Performancing Metrics

اختلاف ایران و آمریكا تمدنی است | اتاق خبر
کد خبر: 337390
تاریخ انتشار: 8 اردیبهشت 1395 - 13:24
جلیلی:
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ریشه اختلاف و دعوای ایران و آمریكا تمدنی و موضوع آن هم آزادی، استقلال و نظام اسلامی است.

اتاق خبر - سعید جلیلی سه شنب شب در دانشگاه علوم پزشكی، خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند افزود: دعوا بر سر یك موضوع نیست، آمریكا در ایران با نظام مشكل دارد زیرا در كشور پدیده ای شكل گرفت كه فقط مقاومت نمی كند، پیشرفت می كند و می تواند این اندیشه را محقق و موفق نیز كند.

وی بیان كرد: در هشت سال دفاع مقدس با حمایت های مالی و نظامی در كنار صدام قرار گرفتند، نظام ایران نه تنها توانست ایستادگی كند، بلكه به رشد خود ادامه داد، ایران امروز در كجا و صدام حسین در كجا قرار دارد؟
وی كه به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی بیرجند و در كنار مزار پنج شهید گمنام دفاع مقدس با عنوان « میل و مدل آمریكا» سخن می گفت، تاكید كرد كه چنین نشست هایی بتواند به تعالی و پیشرفت مردم و كشور كمك كند.
جلیلی با بیان اینكه در مناسبات جهانی حدود 200 واحد(كشور) سیاسی وجود دارد كه از نظر جمعیت، مساحت و ... مشابه هم نیستند، یادآور شد: از داشتن روابط سازنده با همه كشورها جز اسرائیل استقبال می كنیم و در این میان، یك كشور استثنا وجود دارد و آن ایالات متحده آمریكاست.
وی ادامه داد: در مناسبات با آمریكا نكات ویژه ای طرح می شود و برخی كشورهای اروپایی ، مشابهت هایی با آمریكا دارند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این پرسش اختلاف ایران با آمریكا یا بالعكس چیست؟، اظهار كرد: درك موضوع مناقشه دو كشور نیاز به فهم صحیح دارد.
وی توضیح داد: بعد از جنگ دوم جهانی مناسباتی در جهان شكل گرفت كه این مناسبات در عرصه بین المللی می خواهد خود را به جهان تحمیل كند و امروز هم این مناسبات همچنان وجود دارد.
جلیلی بیان كرد: بعد از جنگ جهانی دوم انحصار ویژه ای برای عده ای كه تعداد آنها از انگشتان یك دست بیشتر نیست، در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای خود حق وتو قائل شدند آنچه به نفع شان نباشد، وتو می كنند.
جلیلی با طرح این پرسش چرا نسبت به آمریكا چنین نگاهی داریم، چه ویژگی متفاوتی با دیگران دارد؟ چرا با آمریكا در رویا رویی هستیم به دانشجویان توصیه كرد، این مساله را در سند 50 صفحه ای كه با عنوان سند استراتژی امنیت ملی آمریكا نام دارد و مقدمه آن به امضای باراك اوباما رئیس جمهوری آمریكا تهیه و تدوین شد مطالعه كنند.
جلیلی با قرائت بخشی هایی از این سند گفت: آمریكا می خواهد مطابق این سند رهبر جهان باقی بماند و رهبری خود را بر جهان هم ضروری می داند.
وی در ادامه به اهمیت سیاست خارجی در روابط كشورها اشاره كرد و گفت: عده ای می گویند سیاست خارجی، جهان واقعیت هاست ما آن را قبول داریم، باید واقعیت را هم دید در چنین جهانی با توجه به شكل مناسبات، آن كشور برای خود امتیازاتی در نظر می گیرد و ادعای رعایت حقوق بشر، دموكراسی خواهی و اقتصاد آزاد را طرح می كنند.
جلیلی یادآور شد: در ایران انقلاب اسلامی به عنوان یك جریان پیروز و مدل جدیدی را در عرصه جهانی ارائه كرد و دیدیم كه در هشت سال دفاع مقدس عربستان سعودی ، 28.7میلیارد دلار به صدام حسین كمك كرد.
وی با بیان اینكه هدف اصلی آمریكا انرژی هسته ای نیست، گفت: هدفش هسته انرژی كه همان ایمان مردم ایران به خداست، مورد نظر هست كه وجود چنین هسته انرژی مانع پیشرفت و برنامه های او در ایران می شود .
جلیلی گفت: در ایران مدل و پدیده ای شكل گرفت كه هیمنه قدرت پوشالی آمریكا را در هم شكست و پیروزی رژیم صهیونیستی را در منطقه خاورمیانه نیز درهم كوبید .
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح كرد: با پیروزی انقلاب قدرتی در منطقه در برابر آمریكا شكل گرفت كه منابع نرم افزاری دارد، سخت افزار تولید می كند و در مقابل زیادی خواهی، انحصار گرایی او مقاومت و ایستادگی می كند.
وی بیان كرد: امروز، آمریكا با چنین ملتی رو به روست و آن را در عرصه های مختلف هم تجربه كرد و تلاش دارد كه ایران هسته ای نشود و امروز آنها با ملتی رو به رو هستند كه منابع قدرتی دارند كه سرمایه های خود را در این عرصه حفظ می كند.
وی اضافه كرد: اگر صحبتی از معامله می كنند، تلاش دارند سرمایه را حفظ كند و این سرمایه همان شهدای هسته ای و شهدای گرانقدر انقلاب و دفاع مقدس هست.
جلیلی یادآور شد: دشمن از غنی شدن چنین نسلی نگران است این نسل در راستای منافع خود ایستادگی می كند و دشمن می خواهد اندیشه خود باوری و خدا محوری را در این مردم از بین ببرد.
وی یادآور شد: هدف آنها از طرح برجام 2 و برجام 3 این هست از انرژی هسته ای به « هسته انرژی» برسند كه همان ایمان و وحدت است و از این مساله نگران هستند.
به گفته جلیلی هدف دشمن نابودی تفكر اسلامی با فسیل های غرب زده و نداشتن اندیشه خودباوری است.
وی بیان كرد: بحث برجام 2 و برجام 3 این است، منابع ملت را خالی كنند كه هجمه آنها نشان از استیصال دارد.
به گفته این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام آنها همراه با فشار از بیرون در صدد ایجاد تردید و همنوایی با درون نیز هستند و می خواهند باورها ضعیف نگه داشته شود.
وی اظهار كرد: مخالفت آمریكا با برنامه هسته ای ایران در حالی است این كشور 103نیروگاه هسته دارد و 19درصد برق مورد نیاز خود را از این طریق تامین می كند.
وی در ادامه به رابطه متقابل نظام و دانشگاه اشاره كرد و گفت: میل و مدل آمریكا مساله ای است كه رهبر معظم انقلاب در اول فروردین ماه به آن اشاره كردند.
وی به فروش 33میلیارد دلار تجهیزات نظامی آمریكا به كشورهای منطقه در یك سال اخیر اشاره كرد و گفت: هر روز متحدین این كشور، مردم بی دفاع یمن را به خاك و خون می كشند .
وی تصریح كرد: اگر بحث بی اعتمادی مطرح است مبنی بر یك واقعیت هست همزمان با گفت و گو با راهزنی اموال ایران را سرقت می كنند كه چنین حركتهایی بی اعتمادی ایجاد می كند.
جلیلی همچنین به پرسش های چهار نفر از نمایندگان تشكل های دانشجویی در مورد مسایل مختلف و انتقاد از عملكردش كه شش سال مسئولیت مذاكره تیم هسته ای ایران را بر عهده داشت،پاسخ گفت .
وی گفت: تعداد سانتریفیوژها 19هزار دستگاه بود و در چند ماه اخیر آمریكا وارد تحریم هایی جدیدی شد كه ایجاد محدودیت برای صدور ویزا در سفر افراد به ایران یك نمونه آن است.
وی ادامه داد: این موارد بعد از توافق برجام اعمال شد و امروز هم تحریم ها را ادامه می دهد كه قلب راكتور هسته ای اراك را پر از سیمان كردند، سانتریفیوژها را جمع و مواد را خارج كردند.
جلیلی بیان كرد: در دفاع از حق یك ملت برد - برد معنا ندارد عملا تجربه این سه سال را ببینید می گویند ایران تعهدات خود را بعد از توافق انجام داد و چرا در موضوع های دیگری پافشاری می كنند.
وی اظهار كرد: امروز دشمن اهرم تحریم را در دست گرفته و دائم بهانه تراشی می كند و سال 92 وقتی تحویل شد، روزانه 1.4میلیون بشكه نفت استخراج می شد و در آینده نزدیك این مساله را همراه با اسناد و مدارك طرح خواهم كرد.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید