Performancing Metrics

سالانه ۲۸۰ هزار تن ریل می‌خواهیم | اتاق خبر
کد خبر: 351629
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1395 - 19:15
معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با بیان این‌که راه‌آهن به‌عنوان اصلی‌ترین حافظ خطوط ریلی کشور سالانه احتیاج به اجرای طرح‌های گسترده در حوزه خطوط ریلی دارد، اظهار کرد: با تجمیع نیازهای فعلی راه‌آهن و همچنین شرکت ساخت که پیگیری تکمیل خطوط ریلی جدید را برعهده د

اتاق خبر: سعید محمدزاده در نشست خبری با بیان این مطلب تصریح کرد: اصلی‌ترین وظیفه راه‌آهن افزایش کیفیت و ظرفیت خطوط ریلی ارتقای آنها و حفظ و نگهداری از آن است. از این‌رو راه‌آهن در کنار وظایفی که در حوزه حفظ ۱۲ هزار کیلومتر ریل فعال کشور دارد، باید برای ساخت خطوط جدید و ارتقای کیفیت آنها نیز برنامه‌ریزی‌های کلانی داشته باشد.

به گفته وی یکی از اصلی‌ترین حوزه‌ها در این رابطه نگهداری از خطوط است. این خطوط باید به شکل دائمی و روزانه بازرسی شوند و هر یک از آنها براساس نیاز و شدت استفاده مورد ارزیابی‌های مجدد قرار گیرد. به‌طور میانگین در سراسر جهان نگهداری خطوط سالانه به تعویض پنج تا هشت درصد از ریل‌های فعال می‌انجامد که ما اگر در ایران پنج درصد از ۱۲ هزار کیلومتر را حساب کنیم می‌بینیم که سالانه بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تن ریل فقط در حوزه نگهداری خطوط فعلی احتیاج خواهیم داشت.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با بیان این‌که خطوط ریلی در ایران براساس استاندارد‌های جهانی باید هر ۲۵ سال به‌طور کامل بازسازی شوند، اظهار کرد: با توجه به این شرایط ایران سالانه به بازسازی ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر خط ریلی احتیاج خواهد داشت. این در شرایطی است که ما مسیرهایی را داریم که از سال ۱۳۴۰ تا امروز هیچ بازسازی در آنها صورت نگرفته است. هرچند راه‌آهن اقداماتی انجام داده تا این خطوط با بالاترین سطح ایمنی فعالیت خود را ادامه دهد، اما قطعا بازسازی آنها باید در دستور کار قرار گیرد.

محمدزاده ادامه داد: در سال گذشته حدود ۱۵۰ کیلومتر از پیچیده‌ترین خطوط ریلی کشور از سوی راه‌آهن بازسازی شد و در سال جاری نیز ۱۰۰ کیلومتر جدید انجام خواهد شد. ما در سال توانایی حدود ۴۵۰ کیلومتر بازسازی ریلی را داریم که این مساله منوط به رسیدن ریل‌های جدید است. سالیانه حدود ۴۰ هزار تن نیز برای نوسازی شبکه نیاز به ریل خواهیم داشت.

وی برنامه‌ریزی برای خطوط دوم، سوم و چهارم ریلی را از دیگر اهداف اصلی راه‌آهن برشمرد و گفت: ما در حال حاضر حدود ۶۰۰ کیلومتر خط ریلی در این حوزه داریم که نیاز فوری به ریل‌گذاری دارد این به معنای آن است که حدود ۷۲ هزار تن ریل جدید نیز در این حوزه نیاز خواهد بود. برنامه ما این است که تا سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰۰۰ کیلومتر خطوط جدید دوم، سوم و چهارم ساخته شود که رسیدن این ارقام نیاز به ریل‌های جدید دارد.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با اشاره به فعالیت‌های شرکت ساخت برای ایجاد خطوط ریلی جدید در کشور تاکید کرد: این شرکت در حال حاضر ۵۰۰۰ کیلومتر خط آهن جدید در دست ساخت دارد که از این رقم حدود ۹۰۰ کیلومتر آن آماده ریل‌گذاری است. از این‌رو این شرکت نیز در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار تن ریل می‌خواهد.

محمدزاده نتیجه‌گیری کرد: از این‌رو با تجمیع نیازهای کشور در حال حاضر و بدون لحاظ کردن طرح‌های توسعه‌ای می‌توان پیش‌بینی کرد که بیش از ۲۸۰ هزار تن ریل در طول سال نیاز خواهیم داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث قرار‌داد خرید ریل جدید میان راه‌آهن و شرکت ذوب‌آهن اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار این قرار‌داد در سال ۱۳۸۷ به امضاء رسید که متاسفانه با توجه به مشکلات موجود اجرایی نشد. در بهار سال ۱۳۹۲ وزیر وقت راه و شهرسازی تفاهمنامه دیگری امضاء کرد که آن پروژه نیز به مرحله‌ی عمل نرسید تا این‌که تا سال ۱۳۹۳ با حضور وزیر راه و شهرسازی قرار‌داد جدیدی بسته شد  که ذوب‌آهن باید تا سال ۱۳۹۴، ۱۰۰ هزار تن ریل جدید تحویل می‌داد.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن افزود: با وجود عقد این قرار‌داد‌ها به دلیل مشکلات کشور ذوب‌آهن نتوانست این قرار‌داد را عملیاتی کند هرچند با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته خطوط تولید ریل در این شرکت تامین شده و امیدواریم که تا پایان سال جاری نخستین محموله از ریل خریداری شده از راه‌اهن که حدود ۴۰ هزار تن است تامین شود.

محمدزاده همچنین به بحث خرید ریل از هند نیز پرداخت و گفت: این قرار‌داد به حدود ۱۵۰ هزار تن ریل را شامل می‌شود به هیچ عنوان تازگی ندارد، زیرا ما پیش از این نیز در دوره‌های مختلف از هند ریل خریده بودیم. حدود ۲۰ هزار تن از این قرار‌داد مربوط به ریل‌های سخت‌کاری شده است که ما توان تولید آن را در داخل کشور نداشتیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث پیگیری ساخت خطوط حومه‌ای قطار در شهرهای مختلف کشور پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های ما مربوط به خط آهن تهران تا قزوین و سپس زنجان است. این خط آهن تا کرج چهارخطه تا قزوین سه‌خطه و تا زنجان دوخطه خواهد شد که در حال حاضر مسیر تهران تا قزوین از حدود ۱۵۰ کیلومتر بیش از ۱۰۰ کیلومتر را آماده ریل گذاری می‌بیند.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن ادامه داد: همچنین خط آهن تهران – گرمسار نیز که قرار است دوخطه شود در دست اجرا قرار دارد که یکی از خطوط آن پیشرفتی ۹۰ درصدی را پشت سر گذاشته و ما امیدواریم این طرح تا پایان سال جاری تکمیل شود.

وی پیگیری طرح قطار حومه‌ای شهر اهواز را نیز یکی دیگر از اهداف عمده راه‌آهن دانست و افزود: در حال حاضر محور اهواز تا سربندر که حدود ۱۰۴ کیلومتر طول دارد پیشرفتی قابل توجه داشته و محور اهواز به اندیمشک نیز حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته است که امیدواریم تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد. خط آهن مشهد تا کاشمر نیز بناست در آینده‌ای نزدیک سه‌خطه و در برخی مسیر‌ها چهارخطه شود.

محمدزاده همچنین درباره‌ی آخرین وضعیت خط آهن شهر جدید پرند نیز تصریح کرد: این مسیر ۵۶ کیلومتری اخیرا پیمانکارش انتخاب شده و امیدواریم طرح سه‌خطه و چهارخطه‌ سازی این مسیر با سرعت انجام بگیرد. انتظار داریم در این مسیر که در راستای آن شهرهایی مانند اسلامشهر و نسیم‌شهر نیز قرار دارد در صورت پیگیری تمام مقدمات تا پایان سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری برسد.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن خاطر نشان کرد: همچنین یکی از هدف‌گذاری‌های ما در این حوزه کاهش مسیر رفت‌وآمد میان تهران تا قم است که سال گذشته زمان آن حدود ۱۵ دقیقه کاهش یافت و انتظار داریم که در آینده نزدیک زمان سیر در این خط به حدود یک ساعت کاهش یابد.

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید