Performancing Metrics

حفظ چارچوب کلی، مدل جدید قراردادهای نفتی | اتاق خبر
کد خبر: 347587
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395 - 01:06
چارچوب کلی مدل تدوین شده قراردادهای نفتی باقی می ماند اما امکان دارد بخش ها و موادی از آن توسط شرکت ملی نفت اصلاح شود که به معنای رد و انکار این قراردادها نیست.

اتاق خبر:رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی، تاخیر در اجرایی کردن مدل جدید قراردادهای نفتی را به زیان کشور دانست و گفت: چارچوب کلی مدل تدوین شده قراردادهای نفتی باقی می ماند اما امکان دارد بخش ها و موادی از آن توسط شرکت ملی نفت اصلاح شود که به معنای رد و انکار این قراردادها نیست.

سید مهدی حسینی، به اظهارات معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت درباره اصلاح مدل جدید قراردادهای نفتی توسط شرکت ملی نفت اشاره کرد و افزود: این سخنان به معنای رد آنچه که در کمیته بازنگری قراردادهای نفتی انجام شده، نیست.

وی با بیان اینکه شرکت ملی نفت می تواند ملاحظات خود را در مدل جدید قراردادهای نفتی اعمال کند، یادآور شد: در کمیته بازنگری قراردادهای نفتی، بهترین کارشناسان صنعت نفت حضور دارند که اقدام به تدوین مدل پیشنهادی خود کردند.
رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی افزود: کمیته بازنگری مدل جدید قراردادهای نفتی، کار خود را انجام داده است اما در جلساتی که برای بررسی مدل جدید قراردادهای نفتی توسط شرکت ملی نفت تشکیل می شود، رئیس و کارشناسان این کمیته نیز حضور خواهند داشت.
وی درباره اصلاح مدل جدید قراردادهای نفتی توسط شرکت ملی نفت، گفت: ساختار مدل قراردادهای نفتی تغییر نیافته و در قالب موسوم به آی.پی.سی (مدل جدید قراردادهای نفتی) انجام می شود.
رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی اضافه کرد: هیات دولت و همه نهادهای ذیربط مدل پیشنهادی قراردادهای جدید نفتی را بررسی کرده و نظر خود را اعلام کرده اند.
وی با بیان اینکه اصلاح مدل پیشنهادی قراردادهای نفتی، طبیعی است، ادامه داد: کمیته بازنگری قراردادهای نفتی اعتقاد ندارد که متن تهیه شده توسط این کمیته، نباید تغییر کند و بر این اساس، کارشناسان شرکت ملی نفت نیز نظراتی دارند ودر حال بررسی آن هستند.
حسینی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تاخیر پیش آمده، آیا طبق جدول زمان بندی، مناقصه های بین المللی پروژه های صنعت نفت در تیرماه برگزار می شود، گفت: به نظر من، امکان تحقق آن وجود دارد.
رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با انتقاد از تاخیر رخ داده در اجرایی شدن مدل جدید قراردادهای نفتی گفت: حدود 9 ماه از ابلاغ هیات دولت درباره قراردادهای جدید نفتی می گذرد اما اجرایی نشده است.
وی افزود: اگر این شرایط در سایر کشورها بود، به خوبی از این فرصت استفاده و حتی می توانستند چند قرارداد نیز امضا کنند.
حسینی با بیان اینکه فرصت 9 ماهه ای را از دست داده ایم، اضافه کرد: پس از حل پرونده هسته ای و رفع تحریم ها، فرصتی طلایی در بازار نفت فراهم شد که باید آن را مدیریت کرده و از آن استفاده می کردیم.
رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ادامه داد: متاسفانه امروز آن وضعیت تا حد زیادی فروکش کرده است.
وی از کاهش قیمت نفت و وجود رقیبانی مانند عراق، قطر و قزاقستان که به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی هستند، به عنوان موانع پیش روی ایران نام برد و گفت: دقت نظر در تدوین و امضای قراردادهای جدید نفتی، امری مطلوب است که باید رعایت شود اما باید توجه داشت که تاکنون اصلاحات و پیشنهادهای مطرح شده، چندان تعیین کننده نبوده اند که بخواهیم کار را به بهانه آنها متوقف کنیم.
رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی هشدار داد که ادامه این روند و تاخیر در اجرایی کردن این قراردادها به زیان کشور است.
به گزارش ایرنا، در سال هایی که ایران تحریم بود، همسایگان کشورمان با استفاده از منابع مالی شرکت های بین المللی، میدان های نفت و گاز مشترک با ایران و همچنین میدان های مستقل خود را به بهره برداری رسانده و سود سرشاری را کسب کردند. اما ایران به دلیل کمبود منابع مالی و سوءمدیریت نتوانست این میدان ها را توسعه دهد و در نتیجه همسایگان بیشترین بهره را از غفلت مسئولان وقت ایرانی بردند.
بر این اساس، دولت یازدهم با توجه به عقب ماندگی در میدان های مشترک درصدد برآمده است که با معرفی نسل جدید قراردادهای نفتی (موسوم به آی.پی.سی)، شرکت های نفتی بین المللی که از منابع مالی کافی و فناوری های جدید برخوردارند را تشویق به سرمایه گذاری در ایران کند.
اما، همزمان با مطرح شدن تصمیم وزارت نفت برای تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی (موسوم به آی.پی.سی) انتقادهایی نسبت به بخشی از مواد پیشنهادی این مدل، مطرح شد که در حال بررسی و اصلاح است.
توسعه صنعت نفت در سال های آتی به حدود 200 میلیارد دلار منابع جدید سرمایه گذاری نیاز دارد که به دلیل محدودیت منابع داخلی، بخش عمده آن باید توسط سرمایه گذاران خارجی تامین شود.

منبع:ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید