Performancing Metrics

هوای آفتابی ، آرزوی توت فرنگی كاران مازندران | اتاق خبر
کد خبر: 340666
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1395 - 17:38
تداوم شرایط آب و هوایی ابری و نیمه ابری در مازندران طی دو هفته گذشته ، توت فرنگی كاران استان را به انتظار آفتاب نشانده است .

اتاق خبر:برداشت محصول توت فرنگی در مازندران همه ساله از نیمه دوم فروردین آغاز می شود و تا پایان خرداد ادامه می یابد.
با این كه حدود یك ماه از آغاز برداشت این محصول در استان می گذرد ، ولی بر اساس گزارش اداره كل هواشناسی مازندران ، كشاورزان توت فرنگی كار استان در این مدت تنها حدود 10 روز هوای آفتابی را تجربه كرده اند و بقیه روزها ، هوا یا بارانی بود و یا در وضعیت ابری و نیمه ابری قرار داشت.
بر اساس اعلام این اداره كل ، هوای استان تا روز چهارشنبه هفته جاری نیز نیمه ابری همراه با بارش های پراكنده خواهد بود.
توت فرنگی میوه ای است كه هر چه بیشتر نور آفتاب دریافت كند ، رنگش قرمزتر ، مزه اش شیرین تر ، كیفیت اش بیشتر و خوش طعم تر می شود.
** رتبه دوم كشور
بر اساس آمارهای رسمی مازندران پس از كردستان رتبه دوم كشور را در تولید توت فرنگی دارد.
گزارش جهاد كشاورزی نیز حاكیست كه امسال یكهزار و 300 هكتار زمین كشاورزی در مازندران زیر كشت این محصول قرار دارد ، وسعتی كه 15 درصد بیشتر از سال پیش است.
بخش بهنمیر شهرستان بابلسر ، مركز تولید توت فرنگی مازندران شناخته می شود . كشاورزان این منطقه حدود 45 درصد مساحت زیر كشت توت فرنگی استان را برابر با 550 هكتار در اختیار دارند.
معاون باغبانی جهاد كشاورزی مازندران روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا با تایید نگرانی توت فرنگی كاران استان از ادامه شرایط آب و هوایی ابری و نیمه ابری در استان و كم بودن تعداد روزهای آفتابی ، گفت : نور آفتاب عامل مهمی برای كامل شدن قند و رنگ آوری میوه توت فرنگی است.
حسن مولایی اضافه كرد : به طور یقین هوای ابری و نیمه ابری علاوه بر تاخیر در چیدن توت فرنگی ، كیفیت این میوه را كم می كند.
وی توضیح داد : هر چند شرایط كشت و روند رویشی توت فرنگی مطلوب بوده است ، اما به دلیل كم بودن روزهای آفتابی ، برداشت این محصول و عرضه به بازار با تاخیر انجام می شود.
** زیان دیدن كشاورزان
تاخیر در برداشت توت فرنگی به اعتقاد كارشناسان از چند جهت به زیان كشاورزان تمام می شود. كارشناس حفظ نباتات جهاد كشاورزی بهنمیر در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : اول این كه دوره برداشت میوه توت فرنگی مشخص است و با فرارسیدن گرمای تابستان ، گیاه توت فرنگی از بین می رود و دیگر میوه ای به بار نمی آورد كه قابل برداشت باشد.
سارا رحیم پور افزود : از یك بوته توت فرنگی می توان تا سه بار در دوره زمانی دو ماهه میوه برداشت كرد و آفتابی نبودن هوا سبب می شود تا كشاورزان نتوانند بیشتر از یك یا دو بار میوه برداشت كنند . این كارشناس گفت : زیان دیگر كشاورزان هم از عرضه محصول كم كیفیت رخ می دهد كه البته در این میان مصرف كنندگان هم متضرر می شوند.
وی افزود : درجه حرارت مطلوب هوا در شبانه روز برای گیاه توت فرنگی 15 تا 25 درجه سانتی گراد ، رطوبت نسبی بالای 40 درصد و خاك های شنی یا رسی شنی با زهكش مناسب است كه سبب می شود تا كمیت و كیفیت تولید افزایش یابد.
** لطمه به صادرات
معاون باغبانی جهاد كشاورزی مازندران سطح زیر كشت توت فرنگی استان را در حال حاضر یكهزار و 300 هكتار اعلام كرد و گفت كه این وسعت 15 درصد بیشتر از پارسال است.
مولایی سطح زیر كشت سال گذشته را حدود یكهزار و 180 هكتار اعلام كرد.
وی دلیل افزایش سطح زیر كشت توت فرنگی را قیمت مناسب سال قبل عنوان كرد و گفت : از آنجایی كه این محصول قابلیت صادرات دارد ، كشت آن مورد استقبال قرار گرفته است.
مولایی متوسط برداشت توت فرنگی در هر هكتار را 10 تن اعلام كرد و بیان داشت : میانگین قیمت توت فرنگی در بازار خرده فروشی استان هم اكنون پنج تا هفت هزار تومان است كه توت فرنگی كاران از آن رضایت دارند .
گزارش میدانی خبرنگار ایرنا هم نشان می دهد در زمان حاضر قیمت یك كیلو توت فرنگی درشت و با كیفیت در بازار میوه ساری حدود هشت هزار تومان است.
ادامه شرایط آب و هوایی ابری و نیمه ابری ، فعالیت مرباپزان و شیره یا شربت گیری توت فرنگی را هم به تاخیر انداخته است ، موضوعی كه می تواند برای مصرف كنندگان شرایط دو سر باخت را رقم بزند. بخشی از توت فرنگی تولیدی در مازندران بویژه در اواخر دوره برداشت و اشباع شدن بازار به پخت مربا و گرفتن شیره و شربت اختصاص می یابد.
مربا و شربت توت فرنگی یكی از اقلام سوغاتی مازندران به شمار می رود ، محصولاتی كه علاوه بر نوع كارخانه ای ، بخش زیادی از آن دست پخت كدبانوهای مازندرانی است كه هم به مصرف خانگی می رسد و هم به عنوان سوغاتی به مسافران و گردشگران فروخته می شود.
این روزها شرایط آب و هوایی سبب شده است تا ' دعای آفتاب ' جای ' نماز باران ' در میان كشاورزان توت فرنگی كار مازندران رواج یابد تا شاید از این طریق تمنای آفتابشان محقق شود .

منبع:ایرنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید