Performancing Metrics

سعودی ها درباره اقدامات خود پاسخگو باشند | اتاق خبر
کد خبر: 350521
تاریخ انتشار: 23 خرداد 1395 - 10:15
وزارت خارجه عراق:
وزارت خارجه عراق شنبه شب، خواستار توضیح دولت سعودی در خصوص اعتراف وزارت کشور عربستان درباره کمک های مالی شهروندانش به داعش در جنگ فلوجه شد و در عین حال فرماندهان عملیاتی اعم از شیعه و سنی در واکنش به اتهامات ریاض به الحشدالشعبی، حمایت خود را از این نیروها

به گزارش اتاق خبر به نقل از ایرنا، وزارت خارجه عراق شنبه شب، خواستار توضیح دولت سعودی در خصوص اعتراف وزارت کشور عربستان درباره کمک های مالی شهروندانش به داعش در جنگ فلوجه شد و در عین حال فرماندهان عملیاتی اعم از شیعه و سنی در واکنش به اتهامات ریاض به الحشدالشعبی، حمایت خود را از این نیروهای مردمی اعلام کردند.
 احمد جمال سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه صادره ، از دولت سعودی درخواست کرد که در خصوص اعتراف سخنگوی وزارت کشور عربستان به حمایت های مالی شهروندان این کشور از گروه تروریستی داعش بخاطر عملیات اخیر فلوجه ، توضیح دهد.
وی اضافه کرد که ما منتظر توضیح صریح دولت سعودی در این خصوص هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه عراق، این اظهارات را نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت و مخالف اصول حسن همجواری دانست و تاکید کرد که بارها اعلام کرده ایم که جنگ علیه تروریسم باید همه ابعاد آن اعم از منابع مالی ، حمایت های معنوی و فکری تروریسم و افراط گرایی را شامل شود.
احمد جمال همچنین هرگونه تعرض و حمله به تشکیلات الحشدالشعبی را رد کرد و گفت که این تشکیلات قانونی و رسمی است و زیر نظر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق کار می کند و هزینه های آن از محل بودجه عمومی کشور و مطابق با مصوبات پارلمان تامین می شود.
منصور الترکی سخنگوی وزارت کشور عربستان روز جمعه در جریان یک کنفرانس خبری با روزنامه نگاران آمریکایی در واشنگتن که از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد، اعتراف کرد که مردم کشورش از داعش در عملیات اخیر حمایت مالی و معنوی کرده اند.
وی ادعا کرده بود که دولت سعودی نمی تواند جلوی این حمایت ها را بگیرد که در پوشش جمع آوری کمک به مردم انجام می شود.
وی اما در عین حال این را هم فاش ساخت که دولت سعودی برنامه ای تحت عنوان کمک به اطفال فلوجه دارد.
در همین حال ، گروهی از فرماندهان نظامی حاضر در عملیات فلوجه نیز روز شنبه در یک کنفرانس خبری به اعترافات و اتهامات اخیر وزارت کشور عربستان واکنش نشان داده و به صراحت از حضور الحشدالشعبی در عملیاتی فلوجه دفاع کردند.
در این کنفرانس که استاندار الانبار، فرماندهان عملیات غرب بغداد و پلیس الانبار و نیز جمعی از سران عشایر حضور داشتند، یوسف الکلابی سخنگوی امنیتی الحشدالشعبی تاکید کرد که الحشدالشعبی در برابر این اتهام ها و دروغ پراکنی ها دست روی دست نخواهد گذاشت و تاکید کرد که از کلیه کسانی که این تهمت ها و دروغ ها را ساخته و اشاعه داده اند، به دستگاه قضایی شکایت خواهیم کرد و فرقی ندارد چه سیاستمداران ، یا رسانه ها باشند.
سرتیپ سعد حربیه فرمانده عملیات غرب بغداد نیز در این کنفرانس خبری گفت نیروهای الحشدالشعبی اولین گروهی بودند که برای خانواده های فلوجه ای معابر امن ایجاد کردند.
مصطفی العرسان معاون استاندار الانبار نیز در این کنفرانس خبری گفت: الحشدالشعبی در عملیات فلوجه ، نقش بزرگی در حفاظت از جان خانواده ها و انتقال آنان به نقاط امن ایفا کرده است.
وی اضافه کرد امروز اینجا آمده ایم تا با صدای بلند فریاد بزنیم: 'الحشدالشعبی تشکر' و به خانواده های خود بگوییم که به رسانه های زرد عراق و منطقه گوش ندهید.
دولت سعودی از اولین روز آغاز عملیات فلوجه در 23 می گذشته (20 روز پیش) تحرکات گسترده ای را برای توقف این عملیات در دستور کار قرار داد و رسانه های محور سعودی - بعثی نیز در همین راستا به بیشترین اتهام ها را به نیروهای عراقی وارد کردند تا شاید از طریق مجامع بین المللی دولت عراق را وادار به توقف این عملیات کنند.
فلوجه ، کانون و مبداء 80 درصد حملات ترویستی به بغداد پایتخت عراق بوده است که در فاصله ای کمتر از 60 کیلومتر با این شهر فاصله دارد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید