Performancing Metrics

برنامه بلندپروازانه چین برای جذب یک میلیارد توریست | اتاق خبر
کد خبر: 339299
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395 - 13:27
بررسی جایگاه صنعت گردشگری در اقتصاد چین:
رییس جمهور چین در سال 2013 راهکاری تحت عنوان کمربند اقتصادی جاده ابریشم پیشنهاد داد که چین، ایران و دیگر کشورهای آسیایی و کشورهای اروپایی را پوشش می دهد.

اتاق خبر - گروه اجتماعی: چین یکی از معدود کشورهای به جامانده از دنیای کهن است بنابراین از نظر فرهنگی و جاذبه های تاریخی بسیار غنی است. این پدیده چین را به کشوری جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است از جمله جاذبه های مهم این کشور  می توان به دیوار بزرگ چین و قله اورست اشاره کرد. این کشور جزو معدود کشورهایی محسوب می شود که از نظر جاذبه های گردشگری با ایران برابری می کند اما این دو کشور از نظر میزان جذب گردشگران و پیشرفت در این صنعت به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند. با نگاهی بر دستاوردهای چین در این حوزه می توان متوجه این تفاوت شد.

دستاوردهای گردشگری چین

پیشرفت این کشور در حوزه گردشگری به حدی است که کارشناسان گردشگری پیش بینی کرده اند که در دهه 2020 به رکورد خیره کننده ورود یک میلیارد توریست خارجی دست یابند. طبق آمار ارائه شده از سازمان جهانی گردشگری کشور چین در بازار این رقابت در سال 2015 رتبه 17 را در میان 141 کشور جهان به دست آورد. لازم به ذکر است این کشور آسیایی از لحاظ زیرساخت‌های مرتبط با سفر و گردشگری رتبه 60 را از آن خود کرده است. 

سیاست و اقتصاد

تا دهه 1970 میلادی، به‌دلیل بسته بودن فضای سیاسی چین، گردشگری این کشور در سطح بین المللی شناخته نمی شد اما با شروع برنامه اصلاح اقتصادی و سیاسی در سال 1978 جذب گردشگران خارجی آغاز شد. از آن زمان به بعد برنامه‌های گردشگری و استراتژی‌های مختلفی اجرا شدند که در نتیجه آن صنعت چین موفق شد. ماهیت گردشگری تا قبل از 1978 کاملا سیاسی بود اما با به قدرت رسیدن دنگ شیانو پینگ و چن یان رهبران ارشد حزب کمونیست چین این ماهیت تغییر یافت. 

زیرساخت ها

نخستین برنامه های زیرساختی چین بیشتر در راستای افزایش استراحتگاه برای گردشگران بود که به افزایش تعداد هتل‌ها و مسافرخانه‌ها در این کشور انجامید. تا جایی که تعداد هتل‌های توریستی از ۵٬۷۸۲ واحد در سال ۱۹۹۸ به ۹٬۷۵۱ هتل در سال ۲۰۰۳ رسید. در ادامه نیز با افزایش آموزش ها بهترین راهنمایان و پرسنل خدمات در حوزه های گرددشگری تربیت و وارد بازار این صنعت شدند.

از جمله اقدامات اخیر این کشور در راستای رونق هرچه تمام تر صنعت گردشگری می توان به راهکار رییس جمهور این کشور در سال 2013 تحت عنوان کمربند اقتصادی جاده ابریشم اشاره کرد. این برنامه کشورهایی همچون چین، ایران و دیگر کشورهای آسیایی و کشورهای اروپایی را دربرمی گرفت. در مجموع می توان گفت این ایده از نظر توسعه‌های منطقه‌ای، همکاری بین‌المللی و ارتقای امنیت دارای اهمیت ویژه ای است اما تا تحقق کامل آن راه درازی در پیش است.

 از آن جایی که کشور چین به نداشتن سرویس بهداشتی کافی مشهور است دولت چین برنامه ای سه ساله را آغاز کرده است و سال گذشته در سراسر چین بیش از 22 هزار سرویس بهداشتی تأسیس شد تا از صنعت گردشگری که گفته می‌شود نقش مهمی را در اقتصاد این کشور بازی می‌کند، حمایت کنند. این پروژه مستقیما تحت حمایت رئیس‌جمهور، شی جین پینگ  و سایر مقامات چینی قرار دارد.

وزارت گردشگری چین اعلام کرده است که بودجه‌ای که از سوی دولت برای اجرای این پروژه هزینه می‌شود، احتمالا بیش از 12 میلیارد یوآن خواهد بود.

 

اهمیت و ظرفیت گردشگران داخلی

کشور چین به دلیل موقعیت و سیاست های خاص خود آن طور که باید مورد توجه گردشگران خارجی نیست و تکیه این صنعت بیش تر بر گردشگران داخلی خود است البته از دلایل اصلی افزایش میزان گردشگری داخلی می توان به برداشته‌شدن محدودیت‌های مسافرت، بهبود در شرایط امکانات حمل و نقلی همچون جاده‌ها، راه‌آهن و هواپیمایی و افزایش درآمدها اشاره کرد.

از آن جایی که کشور چین به نداشتن سرویس بهداشتی کافی مشهور است دولت چین برنامه ای سه ساله را آغاز کرده است و سال گذشته در سراسر چین بیش از 22 هزار سرویس بهداشتی تأسیس شد

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته این کشور تا سال 2020 حدود 1 میلیارد و 500 هزار گردشگر جذب خواهد کرد اگر این برنامه قابل تحقق باشد تکیه این برنامه بر گردشگران داخلی است چرا که طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی این کشور در نیمه اول سال ۲۰۱۵ بیش از دو میلیارد نفر از شهروندان چینی داخل کشور سفر کرده‌اند که این آمار در مقایسه با آمار همین دوره زمانی در سال گذشته افزایش ۱۰ درصدی داشته است. مبلغ صرف شده در این راه توسط گردشگران چینی مبلغی حدود ۱۷۱ میلیارد پوند است.

 

تورهای ویژه تعطیلات

یکی از دلایل اصلی قوت گردشگری چین برنامه ریزی خاص تور ها و همزمانی آن ها با جشن ها و فستیوال های مهم این کشور است که جدا از آشنایی فرهنگی گردشگران از جذابیت بیشتری نیز برخوردار است. در واقع برنامه ریزی های آژانس های مسافرتی نیز در راستای این برنامه است و انتظار می‌رود که تعطیلات ملی چینیان، مانند هفته طلایی در ماه اکتبر، در رسیدن به این هدف بسیار مؤثر باشد.

94104ت 

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید