Performancing Metrics

چاقي شکمي و چند خوراکي مفيد | اتاق خبر
کد خبر: 352243
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1395 - 20:48
چاقي شکمي از بدترين نوع چاقي در بدن ماست که عوارض بسياري را در پي دارد. پس اهميت دادن به اين موضوع را جدي بگيريم.

به گزارش اتاق خبر، چاقي شکمي با محاسبه دور کمر مشخص مي‌شود و دور کمر بين 90 تا 95 سانتي‌متر و بالاتر، نشان‌دهنده ابتلا به اين عارضه است. جالب است بدانيد خيلي از افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقي نيستند اما از درجاتي از چاقي شکمي رنج مي‌برند و آن‌هم به دليل سبک زندگي غلط، افزايش مصرف فست‌فودها و کم‌تحرکي است. چاقي شکمي با بسياري از بيماري‌هاي متابوليک، مانند ديابت، افزايش چربي خون، فشار خون و بيماري‌هاي قلب و عروق رابطه مستقيم دارد. با اين حال اگرچه مصرف برخي اقلام غذايي خطر ابتلا به چاقي شکمي را به همراه دارد، گزينه‌هاي ديگري هم هستند که با افزايش متابوليسم بدن، به کاهش وزن و در نهايت جلوگيري از ابتلا به چاقي شکمي کمک مي‌کنند:

درجاتي از چاقي شکمي رنج مي‌برند و آن‌هم به دليل سبک زندگي غلط، افزايش مصرف فست‌فودها و کم‌تحرکي است.

اسيدهاي چرب امگا 3 موجود در ماهي منجر به تنظيم هورمون خواب يعني ملاتونين شده، و چرخه و خواب و بيداري را بهبود مي‌بخشد. همين روند بهبود سوخت و ساز بدن را به همراه دارد. از سوي ديگر رژيم غذايي غني از امگا 3، سلامت قلب را تقويت مي‌کند و خطر زوال عقل را کاهش مي‌دهد. پروتئين موجود در ماهي براي از دست دادن وزن مفيد است. براي کاهش وزن و از دست دادن چربي شکمي، ماهي‌هاي چرب مانند ساردين، ماهي آزاد، يا حتي گزينه‌هاي غذايي مانند گردو و بذر کتان را انتخاب کنيد.

يک منبع بزرگ از منيزيم است که خلق و خوي را بهبود مي‌بخشد. بدون وجود منيزيم کافي در بدن، ميزان ملاتونين بدن کاهش يافته و اختلال در چرخه خواب و بيداري ايجاد مي‌شود. علاوه بر اين، بدن ما به منيزيم براي فعاليت قلب، اعصاب و ماهيچه‌ها نياز دارد.

 اين عنصر در فعالسازي بيش از 300 آنزيم که فرايندهاي بدن راکنترل مي‌کنند، دخالت دارد. منيزيم در کاهش وزن و فرم بدن هم نقش دارد. دريافت کافي منيزيم به کنترل مقدار قند و انسولين در خون کمک مي‌کند. قند و انسولين، از مواردي هستند که با چاقي در ارتباطند. پس اگر مقدار آنها به درستي کنترل شود، کمک بزرگي به جلوگيري از افزايش وزن مي‌کند.

منابع غذايي منيزيم عبارتند از: سبزيجات برگ سبزدار، حبوبات و مغزها. توجه داشته باشيد که حتما قبل از استفاده از مکمل منيزيم با پزشک مشورت کنيد. فراموش نکنيد که تنظيم چرخه خواب و بيداري خود، عاملي براي جلوگيري از چاقي شکمي است.

در حالي که ارتباط بين مصرف کلسيم و کاهش وزن هنوز ضعيف است، اما مشخص شده که مصرف شير باعث کاهش چربي شکمي مي‌شود. مانند منيزيم، کلسيم منجر به تنظيم چرخه خواب و بيداري، از بين رفتن درد عضلاني و گرفتگي عضلات و آرامش اعصاب مي‌شود. از راه استفاده از ماهي، آب پرتقال غني شده با کلسيم، سبزيجات تيره رنگ مانند کلم و اسفناج و شير مي‌توانيد کلسيم روزانه بدن را تامين کنيد.

ميوه‌هايي مانند گيلاس و آلبالو داراي کالري و چربي کمي هستند و مقادير زيادي آب دارند. تحقيقات نشان داده که افزايش مصرف آب با سطح انرژي بيشتر و سوخت و ساز بالاتر همراه است. در ضمن گيلاس حاوي ملاتونين، يعني همان هورمون خواب است که باعث آرامش و کاهش تحريکات عصبي شده و به درمان وضعيت‌هاي بي‌خوابي کمک مي‌کند، در نتيجه مصرف منظم آن با بهبود چرخه خواب، مانع بروز چاقي شکمي مي‌شود. آنتي اکسيدان‌هاي موجود در گيلاس سلول‌ها را در برابر آسيب‌هاي راديکال‌هاي آزاد محافظت مي‌کند و منجر به جلوگيري از ابتلا به سرطان، آلزايمر و بسياري ديگر از بيماري‌ها مي‌شود.

منبع آریا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید