Performancing Metrics

پیشنهاد تشکیل بازار آب به فعالان اقتصادی | اتاق خبر
کد خبر: 342975
تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395 - 14:10
وزیر نیرو با ارائه پیشنهاد تشکیل بازار آب به فعالان اقتصادی گفت: بخش خصوصی نباید از ایجاد بازار آب هراس داشته باشد.

اتاق خبر: حمید چیت‌چیان امروز در مراسم صبحانه کاری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن با فعالان اقتصادی گفت: وزارت نیرو به دنبال تقویت تشکل‌های بخش خصوصی است و در این راستا روز گذشته جلسه‌ای با سفرای ایران برگزار شده تا به این موضوع پرداخته شود. بر این اساس تصمیم بر این است که سندیکای صنعت برق و فدراسیون آب به عنوان طرف‌های همکار با شرکت‌های خارجی معرفی شوند، چرا که در حال حاضر معتقدیم بخش خصوصی توان و بلوغ لازم را دارد.

وزیر نیرو افزود: در جریان حرکت به این سمت تنگناهایی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها آن است که وزارت نیرو نتوانست تعهدات خود را به بخش خصوصی بپردازد و هم‌اکنون بخش خصوصی مطالبات زیادی از این وزارتخانه دارد.

وی تصریح کرد: این مسئله به درون وزارت نیرو ارتباطی ندارد و این‌طور نیست که این وزارتخانه منابعی را برای پرداخت به فعالان اقتصادی در اختیار داشته باشد و از پرداخت امتناع کند، بلکه مشکل عدم توازن بین درآمدها و هزینه‌های وزارت نیرو بوده که گلوی اقتصاد آب و برق را فشار می‌دهد.

به گفته وزیر نیرو در طی ۱۰ سال گذشته قیمت گاز طبیعی در کشور ۱۲ تا ۱۳ برابر شده، در حالی که قیمت آب و برق تنها ۲.۱ تا ۲.۶ برابر شده است و این در شرایطی است که برقی که در کشور به فروش می‌رسد در هیچ جای دنیا به این قیمت عرضه نمی‌شود.

وی اظهار داشت: تنها ۳ کشور در دنیا وجود دارد که مردم آن به طور متوسط می‌توانند با درآمد خود برق بیشتری را خریداری کنند و از جمله آنها آمریکا، سوئیس و یکی از کشورهای اسکاندیناوی است.

وزیر نیرو گفت: قدرت خرید تمام کشورهای دنیا بدون استثناء نسبت به درآمد مردم کمتر از ایران است، در حالی که کشورهای اروپایی درآمد سرانه ۴۰ هزار دلاری دارند و این نشان می‌دهد که ایران به لحاظ اقتصاد برق در درون خود مشکلات عمیقی دارد که باید حل شود.

چیت‌چیان گفت: تشکل‌های بخش خصوصی و از جمله اتاق ایران می‌توانند در زمینه واقعی شدن قیمت آب و برق یاری‌رسان دولت باشند، چرا که اگر قیمت از میزان واقعی بالاتر باشد اجحاف به مصرف‌کننده صورت می‌گیرد و اگر هم قیمت از نرخ واقعی کمتر باشد، صنعت برق نمی‌تواند پول خرید برق از بخش خصوصی را بپردازد.

وی پیشنهاد داد: کارگروه مشترکی در این زمینه تشکیل شده تا به بررسی واقعی کردن قیمت آب و برق و برنامه‌ریزی در مورد آن بپردازند. ضمن اینکه در تمام دنیا قیمت برق برای صنعت کمتر از بخش خانگی است و در ایران بابت هر کیلووات ساعت برق به بخش کشاورزی، تنها ۱۳ تومان دریافت می‌شود که بسیار ناچیز است.

وزیر نیرو با اشاره به محدودیت منابع سرمایه در ایران خاطرنشان کرد: بعد از برجام تعداد قابل توجهی شرکت خارجی از کره، ژاپن، آلمان، چین و کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری مستقیم و فاینانس به ایران آمده‌اند، اما برخی شرکت‌های داخلی تصور می‌کنند با ورود سرمایه‌گذاران خارجی بازار برای بخش خصوصی داخلی محدود می‌شود که این طور نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد بخش خصوصی تصور غلطی از مشارکت خارجی‌ها در صنعت آب و برق ایران داشته باشد، راه غلطی در پیش گرفته است و باید این موضوع به خوبی تحلیل شود.

چیت‌چیان در ادامه با اشاره به تشکیل بازار آب نیز گفت: تشکیل این بازار ۱۰۰ درصد مورد قبول وزارت نیرو است و پیشنهاد ما این است که محور ایجاد بازار آب به دست اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران باشد تا کار به دست بخش خصوصی واقعی شکل گیرد و در این راستا آمادگی داریم کارگروه ویژه‌ای برای تشکیل بازار آب ایجاد کنیم.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید