Performancing Metrics

جهش 26 درصدی صادرات پتروشیمی پس از برجام | اتاق خبر
کد خبر: 340648
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1395 - 16:23
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از رشد 26 درصدی صادرات محلوات پتروشیمی پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها خبر داد.

اتاق خبر:مرضیه شاهدایی امروز (یکشنبه) در نشست خبری در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، افزود: پس از اجرایی شدن برجام مبادلات بانکی و بیمه ای روانتر شده و بسترها برای افزایش صادرات ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اضافه کرد: پس از رفع تحریم ها، محصولات پتروشیمی ایران به همه بازارهای بین المللی از جمله اروپا و آمریکا جنوبی صادر می شود.

وی همچنین درباره رقابت مخرب شرکت های پتروشیمی ایرانی علیه یکدیگر در بازارهای صادراتی گفت: متاسفانه به دلیل خصوصی سازی، هر کدام از شرکت های پتروشیمی جداگانه اقدام به صدور محصولات می کنند.

وی اضافه کرد: در گذشته و پیش از خصوصی سازی، همه محصولات پتروشیمی به صورت واحد صادر می شد و این اقدام سبب شده بود ایران، هم تعیین کننده قیمت در بازارهای مصرف باشد و هم برای توزیع محصولات پتروشیمی در منطقه سیاستگذاری کند.

وی اضافه کرد: حتی ما با سایر کشورهای منطقه مانند عربستان برای فروش محصولات در بازارهای جهانی همکاری می کردیم.

معاون وزیر نفت گفت: اما پس از خصوصی سازی، این انسجام از بین رفته و همه شرکت ها به دنبال یافتن مشتری برای خود هستند و خریداران جهانی از این فرصت استفاده و قیمت ها را پایین آوردند.

 معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از عزم جدی خود برای تجمیع فعالیتهای بازرگارنی به منظور کاهش رقابت منفی در صنعت پتروشیمی خبر داد.

 شاهدایی گفت: می خواهیم با تجمیع فعالیتهای بازرگانی در صنعت پتروشیمی در منطقه، در حوزه قیمت گذاری و سیاست گذاری حرف نخست را بزنیم.

 وی اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران وظیفه برنامه ریزی کلان و نظارت بر تحقق یافتن طرحهای پترشویمی را برعده دارد، هم اکنون از ظرفیت ٦٠ میلیون تنی تولید محصولات پتروشزمی ایران حدود ٤٦,٣ میلیون تن، تولید می شود که این مقدار تولید نسبت به مدت مشابه پارسال چهار درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در سال ٩٤ بیش از ١٤ میلیارد دلار محصول پتروشیمی در ایران تولید شده از از این مقدار چهار میلیارد دلار آن صادر شده است.

 وی با بیان این که امسال از ٥٥ طرح نیمه کار صنعت پتروشیمی ١٠ طرح به بهره برداری برسد، گفت: با بهره برداری از این طرحها هشت میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشمیی ایران افزوده می شود.

 شاهدایی با بیان این که سرمایه گذاری اولیه برای ٥٥ طرح نیمه کاره صنعت پتروشیمی ایران ٤١ میلیارد دلار بوده است، گفت: هم اکنون برای تکمیل این طرحها نیاز به ٢٧ میلیارد دلار سرمایه گذاری است از این رو یکی از برنامه های اصلی ما، جذب سرمایه خارجی در سال ٩٥ است.

 معاون وزیر نفت در امور پتروشمیی از تعریف ٢٨ طرح جدید در این صنعت خبر داد و گفت: این طرحها به طور معمول طرحهای اوره آمونیاک و همچنین جی تی پی است که به ٣٣ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد.

 شاهدایی توسعه زیرساختها و انتقال فناوری روز دنیا را از دیگر برنامه های شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران عنوان کرد و گفت: شروط ما برای سرمایه گذاری خارجی داشتن شریک خارجی و انتقال فناوری است.

 و از دیگر اولویتهای صنعت پتروشیمی را تجاری سازی فناوریهای به دست آمده در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در زمینه کاتالیستها و فرآیندهای تولید همچون آمونیاک، پلی اتیلن سنگین، رفورمینگ خشک و فرآیندهای متنول و پی وی ام دانست و گفت: هم اکنون مجوزهای لازم برای احداث نخستین واحد تبدیل متانول به پروپیلن در حال نهایی شدن است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید