Performancing Metrics

مشارکت فائو درکشت برنج بدون سم در مازندران | اتاق خبر
کد خبر: 349588
تاریخ انتشار: 20 خرداد 1395 - 02:46
مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار گفت که با مشارکت سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) امسال 40 هکتار از اراضی شالیزاری روستای ' ازباران ' این شهرستان با هدف تولید برنج سالم و بسته بندی استاندارد ، نشا کاری شد.

اتاق خبر: محمد رضا ریاحی ، امسال در مجموع یکهزار هکتار از اراضی شالیزاری فریدونکناربه صورت کشت بدون سم نشا کاری شده که 40 هکتار آن با مشارکت فائو است.
وی ادامه داد : سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد حدود 9 هزار دلار معادل 26 میلیون و 600 هزار تومان اعتبار به صورت بلاعوض برای اجرای این پروژه تخصیص داده است.
ریاحی گفت : فائو با همکاری دفتر امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی ، 15 نفر از زنان این روستا را برای تهیه کیسه های استاندارد و بسته بندی برنج نیز به کار گرفت.
مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار توضیح داد : در فرایند کاشت تا برداشت تولید سالم برنج در این 40 هکتار از هیچ گونه سم و کود شیمیایی استفاده نمی شود. ریاحی به استفاده از زنبور تریکوگراما در مبارزه با آفت شالی از جمله کرم ساقه خوار اشاره کرد و گفت : از آنجایی که اراضی شالیزاری روستای ازباران محل فرود و مهاجرت هزاران قطعه از پرندگان وحشی زمستان گذران است ، فضولات این پرندگان بهترین کود عالی برای این زمین ها هستند.
وی میانگین تولید شالی در هر هکتار از شالیزار بدون استفاده از سم و کود را پنج تن اعلام کرد و افزود : قیمت محصول برنج بدون سم نیز 30 تا 40 درصد بیشتر است.
ریاحی سطح زیر کشت برنج در فریدونکنار را شش هزارو 200هکتار اعلام کرد و بیان داشت: البته همه برنج های تولیدی استان مازندران سالمند اما کشت بدون سم ،سالم تر است.
مازندران حدود 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که اکنون نشا برنج در مرحله پنجه زنی قرار دارد.

منبع:ایرنا

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید