Performancing Metrics

آيا آدامس‌هاي بدون شکر براي دندان‌ها مفيد هستند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 346991
تاریخ انتشار: 10 خرداد 1395 - 10:13
بسياري از افراد از آدامس‌هاي بدون شکر استفاده مي‌کنند؛ زيرا معتقدند اين آدامس‌ها براي دندان‌ها مفيد هستند. با اين حال فکر مي‌کنيد اين ادعا تا چه اندازه صحت دارد.

به گزارش اتاق خبر،طبق تحقيقات جديد، احتمالاً آدامس‌هاي بدون شکر آن‌قدرها که فکر مي‌کرديد، براي دندان‌هايتان خوب نيست.

بسياري از افراد تصور مي‌کنند آدامس‌هاي بدون شکري که با استفاده از زايليتول (xylitol) طعم‌دار مي‌شوند، به دندان‌ها آسيب نمي‌رسانند. با اين حال، تحقيقات جديد اين باور را زير سؤال مي‌برد.

بسياري از افراد تصور مي‌کنند آدامس‌هاي بدون شکري که با استفاده از زايليتول (xylitol) طعم‌دار مي‌شوند، به دندان‌ها آسيب نمي‌رسانند. با اين حال، تحقيقات جديد اين باور را زير سؤال مي‌برد.
زايليتول در محصولات زيادي در سراسر جهان مورداستفاده قرار مي‌گيرد. شما اين ماده را مي‌توانيد در شيريني‌هاي کم‌شيرين به عنوان جانشين شکر و کاهنده کالري پيدا کنيد. همچنين اين ماده در خميردندان‌ها، قرص‌هاي مکيدني سرماخوردگي و ژله‌ها وجود دارد. يک سري تحقيقات نشان دادند که اين ماده شيرين‌کننده نسبت به شکر عادي تأثير منفي کمتري روي دندان‌ها دارد و برخي معتقدند اين ماده از طريق کاهش سرعت رشد باکتري‌هاي روي دندان، سلامت و بهداشت دهان و دندان را بهبود مي‌بخشد.

تحقيق جديدي که در نشريه Cochrane Library منتشر شده است، اطلاعاتي از 10 تحقيق مختلف را در بر مي‌گيرد که مجموعاً 5903 نفر در آن‌ها شرکت کرده بودند. همچنين روش‌هاي اين تحقيقات به قدري متفاوت بود که محققان به سختي توانستند نتايج آن‌ها را با يکديگر ترکيب کنند. محققان يافته‌هاي هر تحقيق را به صورت جداگانه مورد ارزيابي قرار دادند.
در ميان اين نتايج، از 4216 کودک خردسال 2 تحقيق که در Costa Rica انجام گرفته بودند، محققان مدارکي يافتند که زايليتول به پيشگيري از فساد دندان کمک مي‌کند. دندان کودکاني که از خميردندان‌هاي حاوي زايليتول و فلورايد استفاده کرده بودند، 13 درصد کمتر دچار پوسيدگي شده بود.
با اين حال، در تحقيقات ديگري که مزاياي زايليتول موجود در شکلات‌ها و قرص‌هاي شيرين را بررسي کرده بودند، محققان هيچ ‌مدرکي مبني بر بهبود سلامت دندان توسط اين ماده شيرين‌کننده طبيعي پيدا نکردند.

يکي از محققان در اين رابطه گفت: «مدرکي که ما پيدا کرديم، به ما اجازه نمي‌دهد تا نتيجه‌گيري قاطعي در مورد تأثير مثبت زايليتول انجام دهيم. ما نتوانستيم هيچ مزيتي از اين ماده شيرين‌کننده را در روند پيشگيري از فساد دندان به اثبات برسانيم».
وي افزود: «ما واقعاً متعجب شديم که استفاده از زايليتول در محصولات ديگري غير از خميردندان مانند آدامس‌هاي حاوي زايليتول، تأثير مشابهي ندارد».
همچنين محققان اظهار داشتند چند تحقيق ديگر نيز نتوانستند نشانه‌هاي رايج بيماري‌هاي روده‌اي مانند نفخ، اسهال و غيره را با زايليتول ارتباط دهند.

در نتيجه بايستي به اين سؤال پاسخ دهيم؛ آيا زايليتول براي دندان‌هايتان خوب است؟ شايد اگر از خميردندان‌هاي کودکان استفاده کنيد، پاسخ مثبت باشد؛ اما در محصولات ديگر مانند آدامس‌هاي بدون شکر تأثير مثبتي ندارد.

منبع :آریا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید