Performancing Metrics

حمایت نکردن دولت عامل ابطال مناقصه یک میلیارد دلاری بخش خصوصی | اتاق خبر
کد خبر: 352718
تاریخ انتشار: 30 خرداد 1395 - 18:39
با وجود این‌که بخش خصوصی توانست سال گذشته یک میلیارد دلار در مناقصات بزرگ رتبه اول را کسب کند، اما به علت عدم حمایت سیاسی موفق به عملیاتی کردن این مناقصه‌ها نشد.

اتاق خبر: حمیدرضا صالحی - دبیر فدراسیون کمیسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران - امروز در نشست خبری با بیان این‌ مطلب و اینکه علی‌رغم حمایت کشور ترکیه از مناقصات این کشور دیپلماسی اقتصادی مناسبی در ایران برای تقویت صادرات وجود ندارد، گفت: اگر می‌خواهید صادرات برق ارتقا پیدا کند باید دیپلماسی اقتصادی تقویت شود.

وی ادامه داد: به‌طور کلی برای این‌که در امر اقتصاد بتوانیم به بازارهای بزرگ‌تری دست یابیم باید به فکر ایجاد اشتغال و افزایش تولید بود که این مساله نیز جز تقویت دیپلماسی اقتصادی محقق نمی‌شود.

دبیر فدراسیون کمیسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران در خصوص بدهی‌های دولت عراق به ایران گفت: در حال حاضر یک میلیارد دلار عراق به اعضای برق فروخته شده از ایران بدهکاری دارد که تاکنون موفق به اخذ این رقم نشده‌ایم.

به گفته صالحی برخلاف این‌که دولت ایران حمایت‌های همه‌جانبه‌ای از دولت عراق می‌کند، اما این دولت تمایل به انجام پروژه توسط ایران ندارد.

پیشنهاد ایجاد معاونت امور صادراتی در حوزه رییس جمهوری

وی راهکار خود را برای حل این مشکلات ایجاد یک معاونت در امور صادراتی در حوزه رییس جمهور دانست و افزود: اگر قصد ارتقای صادرات انرژی در کشور را داریم باید در ابتدا مسوولیت‌ها ساماندهی شود.

دبیر فدراسیون کمیسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران با بیان اینکه اتحادیه صادراتی در سال ۱۳۸۹ آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۹۲ اولین فدراسیون صادرات انرژی با تغییر نام و اصلاح اساسنامه کار خود را شروع کرد اظهار کرد: هدف ما این است که با تجمیع شرکت‌های مختلف بتوانیم در حوزه بالادست اقدام به انجام فعالیت‌‌های صادراتی کنیم  و با حاکمیت نیز تعامل بهتری داشته باشیم.

صالحی اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که یک شرکت در زمینه ضمانت‌نامه‌ها و حمایت های مالی بانک‌ها و همچنین ایجاد برند دارد، نمی‌تواند به تنهایی فعالیت داشته باشد و همچنین برای جلوگیری از رقابت مخرب و همچنین تقویت دیپلماسی اقتصادی در صدد تشکیل فدراسیون هستیم تا در حوزه های تخصصی صادراتی فعالیت کنیم.

وی با بیان اینکه ما پس از برجام علیرغم توسعه سیاسی در زمینه اقتصادی پیشرفت آنچنانی نکرده‌ایم تصریح کرد: ما در اتاق بازرگانی با توجه به اینکه میزان صادرات محصولاتی مثل خشکبار و پوست و چرم و سالامبور بسیار بالاست اما میزان درآمد آنها به اندازه یک نیروگاه نیست لذا ما باید روی صادرات این بخش بیشتر متمرکز شویم.

دبیر فدراسیون کمیسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران ادامه داد: لازمه‌ی انجام این کار حل مشکلات داخلی است ضمن اینکه باید دیپلماسی اقتصادی از جانب دولت تقویت شود و به عنوان مطالبه ملی از سوی حاکمیت در سفرهای برون‌مرزی نیز به این امر توجه شود.

در ادامه محمد پارسا - رییس فدراسیون کمیسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران - در خصوص اهداف تشکیل فدراسیون گفت: طی سال‌های اخیر دولت یازدهم به فکر ایجاد برجام بود به همین دلیل به برجام داخلی توجهی نشد و باید گفت که اگر مشکلات داخلی حل نشود نمی‌توان به فکر ارتقای صادرات بود.

وی ادامه داد: شرایط به وجود آمده به لحاظ لغو تحریم‌ها برای صادر‌کنندگان بسیار قابل توجه است، اما باید دولت به فکر ایجاد برجام داخلی در کشور باشد تا بتواند بدهی‌های میلیاردی دولت قبل را سروسامان دهد.

رییس فدراسیون کمیسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران با بیان این‌که در حال حاضر ۹۰ درصد تولید‌کنندگان از دولت طلب و به بانک‌ها بدهی دارند، اظهار کرد: این در حالی است که در تمام دنیا هرجا که صادرات شکل گرفته دولت ریسک‌ صادرات کننده را پوشش داده که این مساله در ایران وجود ندارد.

پارسا در خصوص استراتژی فدراسیون صادرات انرژی ادامه داد: در حال حاضر ۱۸ تشکل در این فدراسیون حضور دارد و سالانه ۳۵ میلیارد دلار در سال صادرات صورت می‌گیرد که باید گفت ۷۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور دست این فدراسیون است.

وی اظهار کرد: برای این‌که بخواهیم این ۷۰ درصد را افزایش دهیم نیازمند تدابیر دولت در راستای حمایت از بخش خصوصی هستیم.

رییس فدراسیون کمیسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران تصریح کرد: ۱.۵ میلیارد دلار برق صادر می‌شود و اخیرا نیز دولت اجازه صادرات گاز توسط بخش خصوصی را به شرط سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصد توسط بخش خصوصی داده است.

پارسا با بیان این‌که بهترین راهکار این است که به جای صادرات برق فرآورده‌ها را صادر کنیم، عنوان کرد: پتانسیل‌های بالایی برای به‌کارگیری از خدمات فنی – مهندسی در داخل کشور و به‌کارگیری آنها به عنوان فرآورده وجود دارد.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما برای حل این مساله واقعی‌ کردن قیمت حامل‌های انرژی و ایجاد تعادل و ثبات در صادرات برق است، چرا که اگر نرخ ارز اصلاح نشود هیچ کدام از گرفتاری‌های موجود در صنعت برق برطرف نخواهد شد.

رییس فدراسیون کمیسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران با بیان این‌که ایران می‌تواند به عنوان هاب منطقه در حوزه انرژی باشد، بیان کرد: اصلاح قوانین صادرات انرژی تعیین دیپلماسی صادرات، ایجاد قوانین مناسب برای فاینانس و همچنین جلوگیری از واردات بی‌رویه می‌تواند تاثیرات زیادی در بهبود صادرات انرژی باشد.

پارسا اظهار کرد: از ۳۵ میلیارد دلار صادرات صورت گرفته توسط این فدراسیون ۱۰ درصد مربوط به خدمات فنی – مهندسی، ۷۰ درصد مربوط به میعانات گاز و پتروشیمی، ۲۰ درصد دیگر مربوط به تولیدات صنعتی می‌شود.

در ادامه باقری – عضو فدراسیون کمیسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران – با اشاره به اهمیت صادرات گفت: در تمام کشور‌ها آمار صادراتی جزو قدرت آن کشور محسوب می‌شود، لذا لازم است به تمام عوامل موجود در چرخه صادرات با یکدیگر بسیج باشند.

وی با بیان این‌که ظرفیت صادرات خدمات فنی – مهندسی در ایران بیش از این اعدادی است که گفته می‌شود، تصریح کرد: علی‌رغم وجود ظرفیت‌های قانونی بسیار خوب برای افزایش صادرات، اما به آنها توجهی نمی‌شود، بنابراین با توجه به شرایط ایجاد شده لازم است که تمام صادر‌کنندگان قانون‌های حمایتی را مطالعه و پیگیر درگیر حق خود باشند.

به گفته این عضو فدراسیون کمیسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران، صنعت برق کشور می‌تواند ظرفیت صادرات برق خود را به ۱۰ هزار مگاوات افزایش دهد که این مساله مستلزم اجرایی شدن قانون‌های حمایت از صادر‌کننده است.  

منبع:ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید