Performancing Metrics

تلاش برای كشت محصولات فراسرزمینی به منظور كاهش مصرف آب كشاورزی | اتاق خبر
کد خبر: 339846
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1395 - 09:33
رئیس امور آب، کشاورزی و منابع طبیعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: كشت محصولات فراسرزمینی از سیاست‌های کشور جهت كاهش مصرف آب در بخش كشاورزی است.

به گزارش اتاق خبر  به نقل از سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، رئیس امور آب، کشاورزی و منابع طبیعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در سفر یک روزه به استان کرمانشاه در معیت مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت جهاد کشاورزی، مهندس جلال ابوالحسنی مدیرکل دفتر توسعه شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه و مدیران این بخش از طرح‌های شاخص بخش کشاورزی شهرستان‌های کرمانشاه، اسلام آبادغرب، قصرشیرین و گیلانغرب بازدید کرد.

دکتر حمید عدل با اشاره به اهمیت و استفاده بهینه از منابع آبی گفت: کشت محصولات فراسرزمینی یکی از سیاست‌های کشور برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است.

 وی با بیان مطلب فوق افزود: آب عامل موثری در تولید محصولات کشاورزی است و مصرف آن در این بخش باید به صورت صحیح مدیریت شده و با برنامه‌ریزی از آن استفاده گردد.

عدل خاطرنشان کرد: در کشت محصول به روش فراسرزمینی محصولات با مصرف بالای آبی توسط بخش خصوصی در کشورهای دیگر تولید شده و بعد به داخل کشور منتقل می‌شود و در قبال آن از آب داخل کشور برای کشت محصولات کشاورزی با نیاز کم آبی و اقتصادی بهره‌گیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه در تولید ۸۰ درصد از محصولات کشاورزی خودکفایی خواهیم داشت اضافه کرد: کشت محصول به روش فراسرزمینی این نیست که در محصولات اساسی وابسته به دیگر کشورها شویم و سیاست ما برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری درست از توان منابع آبی در کشور است.

دکترعدل کشت محصولی مانند زعفران را اقتصادی دانسته و تصریح کرد: زعفران محصولی درآمدزا و با مصرف آبی مناسب است.

رئیس امور آب، کشاورزی و منابع طبیعی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به دیگر اقدامات و سیاست‌های کشور برای حفظ ذخایر منابع آبی در کشور گفت: کشت محصول به روش نشائی و گلخانه‌ای یکی دیگر از اولویت‌ها برای بهینه‌سازی مصرف آب در کشاورزی است.

عدل افزود: روش‌های جدید و نوین برای بهینه‌سازی مصرف آب باید به کشاورزان ترویج شده و از بذور مقاوم نیز استفاده کنند.

عدل خاطرنشان کرد: با تجهیز چاه‌های آب کشاورزی به کنتورهای هوشمند می‌توان از هدررفت منابع آبی جلوگیری به عمل آورد.

 گفتنی است؛ دکتر عدل به همراه هیئت ارشد مدیران بخش کشاورزی استان کرمانشاه در ابتدا در مرکز تحقیقات کشاورزی اسلام آبادغرب حضور یافته و در ادامه از طرح‌های آبخیزداری گیلان‌غرب، اراضی پایاب سد دایک، سد زاگرس و سد شهدای گمنام قصرشیرین بازدید کرد.

94105

نظرات
ADS
ADS
پربازدید