Performancing Metrics

تولید ماهی در استان قزوین ۵۰ درصد افزایش می یابد | اتاق خبر
کد خبر: 337122
تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395 - 19:52
مدیر شیلات استان قزوین گفت: امسال تولید ۴ هزارو ۱۷۰ تن انواع ماهی سردابی و گرمابی در استان هدف گذاری شده که با افزایش ۵۰ درصدی تولید زمینه مصرف بیشتر غذای سالم فراهم می شود.

اتاق خبر: ایرج رحمانی ، ماهی از غذاهای سالم است اما چون گاهی سخت و پیچیده به مردم عرضه می شود و در بسته بندی و تمیز کردن آن روش مناسبی نداریم گرایش مردم به آن کم شده است.

وی افزود: سرانه مصرف ماهی در کشور ۹ کیلوگرم و در استان ۵.۵ کیلوگرم است که باید با با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسب بتوانیم آن را افزایش دهیم تا حرکت به سمت تغذیه سالم مسیر روبه رشدی را داشته باشد.

مدیر شیلات استان قزوین بیان کرد: اگر بتوانیم انواع پخت ماهی به روش آسان و با لذت را در جامعه فراهم کنیم و ماهی تازه و مرغوب را به شهروندان ارائه کنیم می توانیم به آینده امیدوار باشیم که سبد غذایی مردم با محصولات سالم پر شود.

رحمانی اظهارداشت: در حال حاضر ماهی در کشور و استان هم کم و هم به سختی مصرف می شود لذا باید ذائقه مردم را به این محصول مفید غذایی که در سلامت مردم نقش مهمی دارد عادت دهیم و همانگونه که در رستورانها گران ترین و بهترین غذا ماهی محسوب می شود ما نیز می توانیم با آموزش صحیح در منزل زمینه افزایش سرانه مصرف ماهی را فراهم کنیم.

مدیر شیلات استان قزوین در خصوص عرضه ماهی نشانه دار در استان که برای اولین بار رخ می دهد نیز یادآورشد:عرضه ماهی زنده و سالم بر اساس استانداردها که برای اولین بار در استان قزوین رخ داده کار خوبی است که می تواند توسعه یابد و مردم اگر با محصول غذایی سالم روبرو شوند و از خرید و مصرف کالای مانند ماهی لذت ببرند می توان امیدوار بود سرانه مصرف هم بالا برود.

وی گفت: بویژه در عرضه ماهی های جنوب به دلیل مسافت طولانی شاهد عرضه منجمد این محصول هستیم که هم پروتئین آن تحت تاثیر قرای می گیرد و هم گاهی با سپری شدن تاریخ مصرف ممکن است پیامدهای بهداشتی هم برای مصرف کننده داشته باشد و با تغییر مزه آن موجب کاهش استقبال مردم شود لذا این گونه مراکز با عرضه محصول سالم وبهداشتی قادر خواهند بود به افزایش سرانه مصرف هم کمک کنند.

صدور سه مجوز برای ارائه ماهی در مناطق تفرجگاهی

رحمانی تصریح کرد:برای گرایش بیشتر مردم به مصرف ماهی در طرح ترویج غذای سالم تاکنون سه مجوز برای عرضه، تمیز کردن وپخت ماهی با تنوع زیاد درمراکز تفرجگاهی اطراف شهر صادر شده تاخانواده ها ضمن سیاحت در این مراکز بتوانند ضمن خرید ماهی تازه و مصرف آن به سلامت خود کمک کنند.

تولید ۲۶۰۰ تن انواع ماهی در استان قزوین

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از تولید بیش از ۲ هزار و ۶۷۱ تن انواع ماهی سردابی و گرمابی طی سال گذشته در این استان خبر داد.

وی بیان کرد: این میزان ماهی شامل ۲ هزار و ۱۵ تن ماهی سردابی در۱۲۱ واحد پرورش ماهی در شهرستان‌ها و ۶۵۶ تن انواع ماهی گرمابی در ۷۴ واحد فعال تولیدی است که به بازار مصرف عرضه شده است.

رحمانی گفت: استان قزوین به لحاظ موقعیت آب و هوایی برای پرورش انواع ماهیان سردابی، گرمابی و خاویاری ظرفیت مناسبی دارد و در این مدت بیش از ۲۱ تن ماهی خاویاری در ۴ واحد فعال پرورش ماهی استان تولید شده است.

رحمانی اضافه کرد: همچنین در سال گذشته در ۷۲ کارگاه پرورش ماهیان زینتی حدود ۲۳ میلیون و ۶۵۰ هزار قطعه انواع ماهیان زینتی تولید شده است.

این مسئول بیان کرد: ماهیان زینتی شامل انواع ماهیان زینتی گلدفیش، سوروم، آنجل و گوپی است که استان قزوین را در ردیف استان‌های پیشرو در تولید ماهیان زینتی قرار داده است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به اهمیت تولید ماهی در منابع آب‌های سطحی اشاره کرد و افزود: با توجه به محدودیت منابع آب و نیاز به اقتصادی کردن تولید ماهی و بهره‌برداری بهینه از آب موجود در استخرها، افزایش تولید در واحد سطح در اولویت قرار دارد و پرورش ماهی در آب‌های داخلی راهی مناسب برای تولید پروتئین مرغوب و ایجاد اشتغال محسوب می‌شود.

هدف گذاری تولید ۴۱۷۰ تن ماهی در استان

رحمانی بیان کرد: برای امسال هدف گذاری ما تولید بیش از چهار هزار و ۱۷۰ تن ماهی است که با تحقق آن ظرفیت تولید تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید