Performancing Metrics

۴۳ درصد شیر تولیدی در اردبیل صنعتی است | اتاق خبر
کد خبر: 347247
تاریخ انتشار: 10 خرداد 1395 - 16:34
معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان اردبیل گفت: ۴۳ رصد تولید شیر در این استان به صورت صنعتی انجام می‌شود.

اتاق خبر: بهلول تکلوی بعد از ظهر دوشنبه در جلسه بررسی تولیدات فرآورده های دامی در استان اردبیل همزمان با روز جهانی شیر افزود: این میزان از فعالیت ۹۳ واحد گاوداری شیری صنعتی به ظرفیت ۱۴ هزار و ۳۹۴ راس تولید می شود.

وی با بیان اینکه مابقی تولیدات شیر این استان همچنان به صورت سنتی بوده و برنامه ریزی صنعتی کردن این تولیدات نیز پیگیری می شود، متذکر شد: در حال حاضر سالانه بالغ بر ۲۴۰ هزار و ۳۰۰ تن شیر در استان اردبیل تولید می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان با اشاره به وجود ۳۶۰ هزار راس دام سنگین شامل گاو و گاو میش و تعداد دو میلیون راس دام سبک شامل گوسفند و بز تصریح کرد: ۱۶۰ مرکز جمع آوری شیر نیز با ظرفیت جمع آوری روزانه ۴۸۰ تن در سطح استان فعال است.

وی با اشاره به صادرات سالانه بالغ بر ۱۰۰ هزار تن انواع فرآورده های لنبی از این استان به سایر استانها بیان داشت: امسال افزایش تولید شیر با کیفیت و سالم از اولویت برنامه های امور دام بوده که در این راستا فعال کردن واحدهای غیرفعال و تبدیل دامداری‌های سنتی به صنعتی و نیمه صنعتی در برنامه کاری قرار دارد.

تکلوی همچنین از پایین بودن سرانه مصرف شیر در استان خبر داد و عنوان کرد: مصرف سرانه شیر در کشور و استان نسبت به میانگین جهانی پائین و حدود ۱۰۵ کیلوگرم بوده، این در حالی است که در کشورهای اروپایی مصرف سرانه ۳۵۰ الی ۵۰۰ کیلوگرم است.

وی حداقل نیاز هر فرد به شیر و فرآورده های آن را سالانه ۱۶۰ کیلوگرم و در حد مطلوب ۳۰۰ کیلوگرم برشمرد و فرهنگ سازی به منظور افزایش مصرف سرانه و تضمین سلامت افراد جامعه را ضروری دانست.

منبع:مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید