Performancing Metrics

ماموریتی ظریف برای وزیرخارجه | اتاق خبر
کد خبر: 349124
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1395 - 12:21
روزنامه آوای خراسان جنوبی چاپ بیرجند روز سه شنبه 18 خرداد ماه 95 یادداشتی با عنوان « ماموریتی ظریف برای وزیرخارجه » به قلم سردبیر این نشریه را در شماره 3523 خود منتشر کرد.

اتاق خبر - ادامه مطلب به این شرح است: «بیرجند» ، «بجنورد» ، «بروجرد» ، « خراسان» و اصلا مشهد ، این اسامی تا همین چند سال پیش برای خیلی از مردم کشورمان و دنیا کلمات مترادفی بود که بسیاری از تفاوتشان بی خبر بودند.
شاید اگر می گفتند اهل کجایی و پاسخ می شنیدند بیرجند ، بسیاری آن را با شهرهای فوق اشتباه می گرفتند اما امروز دیگر اوضاع کمی متفاوت است .
خراسان جنوبی هر چند روز شاهد حضور یکی از سفرای کشورهای خارجی است.
استانمان مقام آور در افزایش سفرها شده و افراد بیشتری در زیر سایه کاج های شهرهای استانمان اقامت چند ساعته ای را در خراسان جنوبی تجربه کرده اند.
شاید در نگاه اول خیلی ها بگویند این رفت و آمدها را برای ما چه سود ؟ و اصلا طرح نام شهر و دیارمان در مقیاس بین المللی به چه دلیل ؟
هر چند بهره برداری از این فرصت ها ، برنامه ریزی دقیقی می خواهد و اینکه چقدر بتوانیم دنیا را برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی مجاب کنیم و شهر و دیارمان را برای توسعه به دیگران بشناسانیم خود حدیث مفصلی است اما حداقل عایده ما از این سفرها تکرار نام افتخار آمیز شهرمان بر سر زبان هاست.
استانی که قرار است بر اساس سند آمایش استانی اش 20 سال دیگر نگین شرق کشور باشد و اگر همه همت کنند افق دور از دسترسی برای استانی با این غنای فرهنگی نخواهد بود.
پس از راه اندازی دفتر نمایندگی وزارت خارجه در استان ، شاهد تحولات خوبی در حوزه دیپلماسی خراسان جنوبی بودیم و این اقدامات طعم شیرین دیپلماسی را به نوعی به کام مردم استان چشاند و نام خراسان جنوبی را در برخی کشورهای شرقی و غربی برای برقراری ارتباطات فرهنگی - اقتصادی به میان آورد.
فرصتی که در آینده ثمرات آن کم کم به ظهور خواهد رسید اما عده ای از کارشناسان و تحلیلگران مسائل استان که هم مرزی با افغانستان را جزء فرصت های بالقوه توسعه خراسان جنوبی می دانند بر این باورند که تا کنون به دلیل عدم همکاری کشور همسایه این ظرفیت غیر قابل بهره برداری و تنها عایده ما از این هم مرزی ، نا امنی ها و مشکلات بوده است.
این نشان می دهد یکی از وظایف خطیر دستگاه دیپلماسی علاوه بر معرفی منطقه به جهان حل این مشکلات در فضای ارتباطات بین المللی می باشد و لذا در اینجا حساسیت دیپلماسی در توسعه استان نمود بیشتری پیدا می کند.
بر اساس آنچه گفته شد و با شناختی که در بررسی عملکرد اخیر از مجموعه نمایندگی وزارت خارجه در استان دیدیم می توان انتظار داشت که مسائل به درستی برای رایزنی های دیپلماتیک به پایتخت منتقل شده است و در این مجال انتظار خراسان جنوبی که به اذعان رئیس جمهور محترم بار امنیت کشور را به دوش می کشد توجه بیش از پیش به موضوع تعاملات مرزی با افغانستان است.
بدون شک وجود مرز در حالی که 3 بازارچه خراسان جنوبی غیر فعالند و امکان برقراری ارتباط از طرف همسایه فراهم نمی گردد دیگر فرصت محسوب نمی شود و کلید قفل این تعاملات در دستان وزیر محترم خارجه خواهد بود.
مردم خراسان جنوبی بر این باورند که وقتی ایران اسلامی برای حق خود در مقابل 5 ابرقدرت جهانی به میز مذاکره رفته و موفقیت هایی را کسب می کند، همراه کردن کشوری چون افغانستان نباید تلاش سختی برای سربازان عرصه دیپلماسی کشور باشد.
شاید این مسوولیت ظریف که اینک بر دوش دستگاه دیپلماسی است هم راستا با منویات رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی بتواند راه گشای بسیاری از مشکلات خراسان جنوبی باشد.

ایرنا

94110

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید