Performancing Metrics

بزرگ ترین پل معلق خاورمیانه | اتاق خبر
کد خبر: 348502
تاریخ انتشار: 16 خرداد 1395 - 08:29
پل معلق مشگین شهر یکی از جاذبه‌های جالب و دیدنی اردبیل است. پلی که هنوز همتایی برای آن در ایران ساخته نشده است. طول این پل و ارتفاع بلند آن از کف دره، آن را به مکانی مهیج برای قدم زدن تبدیل کرده است.

اتاق خبر: مِشگین‌ شهر یکی از شهرهای استان اردبیل در ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان مشگین شهر قرار دارد. مشگین‌ شهر یکی از شهرستان‌های استان اردبیل است که در دامنه کوه سرفراز سبلان قرار گرفته و از طبیعتی  زیبا و آب و هوایی خنک و دلنشینبرخوردار استوجود گردشگاه‌های طبیعی و تاریخی و آبگرم‌های معدنی در مشگین‌ شهر همه ساله گردشگران بسیاری را به سوی این منطقه جذب می‌کند .

 پارک جنگلی مشگین شهر

پارک جنگلی مشگین‌ شهر با طبیعتی چشم‌نواز در کناره غربی رود خیاوچای، دخمه‌ها یا ستون‌های بنه لر در ۲۶ کیلومتری جنوب‌شرقی مشگین‌ شهر، معماری صخره‌ای لاهرود معروف به غار لاهرود در ۲۵ کیلومتری مشگین شهر از دیگر مناظر دیدنی این دیار است که سفر و بازدید از آنها خالی از لطف نیست. در دامنه شمالی سبلان هوشنگ میدانی یکی از زیستگاه‌های وحش منطقه قرار دارد و مناظر طبیعی تندیرلی و آیقارکه در تابستان سبز سبز و در زمستان پوشیده از برف هستند در ۱۴ کیلومتری جنوب مشگین شهر واقع شده است. پارک داغلار باغی لاهرود نیز که در شهر لاهرود قرار دارد و مکانی بسیار زیبا برای تفریح و تفرج به شمار می‌رود. مناطق گردشگری شامات دوست بگلو و کوجنق در شمال مشگین‌ شهر به علت غنای تاریخی و برخورداری از مناظر ناب طبیعی از مناطق مهم گردشگری این شهرستان محسوب می‌شوند. از دیگر دهکده‌های مهم و تاریخی مشگین می‌توان به موئیل در بخش مرکزی و اُنار در بخش شرقی اشاره کرد.

 

242

پارک جنگلی مشگین شهر

جاده ماشین‌رو این پارک از ورودی جاده اردبیل به مشگین شهر آغاز شده و انتهای آن به میدان سبلان در شهر منتهی می‌شود. ضمن اینکه جاده فرعی از پیچ انتهایی به گردولی ختم می‌شود که دارای طبیعتی بکر و خدادادی است. پل معلق مشگین شهر روی دره خیاوچایی و پارک جنگلی مشگین‌شهر ساخته شده است.

152

 

پل معلق چیست ؟

پل معلق، پلی است که عرشه آن از کابلهای معلق آویزان شده باشد. تاریخ این نوع پل‌ها به اوایل قرن ۱۹ باز می‌گردد. این نوع پل‌ها دارای کابل‌های معلق بین برج‌ها، همراه با کابل‌های معلق عمودی هستند که وزن عرشه را تحمل می‌کنند. پل معلق را می‌توان مانند گویی در نظر گرفت که از یک نخ آویزان شده باشد، نخ مانع از افتادن گوی می‌شود، اما گوی حتی با یک فوت شروع به حرکت و نوسان می‌کند. در پل‌های معلق نیز کابل‌ها وزن پل را تحمل می‌کنند .

اما پل نسبت به ملایم‌ترین نسیم‌ها و حتی حرکات ناگهانی وسایط نقلیه مانند مارپیچ رفتن و ترمزهای ناگهانی حساسیت نشان می‌دهد و شروع به حرکت می‌کند. از مزیت‌های این نوع پل نسبت به دیگر پل‌ها می‌توان به دهانه‌های بسیار عریض آن اشاره کرد، به همین دلیل از پل‌های معلق معمولا در آبراه‌های شلوغ و پررفت و آمد استفاده می‌کنند.

پل معلق

74

پل معلق گلدن گیت در سان فرانسیسکو

141

25454

پل معلق در مشگین شهر اردبیل، در منطقه خیاو تا گیردولی روی رودخانه خیاوچای ساخته شده است. طول این پل ۳۴۵ متر، عرض آن سه متر و ارتفاع از کف دره هشتاد متر است. منطقه گردشگری خیاو تا گیردولی شامل زمینی به مساحت حدودا ۱۳۰۰ هکتار است که بزرگ‌ترین پروژه گردشگری استان اردبیل به حساب می‌آید.

242

22

این مجموعه شامل تالارهای پذیرایی، سوئیت‌های اقامتی، سایت بالن‌سواری و ورزش‌های هوایی، رستوران گردان، شهربازی و دیگر امکانات مختلف تفریحی و خدماتی است. پل مرتفع و معلق مشگین شهر مخصوص عابرین پیاده است. عابرینی که حین عبور از این پل معلق در هوا از فراز طبیعت بکر و دره‌ای عمیق و سرسبز می‌گذرند. اینجا فرصتی است تا از ارتفاع ۸۰ متری نظاره‌گر زیبایی‌های دامنه‌های سبلان شوید.

2

منبع: کجارو

94104

نظرات
ADS
ADS
پربازدید