Performancing Metrics

کاهش قیمت تمام شده رویکرد نوین در رشد صادرات فرش ایرانی | اتاق خبر
کد خبر: 340813
تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1395 - 12:55
رئیس اتحادیه صنف فرش دستباف در گفت و گو با اتاق خبر تاکید کرد
تحریم ها باعث شد که صنعت فرش بافی ایران بازار خود را در سطح جهان از دست بدهد و کشورهایی مانند هند جایگاه ایران را در بازار جهانی به خود اختصاص دهند. بی شک کاهش قیمت تمام شده نقش پررنگی در رونق صادرات فرش دستباف خواهد داشت.

اتاق خبر-گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف تهران در گفت و گو با اتاق خبر با اعلام این مطلب در مورد مشکلات صادرات فرش دستباف ایران بعد از لغو تحریم ها بازگشت مجدد ایران را به بازار فرش جهان را نیازمند زمان دانست.

سيد مجتبی عراقچی رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف تهران با بیان اینکه صادرات فرش ایران به دلیل تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای  با مشکل مواجه شده بود، اعلام کرد: تحریم ها باعث شد که صنعت فرش بافی ایران بازار خود را در سطح جهان از دست بدهد و کشورهایی مانند هند جایگاه ایران را در بازار جهانی به خود اختصاص دهند.

عراقچی در مورد علت رونق فرش بافی هند و استقبال از فرش های بافت این کشور گفت: فرش های بافت هند، به دلیل ارزان بودن نیروی کار در این کشور قیمت تمام شده کمتری دارند و به همن دلیل توانسته اند توجه مشتریان فرش های ایرانی را به سمت تولیدات خود جلب کنند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف تهران ادامه داد: فرشبافی یک هنر- صنعت است. در زمینه فرش های هنری و تزئینی، فرش های ایرانی همچنان با اقبال جهانی روبه رو هستند اما در زمینه فرش های تجاری و ارزان قیمت، فرشبافی ایران توانایی رقابت با کشورهایی مانند هند، پاکستان و افغانستان را به دلیل ارزان بودن کارگر در این کشورها را ندارند.

وی با تاکید بر نقش حمایت دولت در زمینه صادرات فرش دستباف، گفت: در صورتی که دولت از فرشبافی و فرشبافان حمایت کافی نداشته باشد ما قادر به بازپس گیری جایگاه خود در بازار جهانی نخواهیم بود.

عراقچی در مورد بحث صادرات فرش دستباف به آمریکا اعلام کرد: در حال حاضر فرش های قدیمی و دستباف به این کشور صادر می شود ولی این میزان از صادرات به اندازه ای نیست که باعث تحریک بازار و تحول در بازار فرش ایران شود. در حقیقت این کشور خواهان فرش های تجاری است اما به دلیل قیمت بالای فرش های ایران در حال حاضر صادرات فرش به این کشور بسیار اندک است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف تهران با ابراز امیدواری نسبت به بازپس گیری بازار فرش ادامه داد: بازپس گیری این بازار نیاز به حمایت دولت دارد. فرش ایران برندی شناخته شده در تمام دنیا است و علیرغم این حسن شهرت بازپس گیری این بازار نیاز به زمان دارد.

وی روش فروش فرش در کشورهای اروپایی و امریکایی را اینگونه توصیف کرد: امروزه فرش های تجاری در فروشگاه های زنجیره ای و حتی سوپرمارکت ها به فروش می رسد. با توجه به خوشنام بودن فرش ایران در دنیا، شرکت های آمریکایی و ایرانیان مقیم آمریکا برای خرید فرش های ایرانی و واردات این فرش ها به آمریکا ابراز علاقه کرده اند و تمایل خود را برای فر به ایران برای واردات فرش نشان داده اند.

عراقچی از اروپا نیز به عنوان مشتری همیشگی فرش های ایرانی نام برد و ادامه داد: به طور کلی فرش های ایرانی در تمامی دنیا خریدار دارند ولی به دلیل وضعیت اقتصادی به وجود امده در دنیا این کشورها علاقه ای به خریداری فرش از ایران ندارند. حتی کشورهای عربی نیز با پایین آمدن واردات فرش را از ایران متوقف کرده اند. در حقیقت می توان گفت خریداران فرش ایرانی بیشتر مجموعه داران و افراد ثروتمند هستند که فرش های ایرانی را در مزایده های معروف خریداری می کنند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف تهران تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین مسئله برای مشتریان جهانی قیمت فرش است نه نقشه و طرح های آن. در واقع فرش تبدیل به کالایی یک بار مصرف شده است و از حالت یک کالای سرمایه ای خارج شده است. به همین دلیل مشتریان آمریکایی و اروپایی ترجیح می دهند فرش هایی با نقوش ساده و مدرن که متناسب با خانه های امروزی باشد را داشته باشند.

94105 ت

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید