Performancing Metrics

برجام تاکنون در سودآوری شرکت‌های بورسی اثری نداشته است | اتاق خبر
کد خبر: 344734
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1395 - 21:51
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: نگاهی به گزارشات منتشر شده توسط شرکتها نشان می دهد در عمل، اجرای برجام تا به امروز نتوانسته است تاثیری در سودآوری و رونق بنگاهها و در پی آن بازار سرمایه داشته باشد.

 به گزارش اتاق خبر، امید احمدی گفت: با توجه به این که اقتصاد کشور تحت تاثیر نفت و درآمدهای نفتی است و در حال حاضر اقتصاد در شرایط رکودی بسر می برد، بنابراین بازار سرمایه تحت تاثیر خبرهای مختلف دچار تغییر در مسیر و روند معاملات می شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر این اساس با انتشار خبر رسیدن به توافق در مذاکرات هسته ای و نیز اجرای برجام، شاهد رشد شاخص بورس و قیمت سهام شرکتها بودیم و این روزها که اجرای برجام به کندی صورت می گیرد و معامله گران بورسی بدون توجه به سایر مولفه های اثرگذار بر کلیت بازار سهام، چشم انتظار اجرای برجام هستند.

وی اضافه کرد: در این موضوع که اجرای کامل برجام می تواند موجب رونق نسبی اقتصاد و بازار سهام شود شکی نیست و از سوی دیگر با رفع کامل تحریم ها می توان شاهد ورود سرمایه خارجی به کشور بود؛ اما نکته مهم این است که تاثیر پذیری اقتصاد از برجام و رفع تحریم ها به پیش نیازهایی از جمله اصلاح قوانین و مقررات، خصوصی سازی، کاهش تصدی گریهای دولت، تک نرخی شدن ارز و موارد بیشمار دیگر نیازمند است.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: نکته مهم دیگر این که نوسان در ذات بازار سرمایه است و نباید انتظار این را داشت که بازار سهام همواره با رشد و رونق همراه باشد؛ بنابراین سهامداران و معامله گران باید با دید بلندمدت در بورس اقدام به دادوستد سهام کنند.

وی تصریح کرد: درست است که دولت یازدهم در تحقق شعار کنترل تورم تا حدودی موفق بوده است؛ اما نباید از این نکته غافل شده در حال حاضر شرکتها و صنایع ما با رکود سنگینی دست و پنجه نرم می کنند و نباید تنها راه حل مشکلات اقتصاد و صنایع کشور را در اجرایی شدن برجام دید.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: نگاهی به گزارشات منتشر شده توسط شرکتها نیز نشان می دهد در عمل، اجرای برجام تا به امروز نتوانسته است تاثیری در سودآوری و رونق بنگاهها و در پی آن بازار سرمایه داشته باشد.

وی با بیان این که در شرایط کنونی، معامله گران بورسی در حالت انتظار برای ورود نقدینگی جدید به بورس و رونق معاملات بسر می برند گفت: با این وجود بنظر می رسد در هفته های گذشته بازار سهام اصلاح خود را انجام داده است و همین که ریسک های سیاسی کشور بویژه در زمینه مذاکرات هسته ای کاهش یافته است، بنایراین سال 95، سال پر امیدی برای بازار سهام پیش بینی می شود.

منبع: تسنیم

نظرات
ADS
ADS
پربازدید