Performancing Metrics

خواهان بهترین رابطه ممکن با ایران هستیم | اتاق خبر
کد خبر: 346844
تاریخ انتشار: 9 خرداد 1395 - 21:17
الجبیر:
وزیر امورخارجه عربستان در گفتگویی اعلام کرد که ریاض خواهان بهترین رابطه ممکن با تهران است.

اتاق خبر - «عادل الجبیر» وزیر خارجه رژیم سعودی در گفتگو با روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه درباره اوضاع سوریه اظهار داشت: تا زمانی که توازن قدرت حاکم باشد ما شاهد چنین رویدادهایی مانند انچه در سوریه حاکم است، خواهیم بود. 

وی در اعلام موضع مداخله جویانه خود ادعا کرد که «بشار اسد» تنها به فکر خود بوده و هیچ دغدغه ای برای مردم کشورش ندارد. وی عامل کشته شدن شمار زیادی از مردم کشورش شده است. 

الجبیر همچنین در اظهاراتی مدعی شد که باید بیش از پیش از مخالفان اسد حمایت کرد تا آنها به خواسته و هدفشان که همان سرنگونی اسد است دست پیدا کنند. این امر نیاز به تجهیز کردن آنها به اسلحه و مهمات دارد. این تاریخ نیست، ما نمونه هایی از این دست داشته و داریم.

وزیر امورخارجه عربستان درباره موضع روس ها بر این اساس که آنها خواهان گذر سیاسی در سوریه هستند، مدعی شد: روس ها بر این عقیده هستند که سوریه نیاز به گذر سیاسی در این دوره دارد. زیرا آنها می دانند که سوریه می تواند برای آنها به باتلاقی تبدیل شود. این جنگ هیچ برنده ای نخواهد داشت.

الجبیر در خصوص نقش ایران در این میان اظهار داشت: ایرانی ها می خواهند تا حد امکان از اسد دفاع کرده و وی را نجات دهند. آنها سعی دارند که ایران را در منظقه  و دریای مدیترانه قدرتمندتر جلوه دهند که سوریه نیز در این محدوده حضور دارد.

وی مدعی شد: اما در نهایت آنها بازنده اند. اسد در راس قدرت باقی نخواهد ماند. اما در عین حال این سوال مطرح می شود که سه ماه یا سه سال؟

وزیر امورخارجه عربستان در اظهار نظری گستاخانه گفت که ایرانی ها می گویند که دارای پیشینه تاریخی هستند، اما من می بینم که چطور در امور  لبنان، سوریه، عراق، خلیج فارس و یمن مداخله می کنند. آنها باید بر روی مسائل داخلی خود تمرکز کرده و منشی صلح جویانه را با همسایگان خود پیش بگیرند.

وی درخصوص حملات عربستان به یمن مدعی شد که عربستان خواهان این جنگ نبوده، اما به نوعی با آن درگیر شده و عامل این درگیری ایران و حزب الله بوده اند که در تحرکاتی در یمن داشته اند. 

جبیر با بیان این ادعا که ایران نه تنها در منطقه که در دنیای اسلام منزوی شده است، افزود: ایران از حزب الله لبنان حمایت کرده و مانع از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور می شود. ایران با اعزام نیروی نظامی به سوریه، از راه تجهیز نیروهای عراق، افغانستان و پاکستان به این کشور، همچنین قاچاق اسلحه از بحرین و جاسوسی از عربستان دست در تشنج منطقه دارد. ایران باید تصمیم بگیرد که می خواهد یک کشور انقلابی باشد یا یک دولت ملی.

وزیر امورخارجه عربستان در خصوص میانجیگری «فرانک - والتر اشتاین مایر» وزیر امورخارجه آلمان میان تهران - ریاض اظهار داشت: اگر ایران رفتار خود را تغییر دهد می توان منتظر برخی تغییرات بود. ما خواهان بهترین ارتباط ممکن با ایران هستیم. این مناسبات می تواند برای ما سودآور باشد. ما می توانیم روابط تجاری و اقتصادی مناسبی در سایه سرمایه گذاری با یکدیگر داشته باشیم. 

الجبیر درباره اظهارت گذشته مبنی بر همکاری عربستان و امارات با رهبری آمریکا درخصوص مقابله با داعش گفت: بیش از ۵۰ کشور دنیا در ائتلاف مقابله با داعش حضور دارند. آنها بارها داعش را بمباران کرده اند. اما نه تنها آنها کوچک تر نشده اند بلکه بزرگتر نیز شده اند. در حال حاضر گذر سیاسی و اینکه سوری ها داعش را پس بزنند مهمتر از هر چیز است.

وی در خصوص موضوع پناهجویان سوری با توجه به اوضاع این کشور ادعا کرد: از زمان آغاز جنگ در سوریه حدود ۲ میلیون سوری به عربستان پناه آوردند که از این میان هنوز ۷۰۰ هزار نفر سوری در این کشور به سر می برند. شیخ سلمان نیز در این باره تاکید کرده که هر سوری که به عربستان وارد می شود از امکانات شغلی و سلامت برخوردار شود. همچنین ما کمک های مالی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار  را برای پناهجویانی که در ترکیه، لبنان و اردن هزینه کرده ایم.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید