Performancing Metrics

بخش‌خصوصی منتظر تعیین کارمزد سوآپ است | اتاق خبر
کد خبر: 346677
تاریخ انتشار: 9 خرداد 1395 - 14:20
از سرگیری سوآپ نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی از جمله برنامه‌هایی است که وزارت نفت آن را اعلام کرده و می‌گوید با ترکمنستان، آذربایجان، روسیه و قزاقستان در این زمینه مذاکراتی داشته است و البته نقش بخش خصوصی در این زمینه بارها مورد تاکید وزارت نفت قرار گرفته

اتاق خبر: سید حمید حسینی، درباره‌ی آخرین وضعیت سوآپ نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی و نقش بخش خصوصی در آن اظهار کرد: بخش خصوصی در سال‌های گذشته از کشورهای آسیای میانه در شمال کشور فرآورده‌هایی همچون نفت کوره و گازوئیل را خریداری و در جنوب صادر می‌کرد، اما الان نیروگاه‌های کشور اکثرا از گاز طبیعی استفاده می‌کنند و بنابراین در داخل نفت کوره و گازوئیل تولیدی مصرف نیروگاهی خود را تقریبا از دست داده و ایران دیگر علاقه‌ای به بحث سوآپ در چنین فرآورده‌هایی ندارد.

وی با اشاره به وضعیت سوآپ نفت خام با تاکید بر تصمیم غلطی که دولت گذشته در مورد قطع سوآپ گرفته بود، عنوان کرد: این موضوع باعث شده که دیگر کشورها علاقه‌ای به قرار‌داد سوآپ با ایران نداشته باشند به ویژه که در دوران تحریم فروش نفت از جنوب ایران امکان‌پذیر نبود و عملا سوآپ قطع شد.

این عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ادامه داد: اما در شرایط جدید که تحریم‌ها برطرف شده‌اند و صادرات نفت خام ایران در حال رشد به عدد پیش از تحریم‌ها است سوآپ می‌تواند از سر گرفته شود.

حسینی درباره‌ی شرایط جدید ایران برای ورود دوباره به بازار سوآپ تصریح کرد: البته طی سال‌هایی که ما در این بازار نبوده‌ایم آذربایجان همه خریداران و فروشندگان ایران را جذب کرده است و با آنها قرار‌دادهای بلندمدتی برای سوآپ منعقد کرده که از طریق خط لوله‌های خود نفت را از دریای سیاه صادر می‌کند.

وی همچنین درباره علاقه‌مندی وزارت نفت و آغاز دوباره سوآپ و تاکید بر حضور بخش خصوصی در این امر اظهار کرد: هنوز ابراز علاقه‌ای نشده است و در گام اول باید وزارت نفت قیمت سوآپ را تعیین کند. قبلا کارمزد سوآپ 10 دلار بوده اما هنوز کارمزد جدیدی از سوی وزارت نفت تعیین نشده که بخش خصوصی شرایط را بررسی کرده و وارد مذاکرات شود.

این عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که بخش خصوصی علاقه‌مند به فعالیت در زمینه‌ی سوآپ بوده و بازار خوبی برای این موضوع فراهم است، گفت: با این حال شرکت نفت باید هزینه سوآپ را مشخص کند و البته هر زمان که مذاکرات شروع شود سه تا شش ماه آغاز سوآپ به طول خواهد انجامید و این کار نیز یک شبه نیز صورت نخواهد گرفت.

حسینی همچنین درباره‌ی سوآپ فرآورده‌های نفتی عنوان کرد: ایران هم از نظر فرآورده تولید بالایی دارد وهم محصولات آسیای میانه کیفیت مناسبی ندارند که بخواهیم سوآپ را در این زمینه انجام دهیم. البته در شرایط پساتحریم، تحریم از کشتی‌های حمل‌کننده گاز مایع برداشته شده است و بنابراین این شرایط وجود دارد که مشتریان زیادی برای سوآپ گاز مایع نیز داشته باشیم.

وی درباره مذاکراتی که بین بخش خصوصی و وزارت نفت برای تعیین نرخ سوآپ صورت گرفته است، ادامه داد: پیشنهاد وزارت نفت این است که ما وارد مذاکره شده و قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنیم، اما بعید می‌دانم با چنین سازوکاری به نتیجه برسیم، چرا که کشورهای همسایه قبلا بد عهدی ایران را در این زمینه تجربه کرده‌اند و با این شرایط مذاکرات را چندان جدی نمی‌گیرند.

کاشکان قزاقستان فرصت دوباره ورود به بازار سوآپ

این عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با تاکید بر این‌که حوزه نفت‌خیر کاشکان در کشور قزاقستان می‌تواند زمینه‌ی خوبی برای آغاز دوباره سوآپ در ایران باشد، اظهار کرد: کاشکان ظرفیت تولید 1.5 میلیون بشکه نفت خام در روز را دارد و سرمایه‌گذاری‌ عظیم 30 میلیارد دلاری نیز جذب کرده است.

حسینی ادامه داد: قطعا اگر این حوزه به بهره‌برداری برسد فرصت خوبی برای مذاکره جهت سوآپ نفت با قزاقستان خواهد بود.

وی تصریح کرد: با این حال ایران باید این فرصت را غنیمت شمرده و از دست ندهد، چرا که ممکن است رقبای ایران سریع‌تر وارد شده و در این زمینه قرار‌داد امضا کنند.

به گفته این عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران در حال حاضر هیچ قرار‌داد جدیدی برای سوآپ نداشته و همچنین به دلیل کیفیت پایین بنزین تولیدی در منطقه امکان سوآپ بنزین نیز برای ایران وجود ندارد.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید