Performancing Metrics

نگرانی چین از سفر اوباما به هیروشیما | اتاق خبر
کد خبر: 342170
تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1395 - 00:55
چین نگران است که سفر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به هیروشیما باعث تقویت جناح تندرو در ژاپن شود که معتقد است به سرعت در مسیر نظامی‌گری حرکت می کند.

اتاق خبر - این اولین بار است که پس از انفجار بمب اتمی ساخت آمریکا در سال 1945 در هیروشیمای ژاپن یک رئیس جمهور این کشور به این شهر سفر می کند.

اوباما قرار است برای شرکت در اجلاس سران «جی هفت» به ژاپن سفر کند که اوایل خرداد ماه سالجاری در این شهر برگزار می شود.
با این وصف کاخ سفید اعلام کرده است که رئیس جمهوری آمریکا در سفر به هیروشیما از انفجار بمب اتمی آمریکا در این شهر عذرخواهی نخواهد کرد.
از سوی دیگر چین با نگرانی، موضوع این سفر را دنبال می کند و هراس دارد که این کار باعث قدرت گرفتن «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن شود و حمایت های مردمی از او را که به دنبال تقویت اتحاد نظامی با آمریکاست، ‌افزایش دهد.
برخی از رسانه های چینی روز جمعه با انتشار مطالبی به موضوع این سفر پرداخته و اعلام کردند که برخی از تندروهایی که به سرعت روی برنامه های نظامی ژاپن کار می کنند، ممکن است از این سفر استقبال و بهره برداری کنند.
از جمله این رسانه ها روزنامه چاینا دیلی است که در گزارشی خاطر نشان می کند، برخی از مقام های ژاپنی بر روی لوایح امنیتی و نظامی متمرکز شده اند که بسیار خطرناک است و این سفر بهانه خوبی در اختیار آنان قرار می دهد.
دولت و پارلمان ژاپن لایحه ای را تصویب کرده اند که به موجب آن نیروهای نظامی این کشور برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم قادر به خروج از مرزها برای عملیات نظامی هستند.
نشریه چینی می نویسد که با توجه به رفتار دولتمردان ژاپن و سیاست های استعماری گذشته این کشور، طبیعی است که برخی از همسایگان این کشور سفر اوباما به ژاپن را با نگرانی دنبال کنند.
نشریه می افزاید: چنین اقدامی می تواند باعث خوشایند کسانی شود که علیه کشورهای همسایه در گذشته مرتکب جنایات زیادی شده اند.
نظامیان ژاپنی سال 1937 میلادی به شهر «نانجینگ» در جنوب شرق چین حمله کردند و چین می گوید آنها در آن زمان دست به نسل کشی زده و 300 هزار نفر را به قتل رسانده اند.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید