گاه این اتفاق نیفتاده است گفت: مسوولین این برآیند را نداشته‌اند که شاید درآینده میزان صادرات و درآمدهای نفتی کم خواهد شد و وقتی وضعیت مصرف ارزی با بهترین شرایطی که داشته دیگر قابل تکرار نباشد، تنظیم نکرده‌اند که پایه بسیاری از مشکلات فعلی است.

دانش جعفری ادامه داد: در سال‌های گذشته مصرف ارز به هر دلیلی بالا رفت و اگر این ظرفیت قابل تکرار نباشد به دلیل کمبودهایی که در آینده به وجود خواهد آمد کشور دچار مشکل خواهد شد این در حالی است که همه درآمد ارزی صرف ورود کالاهای ضروری نشد و بخش قابل توجهی از آن به سایر درآمدهای دولت تبدیل شد.

این عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام بیان کرد: در چند سال گذشته عمده هزینه‌ها نظیر اجرای طرح خدمات کشوری، حقوق کارکنان از درآمدهای نفتی که درآمدهای دائمی نیستند تامین شد که بر بی ثباتی اقتصاد در آینده می‌افزاید و اکنون در شرایطی که درآمدها و صادرات نفتی کاسته شده راهکار اساسی برای جبران آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ریشه بسیاری از مشکلات ارزی کنونی در مصرف منابع ارزی کشور است. افزود: با کاهش منابع درآمدی دولت وی ناچار به سوی استقراض از بانک مرکزی که تورم را افزایش می‌دهد یا چاپ اوراق مشارکت که میزان پرداخت‌های دولت در سال‌های بعد بالا می برد و یا با افزایش نرخ ارز که بتواند درآمدهای ریالی را افزایش دهد شد. چرا که دولت سیاست‌های بلند مدت یا مصرف دائمی را حتی در بخش ریالی به سوی درآمدهای نفتی برده که با اختلال در آن دست به عملکردی می‌زند که در نهایت مشکل‌زا می‌شود.

دانش جعفری با بیان این‌که کشوری که بودجه آن وابسته به نفت است هر آن ممکن است دچار اختلال اقتصادی شود، تصریح کرد: با وجود وابستگی به درآمدهای نفتی هر نوسانی در قیمت جهانی آن اقتصاد داخلی ایران را که بودجه آن براساس نفت بسته می‌شود دچار تلاطم می‌کند.از این رو باید هزینه‌های ارزی کنترل شده و افزایش نیابد.

 

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید