Performancing Metrics

تنور داغ انتخابات مجلس در کردستان | اتاق خبر
کد خبر: 335576
تاریخ انتشار: 2 اردیبهشت 1395 - 11:03
مرحله دوم دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در دو حوزه انتخابیه استان کردستان برگزار می شود و به همین دلیل تنور انتخابات مجلس در این استان همچنان داغ است.

به گزارش اتاق خبر، نتیجه انتخابات دو حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران و همچنین مریوان و سروآباد در مرحله دوم تعیین می شود و به همین دلیل از همان روزهای بعد از هفتم اسفندماه تلاش های کاندیداهای راه یافته به این محله آغاز شده است و آنها تلاش می کنند کرسی مجلس آیندهر ا تصاحب کنند.

استان کردستان دارای شش کرسی در مجلس شورای اسلامی است و این شش کرسی بر اساس برگزاری انتخابات در پنج حوزه انتخابیه تعیین می شوند ، که در هفتم اسفندماه چهار نماینده منتخب مردم تعیین تکلیف شده و دو نفر باقی مانده باید در دور دوم انتخاب شوند.

در هفتم اسفندماه از حوزه انتخابیه سقز و بانه محسن بیگلری، از حوزه انتخابیه بیجار حمدالله کریمی، از حوزه قروه و دهگلان علی محمد مرادی و از حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران هم سید مهدی فرشادان راهی مجلس شورای اسلامی شدند.

حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد و همچنین نفر دوم حوزه انتخابیه سنندجف دیواندره و کامیاران راهی مرحله دوم شد و به همین دلیل دهم اردیبهشت و همزمان با بعضی از حوزه های انتخابیه قرار است دو نماینده دیگر کردستان انتخاب شوند.

از حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران سید احسن علوی و سالار مرادی دو نماینده این حوزه در مجلس نهم و همچنین امید کریمیان نماینده مجلس نهم و منصور مرادی دیگر رقیب وی راهی مرحله دوم شدند و قرار است از بین این چهار نفر، دو نفر راهی مجلس دهم شورای اسلامی شوند.

سید احسن علوی و سالار مرادی از حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران که در مجلس نهم شورای اسلامی نیز در مرحله دوم راهی بهارستان شده بودند این بار نیز برای حضور در مجلس شورای اسلامی باید با هم رقابت کنند.

در حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد هم امیدکریمیان نماینده فعلی مردم در مجلس شورای اسلامی باید با منصور مرادی کاندیدای مجلس دهم رقابت کند تا تکلیف شش نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی مشخص شود.

تنها چند روز پس از پایان انتخابات هفتم اسفندماه و اعلام نتایج کارهای تبلیغاتی و همچنین برگزاری جلسات متعدد چهار کاندیدای حاضر در مرحله دوم در استان کردستان آغاز شد و در کنار این مهم گروه ها و جریان های سیاسی هم وارد عرصه شدند.

هر چند که در مرحله اول نیز شورای هماهنگی اصلاح طلبان کردستانی از سالار مرادی در حوزه انتخابیه سنندج، دیواندره و کامیاران حمایت کرده بودند ولی در مرحله دوم وی در لیست امید و حامیان دولت قرار گرفت و وی نیز چندی قبل با انتشار بیانیه ای رسما وابستگی فکری خود به اصلاح طلبان و حمایت از دولت تدبیر و امید را اعلام کرد.

در حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد هم در مرحله اول کاندیدای مورد نظر اصلاح طلبان در رتبه های آخر قرار گرفت و آنها در این مرحله به صورت جدی از امید کریمیان اعلام حمایت کرده و وی را در لیست امید و طرفداران دولت قرار دادند.

خیز اصلاح طلبان کردستان برای حمایت از دو کاندیدای حاضر در مرحله دوم از حوزه های انتخابیه سنندج و مریوان در حالی است که دو کاندیداهای دیگر حاضر در این رقابت همچنان بر مستقل بودن خود تاکید می کنند و در کنار این مهم اصولگرایان فعالیت چندانی برای مرحله دوم انتخابات از خود نشان نمی دهند.

سید احسن علوی در آخرین اظهار نظر خود در خصوص وضعیت انتخابات در مرحله دوم به خبرنگار مهر گفت: من خوشحالم به عنوان یک کاندیدای مستقل در این دوره از انتخابات حضور دارم چرا که داشتن وابستگی به یک جریان خاص و هنچنین طرفداری از دولت بیشترین آسیب را به مجلس شورای اسلامی وارد می کند.

منصور مرادی نیز که در مرحله اول بیشترین رای را در حوزه انتخابیه مریوان و سروآباد کسب کرده بود هم بر حضور مستقل در انتخابات در مرحله دوم تاکید کرد و گفت: من خوشحالم که به دور از مسائل سیاسی از سوی افراد مختلفی که دارای سلایق فکری در چهارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هستند، مورد حمایت قرار می گیرم و این مهم در آینده می تواند بهترین کمک برای من باشد.

خیز اصلاح طلبان کردستانی برای حمایت از دو کاندیدای حاضر در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی است که داستان حمایت های این جریان سیاسی از کاندیداها نیز چالش ها و انتقاداتی را به دنبال داشت و بعضی از افراد نزدیک به این جریان در خصوص تعیین افراد انتقاداتی را مطرح می کردند.

یکی از انتقادات و مسائل مطرح در خصوص حمایت اصلاح طلبان کردستانی از امید کریمیان و سالار مرادی نیز که این روزها در فضای مجازی مطرح می شود، میزان وابستگی آنها به اصلاح طلبان در مجلس نهم شورای اسلامی مربوط می شود و سوال آنها این است که چگونه این دو نماینده در مجلس نهم وابستگی به جریان مذکور نداشته ولی حال از حمایت ما برخوردار شده اند.

استفاده از شیوه های مختلف برای تبلیغات و همچنین تلاش برای خارج کردن رقیب از میدان هم روزها قبل از آغاز رسمی تبلیغات در استان کردستان در دستور کار قرار داشت و از ساعات اولیه صبح امروز پنج شنبه هم در و دیوار این پنج شهرستان باز هم مملو از پوسترها و تابلوهای تبلیغاتی افراد شده است.

دعوت از سخنرانان کشوری و بهره برداری از تمامی ظرفیت ها در فضای مجازی دو راهبرد الی جریان اصلاح طلب و دولتی ها برای حمایت از دو کاندیدای مورد نظر خود است و در همین راستا قرار است سوم اردیبهشت ماه عارف منتخب اول مردم تهران در سنندج سخنرانی داشته باشد.

با برگزاری انتخابات مرحله دوم در دو حوزه انتخابیه در استان کردستان ترکیب شش نماینده مردم این استان در مجلس دهم مشخص می شود و تاکنون تنها محسن بیگلری از حوزه انتخابیه سقز و بانه بار دیگر اعتماد مردم را کسب کرده و در بهترین حالت احتمال حضور دو نماینده فعلی در مجلس آینده حضور خواهند داشت.

منبع: مهر

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید