Performancing Metrics

راهکار صرفه‌جویی 810 مگاواتی برق در منزل | اتاق خبر
کد خبر: 340495
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1395 - 11:22
سهم مصرف برق در بخش خانگی سالانه بالغ بر 77 میلیارد و 925 میلیون کیلووات ساعت است که با آموزش و ترویج فرهنگ بهینه‌سازی مصرف انرژی در بین مشترکین برق می‌توان 810 مگاوات در ساعت پیک مصرف برق در فصل تابستان صرفه‌جویی کرد.

اتاق خبر:  با انجام یک‌سری راهکارهای کم‌هزینه از جمله تعویض به موقع پوشال، روغنکاری بلبرینگ و کنترل تسمه موتور می‌توان بالغ بر 2 میلیارد کیلووات ساعت در مصرف کولرهای آبی صرفه جویی کرد.

در کولرهای گازی می‌توان با تعویض فیلتر و شستشوی کندانسور می‌توان حدود 250 وات در مصرف هر کولر گازی صرفه جویی به عمل آورد که با توجه به تعداد کولرهای موجود در کشور در فصل تابستان می‌توان بالغ بر 3.3 میلیارد کیلووات ساعت در این بخش صرفه‌جویی کرد.

همچنین طبق مطالعات و بررسی‌های به عمل آمده تعداد و زمان باز و بسته کردن بیهوده در یخچال می‌تواند 7 درصد در مصرف برق یخچال موثر باشد که با آموزش و آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی در این زمینه می‌توان حدود 700 میلیون کیلووات ساعت در مصرف برق یخچال‌ها صرفه‌جویی کرد.

علاوه‌بر این بر اساس اعلام دفترآموزش و اطلاع‌رسانی سازمان بهره‌وری انرژی ایران در بخش روشنایی نیز می‌توان بیش از 7.6 میلیون کیلووات ساعت صرفه جویی کرد با فرض اینکه 50 درصد خانوارها اقدام به تعویض لامپ‌های رشته ای خود با کم‌مصرف (CFL) و 50 درصد باقیمانده نیز به تعویض لامپ‌های CFL با LED واستفاده 5 ساعت روشنایی در طول روزاقدام کنند.

در مجموع با انجام این اقدام‌ها که تنها از طریق آموزش وآگاهسازی و ترویج فرهنگ بهینه‌سازی مصرف انرژی و با به‌کار بستن این راهکارهای کم هزینه می‌توان معادل یک نیروگاه 810 مگاواتی برق صرفه جویی کرد و حدود نیمی از مشکل پیک در فصل تابستان سال جاری را جبران کرد.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید