Performancing Metrics

گردشگری خوزستان بیش از پیش عقب افتاده تر است | اتاق خبر
کد خبر: 335579
تاریخ انتشار: 2 اردیبهشت 1395 - 11:36
نماینده اصحاب رسانه خوزستان گفت: متأسفانه گردشگری خوزستان بیش از پیش عقب افتاده تر است و هنوز به صورت کامل در مسیر تورهای گردشگری قرار نگرفته است.

به گزارش اتاق خبر، مجتبی گهستونی شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای اداری خوزستان اظهار کرد: ضمن اعلام نگرانی از وضعیت پیش آمده برای بخشی از مردم خوزستان در نتیجه به وجود آمدن طغیان و سیلاب اخیر و ایجاد خسارت های فراوان، من و بخشی از فعالان محیط زیست ضمن تشکر از همه کسانی که به امدادرسانی پرداختند، معتقدیم نتیجه درست برای مدیریت سیلاب، تقویت پوشش گیاهی، انجام آبخیزداری، تغییر مکان سکونتگاه های در مسیر سیلاب، تجاوز نکردن به حریم رودخانه ها و احترام گذاشتن به طبعیت است.

وی افزود: فارغ از همه اتفاقاتی که در نتیجه سیلاب و طغیان رخ داد، فکر می کنم طبیعی بود که چنین حوادثی را هم شاهد باشیم اما معتقدم که رویداد اخیر در نتیجه تغییر اقلیم در کل دنیا است و و وقوع آن در خوزستان نباید دور از انتظار باشد.

نماینده اصحاب رسانه خوزستان تصریح کرد: در چند روز گذشته دیده و شنیدیم که در بعضی از کشورها هم از این طغیان ها و سیلاب ها رخ داد، لذا خوزستان نیز متأثر از شرایط جوی با دگرگونی های فصلی مواجه شد. از نظر من و با توجه به مطالعات و مشاهدات، رویداد اخیر یک حادثه غیرمترقبه بود که پیامدهای ناشی از آن باید کنترل شود تا در نتیجه وجود چنین آّبی بیش از پیش جنگل ها، هورها، تالاب ها، نهرها و اراضی کشاورزی سیراب شوند.

گهستونی با بیان اینکه باید متوجه تبعات اجتماعی و بهداشتی بعد از سیلاب هم بود، گفت: با توجه به اینکه میراث فرهنگی فرصتی است برای ایجاد وحدت و اتحاد بین همه اقوام ساکن، معتقدم در خوزستان خوزستان با نگاهی اجمالی به وضعیت شهرها و روستاهای ایران به ویژه روستاها و شهرهای دارای بافت تاریخی استان و همچنین با توجه به دگرگونی و بی هویتی معماری امروز و تأثیرات آن بر بدنه شان، این موضوع عیان است که جامعه متخصصان و عموم مردم به آرامی دار فقر دانش هایی شده اند که از نتایج ملموس آن فروپاشی و ناهنجاری های محیط زیست و منابع طبیعی انرژی و غیره است.

وی عنوان کرد: در تمام شهرها و روستاهای تاریخی معاصر از جمله خوزستان که در حال تغییراتی هستند بیشترین نگرانی ها در نگهداری از هسته های تاریخی و محوطه های باستانی است و در اینجا موضوع مهم این است که یاد بگیریم چگونه می توان بین نیاز برای حرکت به سمت شهرها و روستاهای مدرن و حفظ عناصر تاریخی تعادل ایجاد کرد؛ چراکه هسته های تاریخی امروزی را نباید از زندگی خالی کرد و تنها نگاه موزه ای به آنها داشت.

نماینده اصحاب رسانه خوزستان بیان کرد: در صورت به وجود آمدن بحران هویت در نسل آینده مسئول آن مدیران مسئول هستند. با این حال خوب می دانیم که شهر و روستا یک عنصر سیال است و به بهانه نگهداری از آثار تاریخی نیز نمی توان حرکت به سوی نیازمندی ها، تکنولوژی و توسعه را متوقف کرد. با این حال درخواست ما از شما برای جلوگیری از بحران هویت تاریخی که نسل های بعدی را دامنگیر می شود توجه بیشتر به میراث فرهنگی را به عنوان یک مقوله اساسی و ضروری در نظر بگیرند.

گهستونی تقاضا کرد: از استاندار درخواست داریم که بخشی از توسعه خوزستان را در توجه به گردشگری و میراث فرهنگی ببینند که همانا توجه به این مقوله یعنی توجه به انواع حمل و نقل زمینی، دریایی، هوایی، محیط زیست، آب، گاز، برق و غیره و همچنین درخواست دارم بیش از پیش به ظرفیت انجمن میراث فرهنگی خوزستان که فقط یک بار به صورت نمادین تشکیل جلسه داد و می تواند نقش یک هماهنگ کننده و تسهیلگر را ایفا کند، توجه بیشتر داشته باشند.

وی ابراز تأسف کرد: متأسفانه گردشگری خوزستان بیش از پیش عقب افتاده تر است و هنوز به صورت کامل در مسیر تورهای گردشگری قرار نگرفته است. این استان سه پایگاه ثبت جهانی دارد که در میان ۱۹ پایگاه جهانی دیگر شأن خاص خود را دارند ولی در خصوص تبلیغات و جذب بازدیدکنندگان از این آثار کوتاهی های فراوان صورت گرفته شده است.

نماینده اصحاب رسانه خوزستان گفت: بر اساس آمارهای رسمی سازمان میراث فرهنگی کشور یک میلیون و ۸۴۵ هزار و ۳۹۲ نفر گردشگر داخلی و ۲۶ هزار و ۴۱۹ گردشگر خارجی در ایام عید نوروز ۹۵ از ۱۹ پایگاه میراث جهانی در ایران بازدید کردند.

گهستونی اضافه کرد: در این میان بیش از ۴۴۶ هزار گردشگر ایران از تخت جمشید بازدید کرده اند و درآمد حاصل از بازدید گردشگران ایرانی از تمام ۱۹ پایگاه جهانی حدود پنج میلیارد و ۳۶۱ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بوده است.

وی یادآور شد: در این میان چغازنبیل، محوطه باستانی شوش و سازه های آبی تاریخی شوشتر هر کدام با حدود ۱۵ تا ۳۵ هزار بازدیدکننده سهم اندکی از رقم اعلام شده را به خود اختصاص دادند. یعنی کمتر از ۱۰۰ هزار نفر از سه گنجینه تاریخی و جهانی خوزستان بازدید داشته اند. با نگاهی به آمار بلیط فروشی در خوزستان این ادعا اثبات می شود.

نماینده اصحاب رسانه خوزستان تقاضا کرد: درخواستم از برخی رسانه ها این است که از سطحی نگری فاصله گرفته و با توجه به ظرفیت هایی که دارند بیش از پیش به رصد و نقد کیفی مدیران، سازمان ها و ادارات که وظیفه آنها خدمت رسانی به جامعه است، بپردازند.

گهستونی ادامه داد: از مدیران نیز درخواست دارم که بیشتر به رسانه ها اعتماد کرده و با مردم صادقانه تر رفتار کرده و از بیان حقایق بیم نداشته باشند چون عمده مردم در جایگاهی هستند که واقعیت را تشخیص دهند.

مقرر شده تا در هر کدام از جلسات شورای اداری یکی از نمایندگان اصحاب رسانه خوزستان به انتخاب خانه مطبوعات به منظور بیان مشکلات استان سخنرانی کنند.

منبع: مهر

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید