Performancing Metrics

دلار منبع رانت یا امید؟ | اتاق خبر
کد خبر: 336745
تاریخ انتشار: 6 اردیبهشت 1395 - 20:50
حامد واحدی دلار دو نرخی منبع توزیع رانت و منشا ایجاد فضای غیررقابتی به حساب می آید. آنچه طی یکسال گذشته بارها
دلار همچنان در اقتصاد ایران به عنوان یک مسئله پیچیده باقی مانده است. هنوز هم سیاست گذاران اقتصادی کشور به اجماعی در مورد شیوه نرخ گذاری این ارز نرسیده اند.

اتاق خبر- دلار دو نرخی منبع توزیع رانت و منشا ایجاد فضای غیررقابتی به حساب می آید. آنچه طی یکسال گذشته بارها به آن اشاره شده، تلاش برای اجماع در زمینه ارائه راه حل هایی برای خروج اقتصاد ایران از بن بست است.

اما در شرایطی که مولفه های فرامتنی برتصمیم گیری های اقتصادی تاثیر می گذارند، امکان سیاست گذاری منطقی را از دست می دهیم. عرضه دلار دو نرخی، موجب شده تا اساس فضای رقابتی در اقتصاد ایران از میان برود. درحال حاضر یکی از خواسته های مشخص بخش خصوصی ایران از دولت ( بخوانید دولت ها) تلاش برای مبارزه جدی با رانت و فساد است. تا زمانی که این دو عنصر در اقتصاد ایران وجود دارد، احتمال بهبود فضای کسب و کار هم کم می شود. بنابراین بهتر است که دولت چند اولویت را در دستور کار خود قرار دهد:

ارز دو نرخی: هرچند که واقعی سازی نرخ ارز، اثرات و حواشی اجتماعی به همراه خواهد داشت ولی به طور حتم این اثرات کوتاه مدت است. بنابراین امروز نباید برای توسعه به عنوان یک آرزوی بلندمدت، خود را پایبند به آرامش یا منافع کوتاه مدت کنیم.

مبارزه با فساد: اگر قرار است امسال شرایط برای ورود سرمایه گذاران خارجی با توسعه کسب و کار سرمایه گذران داخلی مهیا شود، باید به طور حتم مبارزه جدی با انواع فساد صورت گیرد. امروز همگی ما باید بدانیم که بهره وری کم در محیط کار نیز نوعی فساد است. نیروی کار کشور ما با وجود سن کم و تحصیلات بالا متاسفانه هنوز به بهره وری در اندازه استانداردهای جهانی نرسیده است. البته که گزارش اخیر صندوق بین المللی پول نشان می دهد که بهره وری نیروی ایرانی طی چهار دهه گذشته، 110 درصد بیشتر شده اما با این حال میزان بهره وری نیروی کار ما همچنان نصف بهره وری نیروی کار در امریکای شمالی و مرکزی است. اقتصاد ایران امروز به نشاط و تحرک نیاز دارد. بنابراین نیروی کار هم باید نهایت صداقت را برای بهبود شرایط به کار بگیرد.

دوری از التهاب آفرینی: فضای جامعه در دوران پسابرجام به دلیل برخی تندروی ها پر از التهاب بوده است. نمونه متاخر آن نیز از زبان یکی از مسولان عالی رتبه اقتصادی کشور در سفر خارجی بیان شد. ممکن است که هدفی مانند بیان خواسته ها و مطالبات ایران در پس چنین اظهارنظرهای پنهان باشد و از این منظر چنین نوع مطالبه گری برای اقتصاد ایران مفید است ولی از سوی دیگر باید دقت داشت که حداقل امسال بیش از هر زمان دیگری به آرامش و وفاق نیاز داریم. برهمین اساس شاید بهتر باشد که همگی نیروهای موثر براقتصاد ایران با دقت بیشتری رفتارهای خود را تنظیم کنند. اقتصاد ایران نباید پیام، تشویش را به آنسوی مرزها مخابره کند. این پیام نشان می دهد اقتصاد ایران میزبان مناسبی برای سرمایه های خارجی نیست و این درحالی است که امروز با توجه به کاهش قیمت نفت و محدودیت شدید منابع، به سرمایه های خارجی و داخلی نیاز داریم.

برنامه اقتصاد مقاومتی و راهبردهای آن: خروج از رکود و کاهش بیکاری نه تنها نیاز امروز اقتصاد کشور که یک ضرورت غیرقابل انکاراست. در چنین شرایطی اهداف چگونه تعیین می شوند؟ براساس کدام محور باید حرکت کرد؟ مسیر درست کدام است؟ دسترسی به برنامه اقتصادی مقاومتی، مزیتی طلایی است. اجرای این برنامه برای مدت زمانی مانند دو سال می تواند اقتصاد ایران از برخی بن بست ها رها کند و البته از آن مهمتر اینکه در شرایط فعلی زمان کافی برای نگارش برنامه های جدید نیست و این سند محصول اجماع تمام دلسوزان اقتصاد ایران است.

اگر امروز به برجام به عنوان یک موقعیت تاریخی نگاه می کنیم، باید مقدمات بهره برداری از آن را نیز مهیا کنیم. اقتصاد ایران به مسکن و التیام بخش های آنی و بی اثر نیازی ندارد. آنچه امروز جست و جو می کنیم، راهکاری برای درمان دائمی است.

عضو هیات رئیسه اتاق تهران 

منبع: اتاق تهران 

94106 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید