Performancing Metrics

واکنش عفو بین الملل به خوش خدمتی بان کی مون به عربستان | اتاق خبر
کد خبر: 349404
تاریخ انتشار: 19 خرداد 1395 - 11:28
سازمان عفو بین الملل روز سه شنبه اعلام کرد که اعتبار سازمان ملل در پی تسلیم شرمسارانه در برابر فشارها برای حذف نام ائتلاف سعودی از فهرست نقض کنندگان حقوق کودکان در یمن، در معرض خطر قرار دارد.

اتاق خبر - به گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین الملل، سخنگوی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل شب گذشته از حذف موقت نام این ائتلاف از فهرست ناقضان حقوق کودکان در یمن خبر داد.
این تصمیم در نتیجه فشار عربستان بلافاصله از سوی بان کی مون دبیر کل این نهاد بین المللی نقض شد. پیشتر برآورد سازمان ملل از اینکه عملیات ائتلاف عربی به کشته شدن کودکان در یمن منتهی شده است، ریاض را خشمگین کرده بود.
در همین حال، ریچارد بنت نماینده عفو بین الملل گفت: سابقه نداشته که سازمان ملل برای تغییر گزارشی که خود در مورد کودکان در درگیری های مسلحانه منتشر کرده است، تسلیم فشارها شود.
وی افزود: این خوش خدمتی همه تلاش های سازمان ملل برای دفاع از حقوق کودکان درگیر در جنگ را تضعیف می کند. بنت گفت: بان کی مون نباید در مقابل فشارها سر فرود آورد و به نقش مهم نماینده ویژه خود صدمه بزند. وی با این کار به اعتبار و وجهه سازمان ملل نیز آسیب می رساند.
وی یادآور شد که دبیر کل سازمان ملل با برداشتن این گام، زمینه خطرناکی را فراهم کرده است که جان کودکان در کشورهای درگیر جنگ را به خطر بزرگتری می اندازد.
عفو بین الملل بارها تخلفات حقوق بشری به ویژه علیه کودکان از سوی ائتلاف عربی در جریان درگیری های یمن را ثبت کرده اند.
حملات هوایی به مدارس و استفاده از مهمات خوشه ای از جمله این موارد تخلفاتی بوده است.
بان کی مون شب گذشته نام ائتلاف عربی را به صورت موقت از فهرست نقض کنندگان حقوق کودکان در یمن حذف کرد.
سازمان ملل متحد چندی پیش با انتشار گزارشی، ائتلاف متجاوز به یمن به سرکردگی عربستان را مسئول حمله به اماکن عمومی و شهروندان و کشتار بیش از 60 درصد از کودکان یمنی اعلام کرده بود.
عربستان سعودی از فروردین سال 94 با تشکیل ائتلافی متشکل از برخی کشورهای عربی و با حمایت آمریکا به بهانه بازگرداندن منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن به حکومت، به کشور و مردم یمن حمله کرد که بر اثر آن هزاران شهروند یمنی شامل تعداد زیادی زن و کودک کشته و زخمی و دهها هزار نفر آواره شدند.

ایرنا

94110

نظرات
ADS
ADS
پربازدید