Performancing Metrics

تركيه به خواست اروپا قانون مبارزه با تروريسم را تغيير نمي دهد | اتاق خبر
کد خبر: 340160
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1395 - 05:34
اردوغان :
رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه روز جمعه گفت: تركيه به خواست اروپا در قانون مبارزه با تروريسم تغييري نخواهد داد.

اتاق خبر - اردوغان ضمن تاكيد بر لزوم تدوين قانون اساسي جديد مبتني بر نظام رياستي ، افزود: اروپا به راه خود و تركيه نيز به راه خود ادامه دهد.
'تجديد نظر در قانون مبارزه با تروريسم يكي از 72 معياري است كه اتحاديه اروپا براي لغو رواديد شنگن براي شهروندان تركيه خواستار تصويب آن در مجلس تركيه شده بود.'
اين قانون به خاطر مخالفت هاي اردوغان با تصويب آن در مجلس ملي تركيه هنوز به تصويب نرسيده است. تركيه از 72 شرط اتحاديه اروپا 69 شرط را به جاي آورده ولي سه شرط باقيمانده است كه يكي از مهمترين آنها قانون تغيير مبارزه با تروريسم مي باشد.
گفته مي شود يكي از مهمترين اختلاف نظر هاي بين داود اواغلو نخست وزير و اردوغان نيز رهيافت متفاوت دو طرف به موضوع مي باشد.
داود اوغلو نخست وزير مستعفي تلاش مي كرد مذاكراتي را كه با اتحاديه اروپا در خصوص مهار مهاجرت هاي غيرقانوني به اروپا و درمقابل آن لغو رواديد شنگن براي شهروندان اين كشور را عملي سازد.
با مخالفت آشكار امروز اردوغان با اصلاح اين قانون، روشن نيست كه موضوع سرنوشت قرارداد بسيار مهم تركيه با اتحاديه اروپا چه خواهد شد.
اردوغان امروز در سخنراني خود در مراسم افتتاح يكي از ساختمانهاي شهرداري منطقه ايوب استانبول گفت: حزب حاكم آك تصميم گرفته است كه كنگره فوق العاده برگزار كند و داود اوغلو نيز تصميم ندارد در اين كنگره نامزد رهبري حزب شود.
وي گفت: به خاطر تلاش هاي داود اوغلو كه نزديك به 20 ماه است در راس حزب و به عنوان نخست وزير فعاليت كرده تقدير و تشكر مي كند.
اردوغان با اشاره به اينكه حزب آك در22 ماه مي جاري در كنگره فوق العاده رئيس جديد خود را انتخاب مي كند، گفت: عده اي از اينكه وي از نزديك تحولات حزب آك را دنبال مي كند، ناراحت هستند. ولي بايد بدانند علاقه وي تحولات اين حزب به عنوان شخصي كه موسس اين حزب است و 12 سال رهبري حزب و نخست وزيري را به عهده داشته است، طبيعي است.
وي با تاكيد بر اينكه با 52 درصد آراي مردم به رياست جمهوري انتخاب شده است، گفت : تحولاتي كه در حزب آك صورت مي گيرد ما را به آينده بهتر خواهد رساند.
او در بخش ديگري از سخنان خود گفت : تركيه امروزهدف مشخصي براي رسيدن به سال 2023 ( يكصدمين سال تاسيس جمهوري تركيه ) دارد و گام به گام به سوي اين هدف مي رود.
اردوغان گفت: در سال 2007 ميلادي با اصلاحاتي كه در قانون اساسي تركيه داده شده، زمينه حقوقي لازم براي گذار به نظام رياستي فراهم شد و در 10 اوت سال 2014 وي به عنوان اولين رئيس جمهور با آراي مردم انتخاب شد. اين انتخاب گامي عملي در راه گذار به نظام رياستي بود.
او با ادعاي اينكه در سايه وجود يك رئيس جمهوري قدرتمند در تركيه تحولاتي كه در بين دو انتخابات عمومي 17 خرداد و 10 آبان ماه سال گذشته روي داد، به خوبي مديريت شد و اجازه بحران داده نشد. اكنون به نقطه اي رسيده ايم كه راه بازگشت ندارد. هركس بايد قبول كند. قانون اساسي جديد در تركيه نيز بايد براساس نيازهاي امروز جامعه تركيه تدوين شود.
اردوغان گفت: تدوين قانون اساسي جديد و گذار به نظام رياستي مساله شخصي وي نيست و نياز تركيه است و تجربه نشان داد كه تركيه با نظام فعلي نمي تواند به راه خود ادامه دهد.
او تصريح كرد با تدوين قانون اساسي جديد و گذار به نظام رياستي، به عنوان اولين رئيس جمهور نظام رياستي در راس قدرت خواهد بود.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید