Performancing Metrics

کمک مالی آمریکا به پیشمرگ‌ها در اقلیم کردستان عراق | اتاق خبر
کد خبر: 336293
تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1395 - 12:39
در دو هفته گذشته علیرغم تنش‌های سیاسی میان گروه‌های سیاسی عراق و کشیده شدن آن به پارلمان این کشور، سفر مقامات نظامی آمریکا به این کشور بی وقفه ادامه داشت.

اتاق خبر - بعد از حضور جان کری، وزیر امور خارجه، وزیر دفاع آمریکا به این کشور سفر کرد و چند روز بعد رئیس ستاد مشترک آمریکا به این کشور سفر کرد. جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا با تاکید بر اینکه کشورش عملیات ارتش عراق در جنگ علیه داعش را از نزدیک دنبال می‌کند، اعلام کرد که واشنگتن به حمایت‌هایش از عراق در جنگ علیه تروریسم ادامه می‌دهد. دانفورد تاکید کرد: ما شاهد پیشرفت‌های زیادی در جنگ علیه داعش هستیم و هدف اصلی ما همکاری و هماهنگی برای آزادی موصل است.

1426397794137_5060791-661x365.jpg

دانفورد همچنین در جریان سفرش به کردستان عراق، در یک پایگاه توپخانه‌ای در عراق توقف کرد و نشان مخصوص "قلب‌های بنفش" را به چهار تن از نیروهای آمریکایی که در حمله اخیر راکتی مجروح شده بودند، اعطا کرد. در این حمله یک تفنگدار دریایی آمریکایی هم کشته شد. وی به پایگاه کوچک "فایر بیس بال" رفت که در نزدیکی پایگاه بزرگ عراقی‌ها در جنوب‌شرق موصل است. دانفورد حدود 90 دقیقه در جمع حدودا 200 نفری تفنگداران نیروی دریایی آمریکا بود. این پایگاه خط مقدم نبرد با شبه‌نظامیان داعش محسوب می‌شود.

سفر وی برای کردهای عراق خبر خوبی بود به خصوص اینکه اخیرا مقامات آمریکایی در سفر به عراق از سفر به اقلیم کردستان عراق پرهیز می‌کنند که به اعتقاد رسانه‌های کردی این اقدام آمریکاییها تلاشی است برای نگه داشتن اقلیم در چهارچوب عراق یکپارچه و به معنای عدم حمایت آمریکا از بحث استقلالی است که کردهای عراق به گفته مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق خواهان آن هستند. اما فارغ از این موضوع اقلیم امروز در یک بحران شدید مالی به سر می‌برد که آن را به شدت درگیر کرده به نحوی که این منطقه امروز با کسری بسیار شدید بودجه روبرو شده و سران اقلیم به هر نحو ممکن در تلاش هستند از این بحران عبور کنند. سفر اخیر قباد طالبانی، معاون نخست وزیر عراق به آمریکا را نیز باید در این چهارچوب ارزیابی کرد. وی در آمریکا به رسانه‌ها اعلام کرده بود که این حق طبیعی اقلیم است به عنوان بخشی از مبارزه با تروریسم کمکهای مادی و نظامی آمریکا برای جنگ با داعش را به دست بیاورد و بعد از تصویب کنگره این کمکها به اقلیم داده شود. اگرچه آمریکایی‌ها به صراحت تاکید کردند که برای حل بحران مالی اقلیم برنامه‌ای ندارند اما تاکید کردند 415 میلیون دلار کمک مالی به نیروهای پیشمرگه خواهند داد تا بتواند خود را در مبارزه با داعش سازماندهی بکند. البته این کمک براساس اطلاعات به دست آمده خبرنگار ایسنا در اربیل مشروط به مشارکت نیروهای پیشمرگه در عملیات آزادسازی موصل است.

کردها با این وعده امیدوارهستند بتوانند با دریافت این مبلغ بخشی از هزینه جنگ برعهده آمریکاییها افتاده و بودجه اقلیم در سایر بخشها هزینه شود. یکی از دلایل تشدید بحران مالی در اقلیم نیز بودجه سرسام آور جنگ با داعش می‌باشد چرا که اقلیم امروز بیش از 1000 کیلومتر با داعش خط مقدم دارد. این بدین معناست اقلیم می‌تواند دستکم مدتی بتواند نفس کشیده و حقوق کارمندان را پرداخت بکند و بدین ترتیب از فشار شدید اقتصادی خارج شود بخصوص که امیدوار است در چند ماه آینده قیمت نفت به نرخ واقعی خویش بازگردد و اقلیم با فروش نفت بیشتر کسری بودجه خود را جبران کند. در این میان اقلیم دهها برنامه اصلاحی را برای کاهش هزینه‌های خود آغاز کرده است که به دلیل نبود بودجه این اصلاحات نیز چندان محسوس نیست. حال کردها در عراق امیدوار هستند با کاهش بودجه نظامی بتوانند زخمهای ناشی از بی پولی را در سایر بخش‌ها جبران کنند. اما آیا اقلیم می‌تواند از این فرصت استفاده کند؟ گذشت زمان این را به خوبی نشان خواهد داد.

ایسنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید