Performancing Metrics

ایران از نگاه فرانسوی ها | اتاق خبر
کد خبر: 349179
تاریخ انتشار: 18 خرداد 1395 - 16:45
هفته‌نامه «اکسپرس» فرانسه، در شماره‌ی اخیر خود گزارشی تحت عنوان «یک بهار در ایران» به قلم خبرنگار اعزامی این هفته‌نامه به شهرهایی از ایران منتشر کرده است.

اتاق خبر: هفته‌نامه «اکسپرس» فرانسه، در شماره‌ی اخیر خود گزارشی تحت عنوان «یک بهار در ایران» به قلم خبرنگار اعزامی این هفته‌نامه به شهرهای تهران ، اصفهان شیراز و یزد منتشر کرده است.

بخش‌هایی از گزارش خبرنگار هفته‌نامه فرانسوی «اکسپرس» در مورد سفر به اصفهان را در زیر بخوانید:

از اصفهان تا پارسه، سفر در ایران، در کشوری که همچنان در سنت خویش غوطه‌ور است، جایی که جوانانش سعی در ابداع و ساختن آینده‌ای بهتر در سایه و گوشه‌های تاریک کاخ سنگی لاجوردی دارند.

اولین توریست‌هایی که بهار گل‌پوش ایران را تجربه کرده‌اند، یک شوک و سورپرایز داشتند. آن هم این مطلب که در فرودگاه اصفهان، مامور گمرک یک زن است. این مسئله، اولین سند برای اثبات آنکه در ایران زنان کار می‌کنند و نقاب چرمی بر صورت ندارند. تنها یک روسری برای نجابت داشتن کافی است. افرادی که در منطقه‌ی جلفای اصفهان که منطقه ارمنی‌نشین است در تردد هستند، شیک و با مد و اغلب دانشجویانی هستند که در قهوه‌خانه‌های لوکس زیر لوسترهای کریستالی می‌خندند و شادی می‌کنند.

مردم اصفهان

در انتظار به حصول نشستن یک رویا، این افراد، معمولا نگاه و مطالعات روانشناسی دارند. گفته می‌شد در این جا افسردگی یک بیماری عادی و همه‌گیر است. اما به نظر می‌رسد که دیگر جوانانی که در حال خندیدن و متمرکز در خوردن بستنی‌های قرمز خود هستند، این نظر را کاملا رد می‌کنند. بنابراین، سنت‌های قشنگی که در این شهر پرغرور و پرافتخار گرد آمده‌اند، از بین نمی‌رود. دیدگاه منفی و مخرب (مثل نظریه‌ی همه افسرده هستند) در مقابل این میراث شاه عباس که لویی چهاردهم پارس است و تا هند از این مکان تاریخی نسخه‌برداری و کپی شده، اصلا به حساب نمی‌آید.

آن را نصف جهان می‌نامند، البته که نصف زیبای جهان است و نه نصف دیگرش! هیچ چیز قادر به وصف عظمت میدان نقش جهان نیست. میدان پیاده‌رویی بزرگ، که از میدان «کونکورد» پاریس بزرگ‌تر است.

باغ‌هایی سرزنده و پرطراوت با جریان‌های آب. کاخ‌ها و مساجدی تشریفاتی، مزین شده به جواهرات و رنگ، که لامپ‌ها یا حباب‌های آن، گویی گل‌ها و شکوفه‌های بهشت را در آسمان به رقص درمی‌آورد. گردن‌ها در مسجد شیخ لطف‌الله خشک می‌شود و از محو شدن در شکوه سقف و دیوارها و توجه به جزئیاتش، گلو خسته می‌شود، مانند یک فرش پارسی، همه‌اش روشنایی و لعاب و درخشش. در مسجد امام (شاه عباس)، رنگ‌ها و لعاب‌ها متفاوت و پارسی و باشکوه است. آرک‌ها و قوس‌ها بزرگش کرده است.

منبع: کجارو

94104 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید