Performancing Metrics

پیشرفت 60 درصدی طرح راه آهن 2 خطه بافق - زرین شهر در محدوده یزد | اتاق خبر
کد خبر: 339298
تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1395 - 22:56
مدیركل راه آهن استان یزد گفت: اجرای طرح 2 خطه كردن راه آهن استان به طول 190 كیلومتر از ایستگاه بافق به میبد و زرین ‌شهر (اصفهان) 60 درصد پیشرفت دارد.

اتاق خبر: محمد دهقان پور ، هدف اصلی از 2 خطه شدن راه آهن استان، افزایش سرعت در خطوط ریلی برای تردد قطارهای باری و مسافری و مهمتر از همه ساخت خطی به عنوان بار محوری سنگین در كشور است.
وی از دیگر اهداف این طرح را افزایش حجم جابه جایی بار و مسافر براساس راهبرد و سیاستی كه بر عهده راه آهن كشور گذاشته شده عنوان كرد.
مدیركل راه آهن استان یزد اضافه كرد: دوخطه كردن خطوط ریلی استان با توجه به ترافیك سنگین قطارهای محور یزد بویژه عبور روزانه 28 رام مسافربری و حدود 150 رام قطار باری از محدوده این اداره كل ، لازم و ضروری بود.
دهقان پور ادامه داد: این در حالی است كه روزانه هفت رام قطارمسافربری از مبدا یزد به سمت شهرهای تهران بصورت سه رام رفت و برگشت و به سمت مشهد به صورت یك رام یك روز در میان حركت می‌كند.
وی با اشاره سفر كاروان تدبیر و امید به استان یزد خاطرنشان كرد: چهار هزار و 300 میلیارد ریال بودجه در این سفر به راه آهن اختصاص یافته كه قرار است سه هزار و 800 میلیارد ریال آن در بخش 2 خطه و 500 میلیارد ریال آن در بحث سیگنالینگ هزینه شود.
این مسئول خاطرنشان كرد: این بودجه به شرط اینكه عملیات دو خطه تا پایان سال 95 در محدوده یزد به پایان برسد به استان اختصاص داده شده است.
مدیركل راه آهن یزد یادآور شد: این مسیر با اعتبار 12 هزار میلیارد ریال شروع و به اتمام می رسد و در محدوده این اداره كل از ایستگاه بافق تا عقدا 270 كیلومتر 6 هزار و 200 میلیارد ریال آن هزینه می شود.
به گفته دهقان پور برای تكمیل این طرح بزرگ در محدوده اداره كل راه آهن یزد 440 دهانه پل ساخته می شود .
وی مزایای این طرح را افزایش سرعت تا 160كیلیومتر در ساعت ، افزایش بار محوری از 22.5تن به 30تن ، كاهش زمان سیر قطارهای باری از 18 ساعت به 12 ساعت ، درآمد مستقیم حمل بار سالانه چهار هزار و 400 میلیارد ریال ، صرفه جویی مصرف گازوئیل تا یكهزار و 360 میلیارد ریال در سال ، كاهش تعداد تلفات جاده ای به میزان 455 نفر در سال و صرفه جویی سالانه 560 میلیارد ریال، كاهش آلاینده ها به میزان 5200 تن در سال و ایجاد 155 فرصت شغلی اعلام كرد.
این مسئول با اشاره به اینكه این مسیر برقرار كننده ارتباط بین استانهای یزد و اصفهان و استانهای جنوبی به مركزی كشور است ، اظهار كرد: قرار است فردا 10 خبرنگار از بخش های مختلف صدا وسیما برای بازدید از روند دو خطه شدن راه آهن در محدوده یزد به این استان سفر می كنند.
استان دارای 730 كیلومتر خطوط راه‌آهن است كه 60 درصد قطارهایی كه از این خطوط عبور می‌كنند حامل بار و 40 درصد آنها حامل مسافر هستند.
روزانه 28 رام قطارمسافربری از محدوده راه آهن استان عبور می‌كند و هفت رام قطار مسافربری نیز سه هزار مسافر را از مبدا یزد به مقاصد تهران و مشهد جابجا می‌كند.
وجود معادن سنگ آهن مركزی و چادرملو و ضرورت جابجایی سنگ آهن برای كارخانه‌های ذوب‌آهن در سراسر كشور باعث افزایش ترافیك قطارهای باری در خطوط راه آهن استان شده است.
با توجه به اینكه چهار اداره كل به را آهن یزد متصل است هم اكنون وظیفه ترانزیت و اتصال شبكه های ریلی راه آهن اصفهان، شرق، كرمان و هرمزگان را داریم.
این مركز با سهم بیش از 30 درصدی حمل و نقل بار راه آهن ایران در طول 15سال گذشته در جایگاه نخست كشور قرار داشته و آن را حفظ كرده است.

منبع:ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید