Performancing Metrics

زورآزمایی کردها با داعش در الرقه | اتاق خبر
کد خبر: 346454
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1395 - 22:00
کردهای سوریه سه شنبه هفته گذشته علیه گروهک تروریستی داعش در استان الرقه (پایتخت داعش در سوریه) از جهت (شمال) عملیاتی را آغاز کردند که با گذشت حدود 3 روز پایان آن اعلام شد.

اتاق خبر - الرقه مرکز استانی به همین نام در شمال سوریه می باشد و از نخستین مناطقی است که در مارس سال 2013 توسط تروریست های سوریه اشغال شد؛ با تصرف نقاط مختلف این استان به دست داعش این گروه، دیگر مخالفان مسلح سوری را شهر بیرون کرد و آن را مرکز فعالیت ها و همچنین خلافت خودخوانده خود اعلام کرد.

نیروهای کرد سوریه که شامل ائتلافی از نیروهای نظامی کرد و عرب در سوریه هستند، هفته گذشته اعلام کردند که عملیاتی را برای بیرون راندن تروریست های گروه داعش از رقه، پایگاه اصلی این گروه تروریستی آغاز کرده اند.
استان الحسکه که در شمال شرق سوریه واقع شده محل اسکان کردهای سوری است و با استان الرقه نیز همسایه می باشد، یعنی گروهک تروریستی داعش با تصرف الرقه عملا با کردهای سوریه همسایه شده است.
ائتلاف 'نیروهای دموکراتیک سوریه' از همان ابتدای عملیات خود اعلام کرد که خواهان آزاد کردن مردم (سوریه) از یوغ داعش است.
رسانه های کرد زبان در همان زمان اعلام کردند که این عملیات با پشتیبانی جنگنده - بمب افکن های آمریکایی و هماهنگی واشنگتن انجام شده است.
'ابراهیم ابراهیم' نماینده حزب 'اتحادیه دموکراتیک سوریه' نیز پیشتر گفته بود که نیروهای کرد تصمیم دارند به زودی ضمن هماهنگی با مسکو و واشنگتن، حمله به شهر رقه مقر گروه تروریستی داعش در سوریه را آغاز کنند.
در عین حال سرگئی لاوروف وزیر خارج روسیه نیز سه شنبه گذشته در نشستی در ازبکستان در واکنش به اظهارات مسئولان حزب کُرد 'اتحادیه دموکراتیک سوریه' درباره حمله به الرقه گفته بود 'نمی توانم خبرهای مربوط به شروع عملیات برای آزادسازی الرقه را تایید کنم، اما اعلام می کنم که با مسئولیت کامل آماده هماهنگی برای آزادی الرقه از اشغال داعش هستیم'.
وی تاکید کرده بود که طبعاً الرقه سوریه نیز مانند شهر موصل عراق یکی از اهداف اصلی مورد نظر ائتلاف ضدتروریسم برای آزادی از اشغال داعش است.

** نتیجه عملیات کردها علیه داعش در الرقه
بر اساس اخبار منتشره کردها سوریه ابتدا چهار کیلومتر در مواضع داعش در استان الرقه نفوذ کردند، ولی روز جمعه (دیروز) اعلام شد که کردها با دادن حدود 80 کشته و دهها زخمی از از آن مواضع عقب نشینی کرده اند.
اخبار دریافتی حکایت از آن دارد که گروهک تروریستی داعش با چند عملیات انتحاری - تروریستی، صفوف کردهای سوریه را درهم ریخته و موجب عقب نشینی آنها شده است.

** دلایل عملیات کردها علیه تروریست های داعش در الرقه
کردهای سوری که در آذرماه سال 93 عملا در مقابل تروریست های داعش در یورش آنها به شهر عین العرب (کوبانی) در استان الحسکه مقاومت خوبی نشان داده و پس از چند ماه با تحمیل شکست به داعش، تروریست ها را از این شهر بیرون کردند، چندین هدف را از حمله به الرقه دنبال می کردند:
1- گفته می شود که کردها به دستور آمریکایی ها این حمله را انجام دادند تا یانکی ها از امکانات و تجهیزات و نحوه جنگ عناصر داعش در الرقه بیشتر آگاهی کسب نمایند.
2- آمریکایی ها که خود از به وجود آورندگان، حامیان و تجهیز کنندگان اصلی گروهک تروریستی داعش هستند با ورود عملی روسیه به جنگ سوریه در هشتم مهرماه 94، به دنبال راهی برای ورود نظامی به سوریه، عقب نماندن از مسکو در جنگ سوریه و نشان چهره ای دیگر از خود در جنگ این کشور هستند و علیرغم حمایت های همه جانبه از تروریست های داعش، می خواهند خود را منجی مردم سوریه نشان دهند.
3 - کردهای سوریه به دنبال توسعه نفوذ خود در این کشور بوده و فکر می کنند با آزادسازی الرقه و تسلط بر آن می توانند در محدوده خود حکومت فدرالی ایجاد کنند.

** نتیجه
هرچند کردهای سوری نتوانستند به نتیجه دلخواه خود در حمله به الرقه دست یابند، اما این حمله می تواند برای آمریکایی ها که هم اکنون 250 نیروی خود را در استان الحسکه مستقر کرده اند و با ماهواره های جاسوسی خود سوریه و مواضع تروریست های داعش را با دقت زیر نظر دارند، دستاورد خوبی داشته باشد تا برای حمله به داعش بی گدار به آب نزنند.
ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید