Performancing Metrics

۲۱هزارهکتار از اراضی ورامین زیرکشت گندم وجو | اتاق خبر
کد خبر: 342665
تاریخ انتشار: 26 اردیبهشت 1395 - 16:55
ورامین یکی از قطب‌های اصلی تولید گندم و جو در استان تهران محسوب می‌شود، به‌طوری‌که این شهرستان، بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی خود را زیر کشت این دو محصول مهم برده است.

اتاق خبر: محمدرضا حیدری، شهرستان ورامین یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی استان تهران محسوب می‌شود که توانسته نقش مهم و کم‌نظیری را در تأمین سبد غذایی مردم این استان بر عهده داشته باشد.

آوازه شهرستان ورامین در تولید برخی محصولات نظیر صیفی‌جات، غلات و برخی میوه‌ها در کشور پیچیده است و امروز مسئولان و فعالان حوزه کشاورزی روی این منطقه، حساب ویژه‌ای  باز می‌کنند.

ورامین یکی از قطب‌های اصلی تولید غلات در استان تهران است

بر اساس آمارهای ارائه‌شده، حدود ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل‌کشت در شهرستان ورامین وجود دارد که ظرفیت بالایی در حوزه کشاورزی در اختیار فعالان این حوزه قرار می‌دهد.

در این میان کمبود منابع آبی سبب شده تا نتوان از تمامی ظرفیت‌های ممکن در این بخش به‌خوبی بهره برد و تنها ۳۸ هزار هکتار از ظرفیت کشاورزی ورامین زیر کشت محصولات مختلف رفته است.

۲۱ هزار هکتار از اراضی ورامین زیر کشت گندم و جو

گندم و جو از جمله محصولاتی هستند که میل کشاورزان ورامینی برای کشت آن بیش از سایر محصولات بوده، به‌طوری‌که بر اساس آمارهای ارائه‌شده، بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی ورامین به کشت گندم و جو اختصاص داده شده است.

مسئولان و برنامه ریزان حوزه کشاورزی با توجه به ظرفیت‌های موجود در شهرستان ورامین، تلاش دارند تا با آموزش کشاورزان و استفاده از شیوه‌های مدرن آبیاری به‌جای شیوه‌های سنتی، میزان بهره‌برداری محصول در این حوزه را افزایش دهند.

ورامین از ظرفیت بسیار بالایی در تولید گندم و جو برخوردار است

خرید تضمینی گندم از سوی دولت نیز میزان علاقه‌مندی کشاورزان را به کشت غلات در شهرستان ورامین افزایش داده و مشوقی برای ترغیب کشاورزان برای کشت این محصول محسوب می شود.

سعید تاجیک یکی از فعالان حوزه کشاورزی با اشاره به استعداد شهرستان ورامین در حوزه کشاورزی اظهار داشت: شهرستان ورامین از پتانسیل و ظرفیت بسیار بالایی در حوزه تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه گندم و جو برخوردار است.

وی کمبود منابع آبی را به عنوان معضلی مهم بر سر راه کشاورزان ورامینی دانست و افزود: اگر کمبود منابع آبی اجازه نمی‌دهد تا از همه ظرفیت‌های ممکن در بخش کشاورزی شهرستان استفاده شود، اما هم‌اکنون نیز ورامین به موفقیت‌های خوبی در عرصه کشاورزی رسیده است.

تاجیک، کشاورزی را از بخش‌های مهم تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و ادامه داد: امروز توجه به بخش کشاورزی و زمینه‌سازی برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، یکی از راهکارهای اصلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی بیان داشت: بر اساس اعلام مسئولان، حدود ۲۱ هزار هکتار از اراضی ورامین زیر کشت گندم و جو رفته است و باید با آموزش لازم و استفاده از شیوه‌های جدید کشاورزی، حداکثر بهره‌وری را از این ظرفیت برد.

ارتقای کمی و کیفی محصولات کشاورزی در دستور کار است

محمدحسین تاجیک رییس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین نیز در این زمینه با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای ارتقای محصولات کشاورزی منطقه اظهار داشت: جهاد کشاورزی ورامین از ظرفیت‌های موجود برای افزایش و ارتقای کیفی و کمی محصولات کشاورزی شهرستان استفاده می‌کند.

وی افزود: تولید گندم و جو توسط کشاورزان ورامینی از رونق خاصی برخوردار است، به‌طوری‌که هم‌اکنون ۲۱ هزار هکتار از اراضی شهرستان، زیر کشت گندم و جو رفته است.

تاجیک با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای گسترش شیوه های نوین آبیاری در حوزه کشاورزی ادامه داد: تلاش جهاد کشاورزی آن است که با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و به‌کارگیری تجهیزات جدید، با استفاده از کم‌ترین منابع، بیشتری بهره‌برداری را به دست آورد.

در این میان آنچه محصولاتی نظیر گندم و جو را تهدید می‌کند، آفت‌های رایج در این محصول است و جهاد کشاورزی شهرستان ورامین نیز برای مقابله با این آفات برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار دارد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین در این زمینه با اشاره به ضرورت آموزش کشاورزان اظهار داشت: آموزش کشاورزان و مقابله با آفات رایج در محصولاتی نظیر گندم و جو در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد.

بیش از ۳ هزار هکتار از اراضی ورامین در برابر سن غلات واکسینه شد

وی با اشاره به کنترل آفت سن در مزارع گندم و جو شهرستان ورامین افزود: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته و همکاری کشاورزان، شیوع آفت سن در مزارع گندم و جو در شهرستان ورامین در وضعیت بحرانی قرار ندارد.

تاجیک با اشاره به آغاز طرح مقابله با سن غلات در مزارع زیر کشت رفته در شهرستان ورامین ادامه داد: به رغم وضعیت غیر بحرانی موجود، مقابله با آفت سن در مزارع گندم شهرستان ورامین آغاز شده و در این راستا تا کنون بیش از سه هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی شهرستان  به مقابله با پوره سن گندم رفته است.

وی مقابله با سن غلات را بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: مقابله با سن غلات یکی از بخش های مهم کشاورزی محسوب می شود، چرا که بی توجهی به این موضوع می تواند به حاصل دسترنج کشاورزان آسیب جدی وارد کند.

رییس جهاد کشاورزی ورامین با اشاره به آمادگی کارشناسان کشاورزی برای همکاری با کشاورزان یادآور شد: کارشناسان و فعالان حوزه کشاورزی نیز آماده مشورت دادن به کشاورزان برای مقابله با آفت سن گندم و جو هستند.

به هر ترتیب امروز کشاورزی یکی از بخش‌های اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی است و در این میان شهرستان ورامین با توجه به ظرفیت‌های موجود در این حوزه، می‌تواند نقش به سزایی را در توسعه و رشد استان تهران ایفا کند.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید