Performancing Metrics

ازدید حجتی از پروژه‌های کشاورزی کرمان | اتاق خبر
کد خبر: 341282
تاریخ انتشار: 21 اردیبهشت 1395 - 15:28
پروژه آبیاری تحت فشار در سطح 153 هکتار از باغات شهرستان زرند همزمان با سفر ریاست جمهوری به استان کرمان و با حضور وزیر کشاورزی افتتاح شد.

اتاق خبر: با توجه به اینکه تغییر روش های آبیاری با توجه به کمبود آب در دشت های کرمان امری ضروری است، این پروژه در دو باغ به مساحت‌های 85 و 68 هکتار با 17 شیفت آبیاری اجرا که 145 هکتار از باغات پسته رقم فندقی و هشت هکتار آن رقم کریم آبادی است.

آب این دو طرح از چهار حلقه موتور پمپ با دبی متوسط 22 لیتر در ثانیه تامین که دور آبیاری 50 روز در زمان آبیاری غرقابی و در حال حاضر دور آبیاری به 17 روز با 24 ساعت کارکرد قطره چکانها رسیده که میزان حجم آب مصرفی کمتر از قبل شده است.

 این دو طرح با هزینه کرد اعتباری معادل 15.5 میلیارد ریال که 10 میلیارد آن دولتی و مابقی شخصی بوده اجرا که در این روش کمیت محصول افزایش و علف های هرز کاهش می یابند.

همزمان با پروژهای فوق بهره‌برداری از 24 طرح آب و خاک در استان کرمان همزمان با سفر ریاست جمهوری و هیات همراه به استان کرمان آغاز می شود.

همچنین امروز وزیر جهاد کشاورزی از مزرعه زیتون‌کاری زرند کرمان بازدید کرد.

 این باغ زیتون در سال 75 احداث شده که به علت حساس بودن رقم زیتون به سرما در سالهای 1386 و 1392 دچار سرمازدگی شده است و مشکل اصلی این باغ نوع رقم زیتون است که با جایگزین کردن رقم زیتون زرد که مقاوم به سرما می باشد می توان این مشکل را برطرف کرد.

لازم به ذکر است در باغ زیتون نزدیک به این باغ به علت تفاوت رقم زیتون و مقاوم بودن به سرما عملکرد محصول بالا بوده و مشکل سرمازدگی پیش نیامده است.

در ادامه بازدیدهای وزیر جهاد کشاورزی از پروژه‌های کشاورزی استان کرمان، از کارخانه فرآوری و بسته بندی مغز پسته شهرستان زرند نیز بازدید شد.

ترمینال فرآوری و بسته‌بندی مغز پسته طلای سبز زرند با مساحت 17 هزار مترمربع و با تولید یک تن مغز پسته در ساعت در دو خط مشغول به کار است و باعث ایجاد اشتغال به طور مستقیم برای 30 نفر و در فصل برداشت 150 نفر شده است.

در این ترمینال پسته های دهان بسته تبدیل به مغز می شود و با درجه بندی سبز و معمولی در بسته بندی های استاندارد به بازار عرضه که موجب افزایش ارزش افزوده پسته می شود.

جهت ایجاد این واحد تولیدی بیش از 80 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و این پروژه تبدیلی تکمیلی از مهر پارسال به بهره برداری رسیده است که 300 تا 400 تن محصولات این ترمینال به کشورهای کویت و استرالیا صادر می‌شود.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید