Performancing Metrics

تلفات برق تهران به ۵ درصد می‌رسد | اتاق خبر
کد خبر: 351333
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1395 - 00:38
کاهش تلفات برق جزیی از برنامه‌های تدوین شده چندساله وزارت نیرو است. بر اساس آخرین برنامه تعریف شده قرار است که تا انتهای امسال تلفات برق شبکه توزیع استان تهران به ۶.۲ درصد و تا سال ۱۴۰۴ به پنج درصد برسد.

اتاق خبر: در حال حاضر تلفات کشور ۱۱ درصد ثبت شده که بر اساس وعده‌های وزیر نیرو قرار است تا انتهای امسال به زیر ۱۰ درصد برسد. این در حالی است بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته کاهش یک درصدی تلفات  برق کشور معادل ۲۵۰ میلیارد تومان در سال برای دولت درآمد به ارمغان می‌آورد و اگر بخواهیم همین عدد را با سوخت مصرفی در نظر بگیریم، حدودا در سال ۶۰۰ میلیارد تومان به ازای کاهش یک درصدی تلفات درآمد حاصل می‌شود که می‌توان همین محاسبه را به استان تهران نیز نسبت داد.

در این میان استان تهران به عنوان پایتخت کشور نقش بسزایی در شبکه برق سراسری ایفا می‌کند. بر همین اساس شرکت توزیع برق تهران برنامه‌هایی را برای کاهش تلفات استان تببن کرده است و موجب شد که در راستای کاهش تلفات ۲.۶ درصدی طی یکسال و نیم گذشته ۱۸۷ میلیارد تومان منفعت عائد کشور شود اما رسیدن به تلفات پنج درصدی در افق چشم‌انداز نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

همچنین در پایان سال ۱۳۹۲ تلفات برق شبکه توزیع تهران  ۹.۳ درصد بوده که با اجرای طرح جهادی کاهش تلفات و امضای میثاق‌نامه در ۲۴ مهر ماه سال ۱۳۹۳شرکت توزیع برق نیروی برق تهران متعهد شد که تلفات را در طی یکسال به ۷.۸ درصد کاهش دهد که با اقدامات انجام شده در پایان سال ۱۳۹۳ تلفات به ۷.۱ درصد و در پایان سال ۱۳۹۴ به ۶.۷ درصد رسیده است.

از سوی دیگر جهت دستیابی به هدف تعیین شده، ۱۲ آیتم در ساختار شبکه و ۱۱ آیتم در بحث لوازم اندازه‌گیری تعریف شد و هر آیتم هدف‌گذاری و برنامه اجرایی به تفکیک مناطق ۲۱‌گانه زرا مشخص کرده است.

علاوه‌بر تعریف ۲۲ آیتم، تعیین محدودیت‌های کاهش تلفات و دستورالعمل‌ها در بحث بهره‌برداری از شبکه، طراحی شبکه به ویژه استفاده از تجهیزات و کیفیت بالا و کم تلفات تعریف و در دستور کار قرار گرفت.

با توجه‌به‌اینکه کاهش تلفات دریچه‌ای برای ورود به اصلاح فعالیت‌های حاکم در جهت توزیع برق است می‌توان گفت که کاهش تلفات موجب تنظیم تعاملات فعال با نهادهای شهری و اصلاح مقررات و قوانین جاری می‌شود.

در همین راستا حقی‌فام معاون هماهنگی توزیع برق توانیر با اشاره به مراحلی که باید برای مدیریت تلفات برق انجام شود، اظهار کرد: اندازه‌گیری تلفات و در صورت امکان تفکیک هرچه بیشتر مولفه‌ها، هدف‌گذاری منطقه‌ای تلفات با توجه به کاهش تلفات و براساس مطالعات و همچنین مراقبت برای اصلاح فرآیندهای فنی مانند برنامه‌ریزی، طراحی، تامین تجهیزات و انتظام‌بخشی به فرآیندها و مقررات منجمله مراحل مدیریت تلفات برق است.

وی با اشاره به مقایسه‌ی روند کاهشی تلفات در ایران و کشورهای دیگر گفت: این مساله بیانگر این موضوع است که همواره شیب کاهش تلفات در ابتدای دور تند و بسیار بیشتر از دوره‌های بعدی است که این موضوع نشانگر توجه منطقی به کاهش تلفات غیرفنی در ابتدا است.

حقی‌فام با بیان این‌که کاهش تلفات تاثیر بسیاری در ارتقاء صنعت برق دارد، عنوان کرد: باید برنامه‌ریزی‌های اساسی برای این مساله صورت بگیرد و به این موضوع به‌طور جدی‌تری چه در وزارت نیرو و چه در مکان‌های علمی مورد توجه قرار بگیرد.

ایران از نظر سطح مطلوب تلفات شبکه توزیع در سال ۲۰۱۰ در بین ۱۰۱ کشور با حدود ۱۴ درصد تلفات، جایگاه هشتادوچهارم را داشته است.

همچنین باتوجه به ظرفیت اسمی نیروگاه های ایران در سال ۱۳۹۲ و مصرف سوخت تا تاریخ ۱۶ اسفند سال ۱۳۹۲ کاهش هر یک درصد تلفات باعث عدم نیاز به سرمایه گذاری بیش از ۲۱,۰۰۰ میلیارد ریال، بهبود بهره وری سالیانه بیش از ۹,۰۰۰ میلیارد ریالی در مصرف سوخت نیروگاه ها و درآمد سالیانه بیش از ۱,۰۰۰ میلیارد ریالی فروش برق بازیافت شده بدون سرمایه گذاری برای ایجاد نیروگاه جدید یا مصرف سوخت اضافی خواهد شد بر همین اساس در تبصره بند «ج» ماده (۱) قانون هدفمند کردن یارانه ها ، دولت مکلف به کاهش تلفات شبکه های انتقال و توزیع برق تا پایان برنامه پنجم توسعه شده است.

کاهش تلفات هیچ گونه وابستگی به خارج کشور نداشته و تحریم در عملیات مهندسی، تامین تجهیزات و کارهای اجرایی آن تاثیری ندارد لذا اقدام به کاهش تلفات، گامی در جهت اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ، اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف و قانون مربوط، اجرای سیاست های کلی نظام، اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، قانون برنامه پنجم توسعه و.... در بخش برق کشور است .

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید