Performancing Metrics

دعواي بورس و شوراي رقابت برسر هلدينگ خليج فارس ادامه دارد | اتاق خبر
کد خبر: 33721
تاریخ انتشار: 6 آذر 1391 - 15:23

اعتماد- شركت هلدينگ خليج فارس كه به عنوان بزرگ‌ترين شركت بورسي در فهرست واگذاري‌هاي امسال قرار دارد متشكل از 15 شركت پتروشيمي از طيف‌هاي مختلف توليدي، تامين‌كننده يوتيليتي و خدماتي است. هيات ‌پذيرش اوراق بهادار در ارديبهشت امسال با پذيرش اين شركت در بورس تهران موافقت كرد.

در حالي كه قرار بود پنج درصد از سهام اين شركت خرداد و سپس شهريور در بورس عرضه شود كه مهلت شش ماهه هيات پذيرش براي عرضه اين شركت در آبان‌ماه به پايان رسيد و با وجود وعده مسوولان براي واگذاري اين شركت در آينده نزديك، هنوز مشكل اصلي يعني بحث شوراي رقابت درباره عدم واگذاري شركت‌هاي فجر و مبين برطرف نشده است كه اين مشكل زمان واگذاري بزرگ‌ترين شركت بورسي را با ابهام مواجه كرده است.

معاون شركت بورس تهران در همين رابطه اعلام كرد كه شوراي رقابت بايد نظر قطعي خود را درباره واگذاري دو شركت فجر و مبين در ساختار هلدينگ خليج فارس اعلام كرده و مخالفت صريحي براي خروج اين دو شركت از ساختار هلدينگ نداشته باشد تا مراحل پذيرش اين شركت طي شود در غير اين صورت هلدينگ خليج فارس بدون وجود اين 2 شركت واگذار مي‌شود.

محمدرضا عربي، معاون ناشران و اعضاي شركت بورس اوراق بهادار تهران درباره آخرين وضعيت واگذاري هلدينگ خليج فارس و برطرف شدن مشكل اين شركت گفت: در اين خصوص جلسه‌يي با حضور نماينده سازمان بورس، شركت بورس، هلدينگ خليج فارس و سازمان خصوصي‌سازي برگزار شد و دغدغه هلدينگ در رابطه با وجود دو شركت فجر و مبين در ساختار هلدينگ به اطلاع بورس و سازمان خصوصي‌سازي رسيد.

وي افزود: سازمان خصوصي‌سازي كماكان معتقد است كه اگر امكان آن فراهم باشد و مشكلي از سوي شوراي رقابت اعلام نشود، هلدينگ خليج فارس با همان 15 شركت واگذار شود.

وي با بيان اينكه در اين جلسه مقرر شد مجددا مذاكراتي با شوراي رقابت انجام شده و نتيجه كار مشخص شود، افزود: شوراي رقابت مصوبه‌يي را ابلاغ كرده و در آن اعلام كرده است كه دو شركت فجر و مبين بايد از ساختار هلدينگ خليج فارس جدا شوند كه اين مصوبه بايد به نحوي تعديل شده و تغيير يابد.

عربي ادامه داد: يا اينكه شوراي رقابت مصوبه ديگري ابلاغ كرده و اعلام كند كه مصوبه قبلي بايد با شرايط جديد حاكم باشد و 2 شركت فجر و مبين در دل هلدينگ خليج فارس واگذار شود و شورا نظارت خود را در آن انجام دهد به طوري كه شورا مخالفت صريح براي خروج اين دو شركت از ساختار هلدينگ نداشته باشد.

معاون شركت بورس عنوان كرد: در حال حاضر درخواستي به شوراي رقابت ارسال شده است كه موضوع را بررسي كرده و نتيجه و نظر نهايي خود را ارائه دهد زيرا ممكن است دغدغه شوراي رقابت با توجه به بستن قراردادهاي بلندمدت و نحوه نظارت بر قيمت‌گذاري خود به خود برطرف شود و لازم نباشد كه اين دو شركت از هلدينگ خارج شوند.

به گفته معاون ناشران و اعضاي شركت بورس در صورتي كه مشكل هلدينگ خليج فارس برطرف شده و به صورت قطعي مشخص شود كه مشكلي بين شوراي رقابت و هلدينگ وجود ندارد مي‌تواند پذيرش آن مجددا مطرح شده و مورد قبول واقع شود.

وي خاطرنشان كرد: اما اگر اين مشكل حل نشود در نهايت بايد دو شركت فجر و مبين از ساختار هلدينگ خارج شوند ولي اميدواريم اين مشكل طوري برطرف شود كه اين 2 شركت در داخل هلدينگ باقي بماند تا زنجيره محصولات آنها بر هم نخورد ولي اگر شوراي رقابت موافقت نكرد هلدينگ خليج فارس بدون اين دو شركت واگذار مي‌شود.

عربي در پاسخ به اين سوال كه آيا هلدينگ خليج فارس تا پايان امسال واگذار مي‌شود، گفت: تا زماني كه مشكل شوراي رقابت برطرف نشود نمي‌توان زماني براي واگذاري اين شركت ارائه داد ولي به محض اينكه مشكل اين شركت برطرف شود و شوراي رقابت نظر قطعي خود را ارائه دهد، در نخستين فرصت مراحل پذيرش طي مي‌شود.

شوراي رقابت چه مي‌گويد 

رييس شوراي رقابت با تاكيد برعدم امكان ارائه مجوز مد نظر بورس درباره واگذاري هلدينگ خليج فارس گفت: واگذاري هلدينگ خليج فارس كار ساده‌يي بوده و شوراي عالي بورس و هيات واگذاري مي‌توانند بورس و سازمان خصوصي‌سازي را موظف به پذيرش و عرضه اوليه اين شركت كنند.

جمشيد پژويان در برابر اين سوال كه چه واكنشي به درخواست مسوولان بورس مبني بر ارائه مصوبه كتبي شوراي رقابت درباره دو شركت فجر و مبين براي درج نام هلدينگ پتروشيمي دارد، اظهار داشت: اين شورا مصوبه‌يي دارد و طي آن به سازمان خصوصي‌سازي اعلام كرده كه مي‌تواند دو شركت فوق را از هلدينگ تفكيك كرده و اقدام به فروش هلدينگ كند.

وي با بيان اينكه شوراي رقابت طبق قانون نمي‌تواند اين مصوبه را تغيير دهد، ادامه داد: در اين ميان بورس هم مي‌گويد با توجه به چنين مصوبه‌يي نمي‌تواند اقدام به پذيرش هلدينگ پتروشيمي خليج فارس كند و مصوبه ما مانع از بورسي شدن اين شركت مشمول اصل 44 شده است، اما واقعيت اين است كه سازمان خصوصي‌سازي بهانه‌هايي براي مجزا و تجديد ارزيابي كردن دو شركت مزبور دارد كه در نهايت موجب شده مشكل آن باقي بماند. اين مقام مسوول خاطرنشان كرد: با اين حال شوراي رقابت اعلام هم نكرده در صورت واگذاي هلدينگ پتروشيمي خليج فارس با دو شركت فجر و مبين اقدام به لغو واگذاري خواهد كرد. بنابراين شوراي عالي بورس و هيات واگذاري مي‌توانند بورس و سازمان خصوصي‌سازي را موظف به پذيرش و عرضه اوليه سهام اين شركت كنند.

پژويان در برابر اين پرسش كه آيا در اين صورت شوراي رقابت بعد از واگذاري اين شركت اعلام لغو يا وجود انحصار نخواهد كرد، پاسخ داد: شورا مختار است تا در صورت وجود انحصار يا كنترل بالا اقدام به لغو واگذاري كند، ولي اين امكان هم وجود دارد كه شوراي رقابت راهكارهايي براي نظارت بر اين شركت در نظر بگيرد و از لغو واگذاري آن چشم‌پوشي كند.

وي در خاتمه گفت: بنابراين شوراي رقابت مجوز و مصوبه مكتوب مورد نظر بورس را نمي‌تواند بدهد ولي سازمان خصوصي‌سازي و بورس براي واگذاري هلدينگ پتروشيمي خليج فارس كار ساده‌يي داشته و مي‌توانند مراحل عرضه اوليه سهام آن را پيگيري كنند.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید