Performancing Metrics

قیمت گذاری دولتی خودرو غلط است | اتاق خبر
کد خبر: 338013
تاریخ انتشار: 11 اردیبهشت 1395 - 09:22
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران:
نجفی منش پاسخ منتقدانی که معتقدند نباید قیمت خودرو باتوجه به اجرای برجام افزایش پیدا کند را داد.

اتاق خبر- نجفی منش پاسخ منتقدانی که معتقدند نباید قیمت خودرو باتوجه به اجرای برجام افزایش پیدا کند را داد.

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران و عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان معتقد است قیمت گذاری درباره خودرو غلط است چرا که هیچ دولتی در هیچ کجای دنیا چنین کاری انجام نمی دهد. محمد رضا نجفی منش می گوید:« در هیچ کجای دنیا هم هیچ کشوری اعلام نکرده که کار ایران خوب بوده و بخواهد راه ما را ادامه دهد.»

اشاره این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و کسی که سالیان زیادی است عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان است به بحث قیمت گذاری خودرو از سوی شورای رقابت است که در چندسال گذشته در ابتدای سال صحبت های مختلفی درباره آن شکل می گیرد به خصوص بعد از اعلام قیمت گذاری های جدید.

نجفی منش در ادامه می گوید:« مشکل از آنجا شروع شد که در قانون برنامه پنجم، قرار شد تا برای کالاهای انحصاری قیمت گذاری صورت بگیرد. شورای اقتصاد هم تشخیص داد که خودرو کالایی انحصاری است. به این ترتیب خودرو وارد انحصار و قیمت گذاری دولتی شد. بعد از آن ماجرا شورای اقتصاد دیگه جلسه ای تشکیل نداد که خودرو از انحصار خارج شود. به این ترتیب پایه غلط گذاشته شده و ادامه هم پیدا کرده است.»

او می گوید:« زمانی که صورت مساله غلط باشد، جواب درستی هم بدست نمی آید. این ماجرا فقط باعث شده خودروسازن زیان کنند و پول قطعه سازان را ندهند. قطعه سازان ضرر دیدند، خسارت دادند و نیروهایشان را تعدیل کردند. در نهایت این شد که قیمت خودرو درست و حسابی به  دست مصرف کننده نرسید و در این میان فقط به سود دلالی و واردکننده‌ها شد.»

به گفته او دخالت دولت در قیمت گذاری غلط است و نتایجش هم قطعا اشتباه خواهد بود و باعث می شود تنها ضرر به تولید برسد.

او همچنین در پاسخ به این پرسش و حرف مخالفان افزایش قیمت خودرو که استدلال می کنند پس از برجام، واردات مواد اولیه ارزان تر شده و به دلیل سهل شدن روابط، قیمت خودرو باید کاهش پیدا کند؛ می گوید:« این استدلال اشتباه است. چرا که همین امسال 14 درصد هزینه دستمزد افزایش پیدا کرده است. 17 درصد نرخ ارز بیشتر شده است چون دیگر ارز مبادله ای به خودروسازی نمی دهند. همچنین 6 تا 16 درصد عوارض گمرکی اضافه شده. از طرفی هم خود دولت اعلام کرده است که تورم 12 درصد داریم، یعنی تمام قیمت این میزان افزایش پیدا کرده است. بنابراین این موارد همگی روی تمام نهاده های تولید اثر می گذارد و باعث می شود قیمت بالا برود.»

رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران در ادامه می گوید:« اما اگر مکانیزم بازار حاکم باشد چنین مسایلی هم ایجاد نمی شود.» هفته گذشته شورای رقابت بعد از چندین جلسه پر حاشیه قیمت خودرو در کشور را حداکثر تا 1.8 درصد افزایش داد و این موضوع در روزهای گذشته مخالفان بسیاری داشته است، گروهی از مخالفان معتقدند شوار باتوجه به اجرای برجام و بهتر شدن شرایط اقتصادی نباید قیمت ها را افزایش می داده است و در مقابل نیز بخشی از کارشناسان صنعت خودرو و همچنین مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقدند افزایش صورت گرفته کم و غیر منطقی است و باعث صدمه خوردن صنعت خودرو کشور و افزایش بدهی های خودروسازان می شود.

منبع: اتاق تهران 

94106 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید